Bıçak Sanatı - Forum

Bıçak Sanatında Evrensel Değer Nedir, Yerel Değer Nedir?

a.yuce

  • *
  • 1121
  • Ahmet - Yaş: kırk küsür
  • Meslek: Elektronik
  • Yer: Istanbul
Ynt: Bıçak Sanatında Evrensel Değer Nedir, Yerel Değer Nedir?
« Yanıtla #20 : 15 Mart 2015, 09:00:13 »
. Kilit mekanizması zaten var, yukarıda Osmanın ve benim eklediğim resimler "friction folder" kategorisine girer sanırım. Opinel in yaptığı gibi çok ta hareketli olmayan, çakının şekli ve tarihine bakınca sırıtmayacak,  imali kolay bir mekanizma bulma imkanı olur ise anlamlı.

. Hikaye önemli. O çakı/bıçak formu nereden  çıkmış, nasıl üretilmiş, adı nereden gelmiş vs. İl/ilçe kültür müdürlükleri, kültür bakanlığı, dil tarih coğrafya faklülteleri vb. kurumların yayınlarında, lisans master tezerinde yarım paragraf ta olsa bu tip bilgiler olabilir. Aramak lazım.

http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/26/1249/14284.pdf

http://e-dergi.atauni.edu.tr/ataunidcd/article/download/1021009947/1021007931


. Tosya çakısını bizim mısır, üzüm kesmeye giderken cebimize soktuğumuz  çekme/bağ bıçağından ayıran özellikleri nelerdir mesela ?




edit: YÖK tez veritabanında üstünkörü bir arama yapınca bu konu ve forum ile ilgili iki tez önüme çıktı. Dahası da olabilir.

Bursa bıçakçıları / 
Yazar:ALİ İHSAN GÜNGÖR
Danışman: PROF. ZAFER DOĞAN
Yer Bilgisi: Marmara Üniversitesi / Güzel Sanatlar Enstitüsü
Konu:Güzel Sanatlar = Fine Arts
Dizin:Belgeseller = Documentaires ; Bursa = Bursa ; Bıçakçılık = Selling knives ; Zanaatlar = Crafts

Ateşli silah ve bıçakların bulundurulması taşınması ve kullanılması suçları
Yazar:HÜSEYİN AYAR
Danışman: PROF.DR. KÖKSAL BAYTAKTAR
Yer Bilgisi: İstanbul Üniversitesi / Adli Tıp Enstitüsü
Konu:Adli Tıp = Forensic Medicine
Dizin:Ateşli silahlar = Firearms ; Suçlar = Crimes

şu pdf in kaynaklar kısmından birşey çıkar mı

http://geka.org.tr/yukleme/dosya/b429de2f46a47d67bc5f044e71e44d16.pdf
« Son Düzenleme: 15 Mart 2015, 09:32:30 Gönderen: a.yuce »
Mükemmelliğe eklenecek birşey kalmadığında değil, çıkartılacak birşey kalmadığında erişilir.

maytir

  • ***
  • 288
    • ARTVENTURE Reklam Tasarım
  • Meslek: Grafik Tasarımcı - KRAV MAGA Eğitmen
  • Yer: İstanbul
Ynt: Bıçak Sanatında Evrensel Değer Nedir, Yerel Değer Nedir?
« Yanıtla #21 : 15 Mart 2015, 10:39:26 »
Güzel bir konu, bilgilenmek adına yakından takip ediyorum.
Son 15 yıldır sadece kilitli ve tek el ile açılan çakılar kullanmaktayım. Doğada kano dışında bıçak kullanmıyorum. Çok ağır şeyler ve bushcraft etkinlikleri yapmadığımdan iyi bir çakı her işimi görüyor. Ama özellikle ekstrem durumlarda "Güvenlik" anlamında kilitli olması ve tek el ile açılabilir olması, olmazsa olmaz kuralım. Zira daha önceki dönemlerde çakının kapanması dolayısı ile yaralanma durumlarını tecrübe ettim. Tırmanışta yada balıkta bir elim genellikle meşgul olduğundan tek el ile açılabilir olması da benim için bir kural.

