Kişisel mesajla yeni katılan bir arkadaşımız bana bir soru sordu, ancak bu konuda bilgi herkesi ilgilendirebileceği için burada paylaşmayı bir zorunluluk olarak görüyorum:
Emre bey merhaba. adım taner. ankaradan yazıyorum. bugün yazılarınızı büyük bir merakla okumaya başladım. umarım bu hobiye biyerlerden başlarım, siz bunu mutlaka denemişsinizdir ama demiryolu rayından bıçak olup olmayacağını çok merak ettim. işlerinizde kolaylıklar dilerim.
Tren rayları neredeyse standart olarak AISI 1070 - 1080 (%0.7 - 0.8 Karbon, %1-1.2 Manganez) çeliklerinden yapılır Isıl işleminin ekonomik olması ve dengeli karbon oranıyla oldukça yüksek aşınma ve darbe dayanımına sahip olmasından dolayı. Açıkçası bu standartta çelik ülkemizde plaka olarak bulunamamaktadır. Elde edebileceğimiz en kolay kaynak tren raylarıdır. Bu çelik tipi hem kolay dövülebilmesi hem de çok kolay ısıl işleminin yapılabilmesi yüzünden özellikle bıçak sanatı veya dövme çelik alet (balta, kazma vs.) yapmak isteyenler için en güzel çeliktir.
Tek sorun büyük ihtimal bu mereti kesmek olacaktır. En mantıklı yaklaşım herhalde rayı tüm olarak yumuşatma tavı yaptırmak ve sonra sanayide kullanabileceğimiz halde dilimletmek olacaktır. Ya da büyükçe bir spiralle ihtiyacımız olduğunda bir dilim kesmek ve bunu dövmek mantıklı olabilir.
Açıkçası rayların bu özelliğini siz sorana kadar bilmiyordum, sorunuzun ardından google'da araştırma yaptıktan sonra bazı kaynaklar buldum:
http://www.cgcrail.com/index.php?sayfa=Raylarin-Teskili http://www.etimaden.gov.tr/tr/madensozluk/R.htmAyrıca bu konuda ingilizce kaynaklar da bu kaynaklarla hem fikir, genel standar 1080 normunda kaliteli karbon çeliği oldukları yönünde.
Sorunuz için çok sağolun, sıklıkla kullandığım ikinci örsüm bir demir yolu rayından yapılmadır. Şimdi ciddi cddi bundan bir dilim kesme planları yapmaya başladım

Forum'a hoş geldiniz bu arada...