Bıçak Sanatı - Forum

3. lük alan çakımız

atikmehmet

  • ***
  • 1212
  • Mehmet ATİK - 1984
  • Meslek: Şehir Plancısı
  • Yer: İstanbul
3. lük alan çakımız
« : 27 Mayıs 2025, 14:16:50 »
Kıymetli ustalarım merhabalar.
Konuyu buraya açmamın sebebi bir zamanlar çok arzuladığım ancak zamanla ya unuttuğum yada türlü sebeplerden dolayı artık çok da aramadığım idealistliğin tekrar alevlenmesidir. Bunun sebebi de yarışma sürecinde İrfan Ustamla olan muhabbetlerimizdir. Sakın yanlış anlaşılmasın yarışmadaki derecelendirme konu dahilinde değildir.
Neyse uzatmayayım bildiğiniz gibi Bursa'da 2025 yılı için bir bıçak fuarı organizasyonu oldu ve çakı yarışması yapıldı. Yapmış olduğum çakı 3.lük aldı. Bu konu başlığı altında yarışma sürecine değil çakıya odaklanabilirsek sevinirim yarışmayı Orkun Ustanın konusu üzerinden konuşuruz. Benim ilk kez yaptığım bir Liner Lock çalışması ki zaten topu topu bununla beraber 3. çakımı yaptım. Ben oldum uçarım kaçarım muhabbeti insanın gelişimi için gerçekten pranga ama maalesef oldum ve belli bir seviyedeyim demezseniz de ülkemizde adam yerine koyulmuyorsunuz. O yüzden ne hiç bir şey bilmiyor nede her şeyi bilirim havasından uzak, yapılmış ürüne odaklanarak çakıyı eleştirilerinize bırakıyorum. Lütfen lafınızı esirgemeyin :) Her türlü eleştirinize açığım.
Malzemeler:
Namlu Balbach paslanmaz damast
Sap:
Okyanus sedefi, Bağa, Abanoz
Liner:
Titanyum Grade5