Geleneksel bıçaklarımızın yapıldığı yöre dışında bakıldığında anlaşılabilir ayırt edici bir formu var mı? Bunlar üzerinde formu korumak şartı ile geliştirmeler yapılabilir mi? Bakalım ustalar ne diyecek.

Geleneksel bıçaklardan hoşuma giden modelleri ev kullanımı yada kolleksiyon amaçlı alıyorum. Genel kullanımda pek tercih etmiyorum.
Mustafa Aytır
10-02-1971 - İSTANBUL
https://www.instagram.com/atolye_maytir/

tatenkof

  • Alemde Şer Oğuzda Er Tükenmez.
  • ***
  • 1326
  • Alper Çırpar
  • Meslek: İngilizce öğretmeni
  • Yer: İstanbul
Ynt: Bıçak Sanatında Evrensel Değer Nedir, Yerel Değer Nedir?
« Yanıtla #22 : 15 Mart 2015, 10:53:38 »
           Son zamanlarda bu kadar önemli bir konu üzerinde durulmamıştı. Herkesin katılımıyla ortaya çıkacak fikirler Bıcak kültürünün belkide yıllardır gölgede kalmış niteliklerini gün yüzüne çıkaracaktır. Çok değil dün sabah googleda Turkish Knife diye arama yapmıştım. Sonuç tabiki de hüsran. Sadece antik eserler satan yapancı bir sitede 2 adet yatağan örneği vardı. Birde üzülerek okumak zorunda kaldığım yabancı bir bıcak forumunda paylaşılan bir konu: Türkiyeye tatil için gelecek bir arkadaşına Türkiyeden hatıra bıcak aldırmak isteyen bir bıcaksever. Vatandasın biride döner bıçağını koymuş ve ancak bunu alırsınız gibilerinden konuşmalar. Ha birde Bora markasından söz edilmiş konuda. En iyisi bu firma diye. Bu durumun böyle olmadığını, aslında ne kadar güzel kültürel örnekler olduğunu hepimiz biliyoruz, ne yazık ki bunu dünya ile paylaşma konusunda sıkıntı çekiyoruz. Sorunlar az çok belli aslında. Opinelin boynuz saplı bir çakısına 200-300 tl veren bizler, Tosyanın boynuz çakısını 50tl çok görüyoruz. İşte konunun temel amaçı burda göstermeye başlıyor kendini; modernize edilmiş bir Tosya çakısı. Güzel bir kilit sistemine sahip, d2 namlulu, boynuz saplı (kültürel değerleri taşımaya devam, küçücük donuşlarla hareket kazanan bir kabze ergonomisi) Aslında çakıyla bu işe başlamak çoğu katılımcıyı bir adım geri atacaktır. Nacizane düşüncem bize ait olan tüm örnekler arasından seçim yapıp işe koyulmak daha efektif sonuçlar doğuracaktır.

mehmet dülcek

  • ***
  • 3207
  • Yer: tuzla/istanbul
Ynt: Bıçak Sanatında Evrensel Değer Nedir, Yerel Değer Nedir?
« Yanıtla #23 : 15 Mart 2015, 11:03:30 »
arkadaşlar bende bu konuya geleneksel bir çakıyı modernize ederek katkı sunabilirim ama işin işin önemli kısmı bu çakı modelini sivastaki tosyadaki  ustaya göstrmek bu işi yapan ustanın ufkunu açmaktır ki bu geleneksel çakı bıçak ustalarının kafalarında bir soru işareti olsun
Tosya çakısına gelince evet tasarım baştan değiştirilip bir kilit mekanizması entegre edilebilir ama bunu yapmadan önce detaylıbirnaraştırma sart örneğin tosya çakısını kim kulanır cobanmı bağ bahçe işlerinde çalışanmı elma soyan ihtiyarlaarmı yada hepsimi çakıda kullanılan testere namlu nekadar işlevsel acaba onun yerine başka birseymi yapılmalı yada tamamen iptal etmek mi lazım bunlar ayrıyetten tartışmak araştırmak lazım

