Bıçak Sanatı - Forum

Tren Rayları

emrekipmen

  • *****
  • 6065
    • Seçme Bıçaklar Albümüm
  • Yer: Bodrum
Tren Rayları
« : 14 Eylül 2010, 00:56:33 »
Kişisel mesajla yeni katılan bir arkadaşımız bana bir soru sordu, ancak bu konuda bilgi herkesi ilgilendirebileceği için burada paylaşmayı bir zorunluluk olarak görüyorum:

Emre bey merhaba. adım taner. ankaradan yazıyorum. bugün yazılarınızı büyük bir merakla okumaya başladım. umarım bu hobiye biyerlerden başlarım, siz bunu mutlaka denemişsinizdir ama demiryolu rayından bıçak olup olmayacağını çok merak ettim. işlerinizde kolaylıklar dilerim.

Tren rayları neredeyse standart olarak AISI 1070 - 1080 (%0.7 - 0.8 Karbon, %1-1.2 Manganez) çeliklerinden yapılır Isıl işleminin ekonomik olması ve dengeli karbon oranıyla oldukça yüksek aşınma ve darbe dayanımına sahip olmasından dolayı. Açıkçası bu standartta çelik ülkemizde plaka olarak bulunamamaktadır. Elde edebileceğimiz en kolay kaynak tren raylarıdır. Bu çelik tipi hem kolay dövülebilmesi hem de çok kolay ısıl işleminin yapılabilmesi yüzünden özellikle bıçak sanatı veya dövme çelik alet (balta, kazma vs.) yapmak isteyenler için en güzel çeliktir.

Tek sorun büyük ihtimal bu mereti kesmek olacaktır. En mantıklı yaklaşım herhalde rayı tüm olarak yumuşatma tavı yaptırmak ve sonra sanayide kullanabileceğimiz halde dilimletmek olacaktır. Ya da büyükçe bir spiralle ihtiyacımız olduğunda bir dilim kesmek ve bunu dövmek mantıklı olabilir.

Açıkçası rayların bu özelliğini siz sorana kadar bilmiyordum, sorunuzun ardından google'da araştırma yaptıktan sonra bazı kaynaklar buldum:
http://www.cgcrail.com/index.php?sayfa=Raylarin-Teskili
http://www.etimaden.gov.tr/tr/madensozluk/R.htm
Ayrıca bu konuda ingilizce kaynaklar da bu kaynaklarla hem fikir, genel standar 1080 normunda kaliteli karbon çeliği oldukları yönünde.

Sorunuz için çok sağolun, sıklıkla kullandığım ikinci örsüm bir demir yolu rayından yapılmadır. Şimdi ciddi cddi bundan bir dilim kesme planları yapmaya başladım  ;D

Forum'a hoş geldiniz bu arada...
« Son Düzenleme: 14 Eylül 2010, 01:05:39 Gönderen: emrekipmen »

Kipmen Sanat web sitesi

drezin

  • **
  • 52
  • Meslek: kamu
  • Yer: ankara
Ynt: Tren Rayları
« Yanıtla #1 : 14 Eylül 2010, 01:10:52 »
cevabınız için teşekkür ederim. oksijen ile rayın gövdesinden parça çıkarmak çeliğin kalitesini düşürürmü peki?

emrekipmen

  • *****
  • 6065
    • Seçme Bıçaklar Albümüm
  • Yer: Bodrum
Ynt: Tren Rayları
« Yanıtla #2 : 14 Eylül 2010, 01:15:37 »
cevabınız için teşekkür ederim. oksijen ile rayın gövdesinden parça çıkarmak çeliğin kalitesini düşürürmü peki?

Kesilen bölgede bir miktar karbon yitimine sebep olabilir, ancak kısa bir zaman için ısı yükseleceğinden çok da önemli bir konu olacağını sanmıyorum. Bu konuda Sefa Ustamız daha iyi bilgi verecektir bence...

Kipmen Sanat web sitesi

Ynt: Tren Rayları
« Yanıtla #3 : 14 Eylül 2010, 01:16:01 »
Oksijen kesiciyle kesmek, sadece kenarlarda şiddetli oksidasyonun yarattığı bir miktar karbon kaybına yol açacaktır ama sıcak dövecekseniz zaten bunlar tufal olup gidecektir, soğuk çalışacaksanız ??? o zaman da kesme yüzeylerini taşla düzeltirseniz zaten bu bölge kaybolacaktır.

