Aslında basit bir mantığı var hurdalarla çalışmanın. Eğer işinizi garantiye almak istiyorsanız en iyi çelikler, küçük bıçaklar için aşınmaya dirençli işlerde kullanılan veya kesmek için kullanılan malzemelerden çıkarlar. Büyük, kılıç tarzı işler için ise en iyi tercih yaylanabilen, ancak aşınmaya da bir miktar dayanabilen malzemelerden çıkar. Bunun dışında da bol bol malzeme vardır kullanılabilecek: Genel kural olarak eğer yüksek alaşım çeliği veya paslanmaz değilse eğer taşta veya zımpara makinesinde bol kıvılcım çıkarıyorsa iş görür ne olursa olsun

1- Eğeler: Neredeyse yanılma yok, büyük eski bir eğe büyük ihtimal bulabileceğiniz ve fazla bir ekipmana ihtiyacınız olmadan kullanabi,leceğiniz en iyi çeliktir. Büyük ihtimal W ailesinden veya 1095 ayarında bir çeliktir, yani hızlı soğutma ortamında su verilmeyi seven ve fazla tavlama gerektirmeyen bir çeliktir, sığ sertleşir bu yüzden hamon alır. Yüksek karbonludur, bu yüzden çok ağız tutar...
2- Planya bıçakları, daire testereler, marangoz takımları, ıskarpelalar vs. Bu malzeme genelde tam da istediğiniz sertlikte ve özellikte olacaktır, zımpara makinanız varsa, suyla bol bol soğutarak suyunu kaçırmadan biçim verebilir ve ısıl işlem derdinden kurtulabilirsiniz. Çok çeşitli çelikler kullanıldığından pek tavsiye etmem bunları yumuşatıp ısıl işleme tabi tutmaya çalışmayı. Ne olduğunu bulana ve doğru ısıl işlem yapana kadar bildiğiniz bir çelik tedariki daha iyi sonuç almanızı sağlayacaktır. Tabii elinizde bol miktarda bu tip hurda çelik varsa bunu deneme yanılmayla iyi sertleştirmeye çalışmak makul olabilir. Hatta daha iyisi elinizdeki malzemeden bir parçayı bir labratuvara yollayıp içeriğini öğrenmek en mantıklı hareket olur...
3- Araba parçaları, bilya yatakları, çeşitli endüstriyel hurda malzeme genelde sizi hüsrana sürükleyebilir: Çoğu "bu çelikten iyi bıçak olurmuş" denilen malzeme büyük bir genellemenin kurbanı olmuştur büyük ihtimalle. Bir firma bilya yatağını 52100 ile yaparken diğeri daha farklı tarzda bir alaşım ile yapmış olabilir, bu tip endüstriyel malzemelerde istenen fiziksel özellikler sadece çelik tipi ile değil, çelikte nitrürleme, sementasyon, karbür kaplama vs. ile de sağlanabilmekte, bazı parçalarda pahalı olabilecek çelik türleri yerine bu çeliklerin yerine çok daha ekonomik alaşımların bu pahalı çelikler gibi davranmasını sağlayacak işlemlerden geçirilmiş halleri tercih edilmekte.
4- Bazı hurda çelikler ilk halinde o kadar iyi özelliklere sahipken imkanı olmayan veya yeterince bilgisi olmayan birinin elinde inşaat demirinden beter hale gelebilir. Örneğin elinizde bir hurda malzeme var, bu çeliğin süper kestiğinden ve aşınma direncinin mükemmel olduğundan eminsiniz, aldınız parçayı elinize başladınız mesela ocak başında dövmeye. Sonuçta sırf o dövme olayıyla çeliği çöp haline getirmiş olabilirsiniz, mesela o çelik hava çeliği idiyse. Bu yüzden ne olduğuna az çok emin olduğunuz hurda çelikle zaman kaybedin derim, örneğin eski ve iyi iş gören bir eğeyi kullanmayı tercih ediniz, hurdacıdan bulduğunuz iyi görünen bir makina parçasına. Eğenin az çok ne olduğunu bilebilirsiniz ama emin olun o makineyi üreten firmaya telefon açıp sorsanız bile tam olarak öğrenemeyebilirsiniz o makinada kullanılan o parçanın ne tip çelikten yapıldığını, keza bu çeliğin tipi dönem dönem değişebilir üretim hattında, bir sürü arabanın makaslarının belli yıllar arasında üretilenlerinde sadece 5160 serisi çelik vardır. Bu yıllar dışında bir çok çeşitli çelik türleri kullanılmıştır, bu çeliklerin büyük kısmı da 5160'daki iyi neteliğe sahip değildir. Ancak maalesef genel kanı bu araba-kamyon makaslarının hepsinin 5160 kalitesinde olduğu yönündedir...
Bugünlük gevezelik yeter