Osman Kurt

  • ***
  • 6285
  • Yer: İstanbul / Gaziosmanpaşa
Bizim silahımız bilgidir, ve mermiler ise sözlerimiz. Lakin kurşun geçirmezmiş, sizin beyinleriniz.
İstanbul / Gaziosmanpaşa
Bütün ümidim gençliktedir.
Mustafa Kemal ATATÜRK
Instagram

Serkan KUŞÇU

  • *
  • 640
  • Meslek: Metalurji ve Malzeme Mühendisi
  • Yer: Ankara
Ynt: Bıçak Sanatında Evrensel Değer Nedir, Yerel Değer Nedir?
« Yanıtla #25 : 15 Mart 2015, 11:34:58 »
Sivas'ta iken bol bol yerel imalatçılarla görüşürdüm, hep aynı tip ve aynı malzemeden hatta aynı müşteri kitlesine çalışmalarına şahit oldum,
Bu kitlenin %90'ı köylülerde, geri kalanı da hediyelik eşya vs. durumları için bir grup insan işte,
Neden kilitli bir sistem yapmıyorsunuz yada neden başka çelik kullanmıyorsunuz sorusuna verilen standart cevap '' kimseye satamayız ki o zaman'' olmuştu hep. Yani kullanılan çelikten tutunda pimine kadar bütün malzemeler ucuz olmak zorunda onlar için. En büyük müşterileri olan köy ahalisi içinde bu yeterliydi. Elinden çok güzel işler gelen ustalar var ama kalıplarının dışına çıkamadıkları için ve de şu an Çin malları ile savaştıkları için zamanında dünyanın en güzel işçiliğini ve ürününü çıkaran bir zanaat kolu, kötü bir noktata çakılı vaziyette.

Bana göre, bu saatten sonra yeni bir nesil, yeni bir vizyon ile büyük değişim geçirmek zorundalar. Açık konuşayım, herşeyi yapabildiğim batı tarzı çakılarımla gayet mutlu mesudum koleksiyon harici hiçbir durumda da yerli bir çakı kesinlikle kullanmam, ama gönül isterdi ki zamanında treni kaçırmasaydık da bunları yazmak zorunda kalmasaydım, Amerikalısı, almanı, bilmem nerelisinin 50-60 sene önce kullandığı çakı şu an bizimkinden farklı değildi. Formu formatı nerdeyse aynı. Ama adamlar o zaman dilimine o vizyona çakılı kalmamış yürümüş gitmiş.

Bizim bir aktivitemiz olucaksa da kendini tekrarlayandan ziyade, geleneksel formu büyük ölçüde upgrade ederek, alın kardeşim birde burdan yürüyün demek olmalıdır. Çok değil 10-15 seneye bir tane bile yöresel çakıcı vb. bir şey kalmıyacak çünki.
Cehalet ne güzel şey, Her şeyi biliyorsun ;)

Rıza

  • *
  • 562
  • Meslek: öğretmen
  • Yer: İstanbul-Pendik
Ynt: Bıçak Sanatında Evrensel Değer Nedir, Yerel Değer Nedir?
« Yanıtla #26 : 15 Mart 2015, 12:17:30 »
Belki bir yararı olur düşüncesiyle elimdeki geleneksel çakıları paylaşmak istedim.Konunun önemli olduğunu düşünenlerdenim.İnşallah ustaların desteği ile ben de geliştirilmiş geleneksel ürünlerden yapabilirim.Konuyu açana, paylaşımda bulunanlara-bulunacaklara teşekkür ederim.
Bu çakıyı bir müddet avda kullandım.Kabzası kötü durumda.Bizim oralarda(Konya) yaygın olarak kullanılırdı.Şimdi Made in PRC yaygın olarak kullanılıyorsa da hala pazarlarda  benzeri ürünlerden görmek mümkün.
7