Ynt: Tren Rayları
« Yanıtla #4 : 14 Eylül 2010, 01:17:04 »
Aynı anda yazmışız Ustam ;)

emrekipmen

  • *****
  • 6065
    • Seçme Bıçaklar Albümüm
  • Yer: Bodrum
Ynt: Tren Rayları
« Yanıtla #5 : 14 Eylül 2010, 01:18:42 »
 :)) Evet,

Yahu şöyle uzunlamasına dilim kestirip talaşlı da çalışılabilir  :)) Yok yok, onu temizleyip düzleyene kadar döverek 5 tane bıçak biter yahu  ::)

Kipmen Sanat web sitesi

Ynt: Tren Rayları
« Yanıtla #6 : 14 Eylül 2010, 01:21:30 »
Dövecek olduktan sonra yuvarlak çeliklerde sorun yok ki zaten, rayla filan uğraşmaya değer mi ki? ::)

emrekipmen

  • *****
  • 6065
    • Seçme Bıçaklar Albümüm
  • Yer: Bodrum
Ynt: Tren Rayları
« Yanıtla #7 : 14 Eylül 2010, 01:23:56 »
1080 yuvarlak nerede buldun ustam, söyle hemen alalım  :2up

Kipmen Sanat web sitesi

Ynt: Tren Rayları
« Yanıtla #8 : 14 Eylül 2010, 01:25:14 »
Bulayım sana lafı mı olur 8)

emrekipmen

  • *****
  • 6065
    • Seçme Bıçaklar Albümüm
  • Yer: Bodrum
Ynt: Tren Rayları
« Yanıtla #9 : 14 Eylül 2010, 01:26:50 »
Hidrolik presimi de isterim onunla birlikte ama  :D

Kipmen Sanat web sitesi

Ynt: Tren Rayları
« Yanıtla #10 : 14 Eylül 2010, 01:30:09 »
Ooooo, elimiz verdik kolumuzu kurtaramayacağız, presten sonra sen kalıpta istersin şimdi. :-\

deserteagle

  • Eylem Cengiz, 49
  • *****
  • 9533
  • Meslek: elektronik ve hab. müh.
  • Yer: İstanbul, Kırklareli
Ynt: Tren Rayları
« Yanıtla #11 : 14 Eylül 2010, 02:19:33 »
Bayramda memlekette iken boş durmadım ve hurdacı gezdim. Raya benzeyen ama hem çok etli hem de profil halinde olmayan, yaklaşık yarım metre boyunda şekilsiz parçalar gördüm.

Hurdalıktaki bir eksantrik mili ile vurdum ve üzerinde 1,5 metreden demir blok bıraktım herhangi bir şekil bozukluğuna rastlamadım. Çelik hem bıçak hem de örs olabilecek tipte gibiydi.

Az kalsın örs olarak kullanmak üzere bunlardan bir tanesini alacaktım da son anda bu fikri ileriye atmaya karar verdim.

Bu parçaların demir yollarına ait olduğunu düşünmeme neden olan bir sebep de bunlarla beraber rayları traverslere bağlamaya yardımcı olacak (yada bir makasta kullanılan ? ) başka parçalar da görmemdi.
Barika-i hakikat müsademe-i efkardan doğar
Namık Kemal
Instagram'da ben

Ynt: Tren Rayları
« Yanıtla #12 : 14 Eylül 2010, 02:22:47 »
Yan tarflarında "TDÇİ" yazar.

drezin

  • **
  • 52
  • Meslek: kamu
  • Yer: ankara
Ynt: Tren Rayları
« Yanıtla #13 : 14 Eylül 2010, 09:10:09 »
ray çeliğinden işlemesi uzun ve zahmetli gözüksede yavaş yavaş bu fikri kafamda oluşturmaya çalışıyorum. çelik hakkında çok fazla bilgim olmasada ray rivayet olunurki kolanın sırrı gibi bileşik formülüde üreticinin tekelindedir. rayın aşınmayacak kadar sert kırılmayacak kadar yumuşak olması kalitesini temsil eder. 30 yıldan fazla sürede çok az bir aşınma ile ağır tren trafiği altında çalışan rayların vagonlardan indirilmesi esnasında sanki su gibi yumuşak bir şekilde yere akışını gördüm. forumu okuyorum ama üretim tekniklerini hiç bıçak yapılışı görmemiş ve denememiş biri için fazlasıyla karmaşık. sizlerden ricam ray çeliğinden bir kaç deneme yapmak için bana minumum temin etmem gereken malzeme ve yapım tekniği hakkında bir yol haritası vermeniz.
elimde matkap dekupaj ve mengene mevcut, mengene henüz yanımda olmasada..