Bu çakı ise bayağı bir eskidir diye tahmin ediyorum.Memlekette gençlik yıllarımda evde bulduğum ve belki de dedim kullandığı çakıyı yıllardır saklarım.Gördüğünüz gibi namlu pas içinde birkaç kere wd 40 ve ince zımpara ile rötuşlar yapsam da bu şekilde bıraktım.



Bu ise Tosya çakım.Namlu çeliği Mehmet Ustanın dediği gibi berbat.Paslanmaz çelik ve kalitesiz.Örnek olması için kılıfı ile beraber fotoğrafladım.

Bu çakı ise Bursa yapımı.Tosya çakısına göre çok daha kaliteli ve ben çok beğeniyorum.Bundaki sıkıntı ise durdurucu bölüm bana göre yanlış yapılmış.Çakı biraz öne eğik duruyor.


Birbirine oranları anlaşılması açısından toplu halde.


Üzülerek belirtmeliyim ki yanımda çoğunlukla opinel no 8 taşıyorum.Her işime koşuyor.Victoniuxları  ve Bursa çakısını ara sıra kullanıyorum.

Kaya

  • ***
  • 2867
  • Meslek: technik
  • Yer: Frankfurt
Ynt: Bıçak Sanatında Evrensel Değer Nedir, Yerel Değer Nedir?
« Yanıtla #27 : 15 Mart 2015, 13:01:30 »
Vay vay maşallah hazineler dökülmeye başlandı .Antep çakısıda çok güzelmiş yanlız..bu okapi çakılar burdanmı esinlenmiş acaba
Alimler seyre dalar ,cahil olan dostluk düsmanlik arar

Osman Kurt

  • ***
  • 6285
  • Yer: İstanbul / Gaziosmanpaşa
Ynt: Bıçak Sanatında Evrensel Değer Nedir, Yerel Değer Nedir?
« Yanıtla #28 : 15 Mart 2015, 13:12:12 »
Maraş usturası (konudaki resimler ölmüştü tekrardan tedarik ettim.)
http://www.bicaksanati.com/forum/index.php?topic=1325.msg25615#msg25615
« Son Düzenleme: 15 Mart 2015, 13:15:56 Gönderen: Osman Kurt »
Bizim silahımız bilgidir, ve mermiler ise sözlerimiz. Lakin kurşun geçirmezmiş, sizin beyinleriniz.
İstanbul / Gaziosmanpaşa
Bütün ümidim gençliktedir.
Mustafa Kemal ATATÜRK
Instagram

Emrah

  • ***
  • 1435
  • Meslek: Elektrik Pano
  • Yer: Antalya-1980
Ynt: Bıçak Sanatında Evrensel Değer Nedir, Yerel Değer Nedir?
« Yanıtla #29 : 15 Mart 2015, 13:13:47 »
En sevdiğim çakı Serik çakısı. Tarihi hakkında bilgim yok ama çok güzel ve kullanışlı. Ayrıca kilitli





Her zaman doğru söyle ki, ne dediğini hatırlamak zorunda kalmayasın...

Kaya

  • ***
  • 2867
  • Meslek: technik
  • Yer: Frankfurt
Ynt: Bıçak Sanatında Evrensel Değer Nedir, Yerel Değer Nedir?
« Yanıtla #30 : 15 Mart 2015, 13:21:00 »
Emrah kilit sistemini anlaya bileceğimiz başka resim varmıdır acaba backlock tarzı gibi duruyor..
Alimler seyre dalar ,cahil olan dostluk düsmanlik arar

Emrah

  • ***
  • 1435
  • Meslek: Elektrik Pano
  • Yer: Antalya-1980
Ynt: Bıçak Sanatında Evrensel Değer Nedir, Yerel Değer Nedir?
« Yanıtla #31 : 15 Mart 2015, 13:42:32 »
Abi resim yok ama pimleri çıkartıp resimlerim veya çizim yapabilirim
Her zaman doğru söyle ki, ne dediğini hatırlamak zorunda kalmayasın...

mehmet dülcek

  • ***
  • 3207
  • Yer: tuzla/istanbul
Ynt: Bıçak Sanatında Evrensel Değer Nedir, Yerel Değer Nedir?
« Yanıtla #32 : 15 Mart 2015, 13:48:36 »
Ben bu kilit sistemini incelemiştim oldukça pratik ve kullanışlı

Osman Kurt

  • ***
  • 6285
  • Yer: İstanbul / Gaziosmanpaşa
Ynt: Bıçak Sanatında Evrensel Değer Nedir, Yerel Değer Nedir?
« Yanıtla #33 : 15 Mart 2015, 15:10:27 »
Eski çift bıçaklı çakılar
Bilindik tarz ama bulunsun diye ekledim.
Bizim silahımız bilgidir, ve mermiler ise sözlerimiz. Lakin kurşun geçirmezmiş, sizin beyinleriniz.
İstanbul / Gaziosmanpaşa
Bütün ümidim gençliktedir.
Mustafa Kemal ATATÜRK
Instagram

egeleme_rampasi

  • *
  • 1570
  • Mustafa Ünal
  • Meslek: Memur
  • Yer: Merzifon
Ynt: Bıçak Sanatında Evrensel Değer Nedir, Yerel Değer Nedir?
« Yanıtla #34 : 15 Mart 2015, 15:43:56 »
Tosya çakısına gelince evet tasarım baştan değiştirilip bir kilit mekanizması entegre edilebilir ama bunu yapmadan önce detaylıbirnaraştırma sart örneğin tosya çakısını kim kulanır cobanmı bağ bahçe işlerinde çalışanmı elma soyan ihtiyarlaarmı yada hepsimi çakıda kullanılan testere namlu nekadar işlevsel acaba onun yerine başka birseymi yapılmalı yada tamamen iptal etmek mi lazım bunlar ayrıyetten tartışmak araştırmak lazım

Bildiğim kadarıyla hepsi kullanıyor. Genel maksat bıçağı yani...

İçbükey testere namlu ise alâmet-i farikası bıçağın. Bıçağın formunu veren bu namlu ve ayrıca izlediğim belgeselde bilhassa bu namluya vurgu yapılmıştı.

Bu nedenle içbükey testere namlunun hiçbir şekilde iptal edilemeyeceğini düşünüyorum.

İşi aslında tasarım anlamında eğlenceli kılan da o namlu. Nasıl bileneceğine kafa yormak gerekiyor mesela...

Aklımda bazı fikirler var. CAD Yazılımını açayım ve işe başlayayım.
« Son Düzenleme: 15 Mart 2015, 15:48:01 Gönderen: egeleme_rampasi »

Osman Kurt

  • ***
  • 6285
  • Yer: İstanbul / Gaziosmanpaşa
Ynt: Bıçak Sanatında Evrensel Değer Nedir, Yerel Değer Nedir?
« Yanıtla #35 : 15 Mart 2015, 15:50:05 »
Tosyanın testeresi küçük bir üçgen eğe ile bileniyordu sertliği oldukça düşük bunu güzel bir çelikten yaparsanız heralde elmas eğe ile falan bilemek gerekir.Mustafa abi özel bir aparat olmasını istiyor ama ben olaya pek vakıf değilim.
Bizim silahımız bilgidir, ve mermiler ise sözlerimiz. Lakin kurşun geçirmezmiş, sizin beyinleriniz.
İstanbul / Gaziosmanpaşa
Bütün ümidim gençliktedir.
Mustafa Kemal ATATÜRK
Instagram