emin albayrak

  • *****
  • 3909
  • Meslek: grafik tasarımcı - 1979
  • Yer: istanbul / üsküdar
Ynt: Tren Rayları
« Yanıtla #14 : 14 Eylül 2010, 10:43:57 »
ray çeliği efsane bir malzeme bıçak için. hani ekstra bir özellik gibi söylerlerdi eskiden bıçağın ray çeliğinden yapılmış olmasını... aslında denemek lazım muhakkak... ben de ufaktan heveslenmiş olabilir miyim ki :P
testinin içinde ne varsa, dışına da o sızar...

www.instagram.com/mim_emin/

deserteagle

  • Eylem Cengiz, 49
  • *****
  • 9533
  • Meslek: elektronik ve hab. müh.
  • Yer: İstanbul, Kırklareli
Ynt: Tren Rayları
« Yanıtla #15 : 14 Eylül 2010, 14:29:47 »
Bizim buralarda bir hatta ya 1895 yada 1905 tarihini okumuşluğum var. Okuyalı yıllar oldu. Her ne kadar bizim hatlar atıl bırakılmış hatlar bile olsa bu müthiş bir şey.
Barika-i hakikat müsademe-i efkardan doğar
Namık Kemal
Instagram'da ben

emrekipmen

  • *****
  • 6065
    • Seçme Bıçaklar Albümüm
  • Yer: Bodrum
Ynt: Tren Rayları
« Yanıtla #16 : 14 Eylül 2010, 15:12:44 »
ray çeliğinden işlemesi uzun ve zahmetli gözüksede yavaş yavaş bu fikri kafamda oluşturmaya çalışıyorum. çelik hakkında çok fazla bilgim olmasada ray rivayet olunurki kolanın sırrı gibi bileşik formülüde üreticinin tekelindedir. rayın aşınmayacak kadar sert kırılmayacak kadar yumuşak olması kalitesini temsil eder. 30 yıldan fazla sürede çok az bir aşınma ile ağır tren trafiği altında çalışan rayların vagonlardan indirilmesi esnasında sanki su gibi yumuşak bir şekilde yere akışını gördüm. forumu okuyorum ama üretim tekniklerini hiç bıçak yapılışı görmemiş ve denememiş biri için fazlasıyla karmaşık. sizlerden ricam ray çeliğinden bir kaç deneme yapmak için bana minumum temin etmem gereken malzeme ve yapım tekniği hakkında bir yol haritası vermeniz.
elimde matkap dekupaj ve mengene mevcut, mengene henüz yanımda olmasada..

Şuralara bir bakınız derim:
http://cebehane.com/forum/index.php?topic=184.0
http://cebehane.com/forum/index.php?topic=73.0
http://cebehane.com/forum/index.php?topic=76.0

Kipmen Sanat web sitesi

drezin

  • **
  • 52
  • Meslek: kamu
  • Yer: ankara
Ynt: Tren Rayları
« Yanıtla #17 : 14 Eylül 2010, 17:00:21 »
Bizim buralarda bir hatta ya 1895 yada 1905 tarihini okumuşluğum var. Okuyalı yıllar oldu. Her ne kadar bizim hatlar atıl bırakılmış hatlar bile olsa bu müthiş bir şey.

Eylem bey sizin ordaki hatların rayların yaşı konusunda bilginiz doğrudur. O rayların kullanıma başlangıcı 1912 dir. benide ray çeliği konusunda en çok heveslendiren sizin hatların yaşıdır.

ahayaloglu

  • ***
  • 379
  • Ahmet / 1961 / B rh +
  • Meslek: Emekli
  • Yer: Ankara
Ynt: Tren Rayları
« Yanıtla #18 : 16 Eylül 2010, 00:12:24 »
Bıçak yapımı için en ideal olanının tren rayı değilde dekovil rayı olduğunu bahsetmişlerdi en son bulunduğum yerde. Bende bulduğum bir parça (Üzerinde Krupp yazıyordu ve rayın sadece bombeli kısımı alındı ) 300 x45x5 mm olçülerine şahmerdanla dövülerek getirildi.
İmalat için sıra bekliyor.Elimdeki işi bitirince bir bowie yapma düşüncesindeyim. İşlemler için çok faydalı bilgiler vermektesiniz, teşekkürler.
You lie, we die.

drezin

  • **
  • 52
  • Meslek: kamu
  • Yer: ankara
Ynt: Tren Rayları
« Yanıtla #19 : 16 Eylül 2010, 09:55:49 »
Ahmet bey aklıma dekovil raylarıda gelmişti onlarda iyi bir seçim olabilir. dekovil raylarının görüntüsü esneklikten uzak aşırı sert sırf çelikmiş hissi uyandırır bende. Aslında denemek lazım çeşitli raylardan. ancak hiç çekiç tutmamış ocak bile görmemiş biri için şimdilik zor. imalatlarınız ankarada ise sizinle tanışmak bilgilerinizden faydalanmak isterim bir ara