a.yuce

  • *
  • 1121
  • Ahmet - Yaş: kırk küsür
  • Meslek: Elektronik
  • Yer: Istanbul
Ynt: Bıçak Sanatında Evrensel Değer Nedir, Yerel Değer Nedir?
« Yanıtla #36 : 15 Mart 2015, 16:01:21 »
Bağda bahçede o içbükey testere, özellikle yuvarlak ve çok sert olmayan hatta yeşil olup esnekliğinden dolayı yatan esneyen birşey kesecekseniz (= her türlü sebze) acayip iyi iş görüyor.
Mükemmelliğe eklenecek birşey kalmadığında değil, çıkartılacak birşey kalmadığında erişilir.

egeleme_rampasi

  • *
  • 1570
  • Mustafa Ünal
  • Meslek: Memur
  • Yer: Merzifon
Ynt: Bıçak Sanatında Evrensel Değer Nedir, Yerel Değer Nedir?
« Yanıtla #37 : 15 Mart 2015, 16:13:25 »
Aslında çakıyla bu işe başlamak çoğu katılımcıyı bir adım geri atacaktır. Nacizane düşüncem bize ait olan tüm örnekler arasından seçim yapıp işe koyulmak daha efektif sonuçlar doğuracaktır.

Aynı düşüncede değilim. Tasarımcı çakıyı/bıçağı imal etmeyecek. Çakıyı/Bıçağı imal edecek kişi Kaya Bey. Bu nedenle bence geri adım atmak için sebep yok...

Öte yandan başka modeller için öneriler varsa ona da açığım.

Tosya Çakısını, "Tasarımı azıcık zorlasın, o kadar da kolay olmasın." diye önerdim. Sonuçta sadece tasarım yapılacaktı...
« Son Düzenleme: 15 Mart 2015, 16:31:37 Gönderen: egeleme_rampasi »

egeleme_rampasi

  • *
  • 1570
  • Mustafa Ünal
  • Meslek: Memur
  • Yer: Merzifon
Ynt: Bıçak Sanatında Evrensel Değer Nedir, Yerel Değer Nedir?
« Yanıtla #38 : 15 Mart 2015, 16:20:36 »
Tosyanın testeresi küçük bir üçgen eğe ile bileniyordu sertliği oldukça düşük bunu güzel bir çelikten yaparsanız heralde elmas eğe ile falan bilemek gerekir.Mustafa abi özel bir aparat olmasını istiyor ama ben olaya pek vakıf değilim.

Kaya Bey namluyu 2 mm kalınlıktaki Niolox'tan imal etmeyi planlıyor. Bu kalitede ve sertlikteki çelik için içbükey testere namluya özel tasarlanmış bileme aparatı uygun olmaz mı sizce?

http://www.zknives.com/knives/steels/steelgraph.php?nm=niolox
« Son Düzenleme: 15 Mart 2015, 16:51:56 Gönderen: egeleme_rampasi »

Osman Kurt

  • ***
  • 6285
  • Yer: İstanbul / Gaziosmanpaşa
Ynt: Bıçak Sanatında Evrensel Değer Nedir, Yerel Değer Nedir?
« Yanıtla #39 : 15 Mart 2015, 16:28:51 »
Beklemedeyim dediğim gibi vakıf olmadığım bir konu  ;)

İstenirse değişik tip çakıları eklemeye devam ederim ama Tosya çakısında karar kılındı gibi.
« Son Düzenleme: 15 Mart 2015, 16:41:27 Gönderen: Osman Kurt »
Bizim silahımız bilgidir, ve mermiler ise sözlerimiz. Lakin kurşun geçirmezmiş, sizin beyinleriniz.
İstanbul / Gaziosmanpaşa
Bütün ümidim gençliktedir.
Mustafa Kemal ATATÜRK
Instagram