Tasarım süreci:
Yarışma sürecinde Bursaya özgü dokunuşlar yapılabilir denmişti o yüzden Bursa’nın tarihi süreci içerinde özellikle Osmanlılar döneminde öne çıkması Osmanlı Devletinin Çınar ile sembolize edilmesi ve Bursa’nın halihazırda simgelerinden bir olan ulu çınarı da dikkate alarak çakının süslemelerinde çınar yaprağı kullanmaya karar verdim. Ancak daldaki çınar yaprakları tasarıma yakışmayacağını düşündüğümden biraz kendimce üsluplaştırıp uygulamasını Eseri İstanbul tarzı sedef kakma şeklinde sonuçlandırdım.
Süreç:
Gerek kullanım olsun gerek incelemelerimden azçok aşina olduğum ancak hiç yapmayı denemediğim bir form olduğundan çalışma sistemi ve tasarım üzerinden epeyce bir zaman kaybettim. Sonra Çizim programında tasarım uygulaması sorunsuz çalışınca uygulamaya geçtim. Tabi çakı bir takım ekstra yöntem ve ekipmanlar gerektiriyor. (Bunun için de adım adım bir paylaşımla bir çakı nasıl yapılır göstermek istiyorum işin aslı.) son başvuru tarihi 16 mayıs Cuma olduğu için en son Çarşamba günü göndermem gerekiyordu sonradan Cuma da kargoya verebileceğimi öğrendim ancak herşey için çok geçti o yüzden bazı şeyler eksik kaldı. En az 7-8 saatlik bir işi vardı. Bir de deneyim çok farklı bir şey. Yeterince güzel çakı gördüğünü düşünmek başka bir şey. İşin başına geçmek başka. Artık çok daha farklı bakıyorum çakılara. 
 Gelelim kendimin yapmak isteyip de yapamadığı yada hata olduğunu düşündüğüm şeylere. 
1.   Öncelikli olarak namlu paslanmaz damast idi ancak asitlendiremedim. Yüksek kumda 2000-2500 ve polisaj sonrası renkler çıksa da desenler belirgin değildi.
2.   Linerlar yüksek kumda perdah yapılmadı enson 800-1000 gibi tamamladım bence böyle bir çalışmada perdahının tamamlanması gerekiyordu.
3.   Sırt kısımlarının da perdahı en az 1200-1500 e kadar çıkması gerekiyordu onlar kaldı.
4.   Kilit sisteminde normalde kapanmayı önleyici kısmın incelediğim örneklerde 3te 1 lik kısmının teması yeterli oluyor ama benimkinde 3 te 2 yaklaşıyordu. Sonuçta kullanılmayacak sergilenecek bir çalışma olacağı için ve daha 3te 1 lik kısmı da boş olduğundan sorun yapmadım. Ama her halukarda bu çakıda geri hata denebilirse tabi hata varsa bu diyebilirim. Çünkü diğerlerini eksiklik olarak kabul ediyorum.
5.   Metin Abi çift elle açılacak yerinin olmadığını söylemişti. Bunu çift elle açılacak bir çakı olarak tasarlamadım.  Ancak böyle bir eleştiri gelince acaba açılma sisteminde mi bir sorun var diye düşünmeye başladım. Metin abinin çakılara da bu gözle baktım. Bir sonuç çıkarmadım. Yani bu durumda her halukarda 2. El için bir genişlik yada tırnak yapmak mı gerek yoksa namluyu tamamen sapın içine gömüp bunun tek elle açılabilecek çakı olduğunu netleştirmek mi bilemedim.
6.   Birde çakının açılması için sırt kısmı biraz uzun tuttum bana göre bu durum çakının olmasını istediğim zarafetini gölgeledi.
7.   Vidalar alyan. Bana göre kesinlikjle torx vidalar daha güzel duruyor. Ancak ülkemizde bu vidaları bulamıyorum. Çin’den de boykot yüzünden bir şey almak istemiyorum. Fransadan getirtmeyi planlıyorum. Çözüm önerisi olan varsa da çok sevinirim. Vidaların başları hem enine hem boyuna küçültüp daralttım ama yine de sınırda kaldı. Yani az daha büyük olsa çok çirkin duracak gibi.  Ne kadar küçük o kadar güzel duruyor. Ama daha fazla yapınca da alyan yalama olacak diye durmak zorunda kalıyorum. Acaba 2 değil de 1,5 luk vida mı kullanmak gerek onu da bilemedim.
8.   Sırtta açmayı kolaylaştırmak için diş açmak vardı ilk tasarımda. Bunu gravür şeklinde yapacaktım ona da zaman yetmedi.
9.   Son olarak tasarımda fena durmasa da bitirişte bir tık kalın oldu gibi çakı belki daha ince yapılabilirdi. Yada 1,5mm liner yerine 1 yada 0,80 mm lik titanyum kullansak sanki daha iyi olacak. Kilit sistemi içinde buna özel bir çözüm geliştirilir.
Benim gördüklerim bunlar. Artık söz sizde  :)















« Son Düzenleme: 27 Mayıs 2025, 14:36:17 Gönderen: atikmehmet »
Nece yitik biçek erse öz sapın yonumas
www.instagram.com/atik_mehmt/
www.mehmetatik.com

atikmehmet

  • ***
  • 1212
  • Mehmet ATİK - 1984
  • Meslek: Şehir Plancısı
  • Yer: İstanbul
Ynt: 3. lük alan çakımız
« Yanıtla #1 : 27 Mayıs 2025, 16:28:29 »
Bu arada çakının mekanizması
https://youtube.com/shorts/lrOeZOgERLM?si=AGI5MASEMyStTNgT


Bu da tüm parçaları ve montajı

Nece yitik biçek erse öz sapın yonumas
www.instagram.com/atik_mehmt/
www.mehmetatik.com

orkunaydin350

  • *
  • 1994
  • Orkun AYDIN
  • Meslek: Bilişim
  • Yer: Bursa
Ynt: 3. lük alan çakımız
« Yanıtla #2 : 27 Mayıs 2025, 16:35:42 »
Ustam eline koluna sağlık. Çalışmasını, kilidini, eldeki kalınlık hissini bilmem. Sadece burada gördüğüm fotoğraflardan hissettiğimi söylüyorum, çok güzel ve çok zarif. Gerçekten kıymetli bir parça ve kesinlikle kullanılmaya kıyılabilecek bir aletten fazlası var. Koleksiyon ve görsel bir eser kategorisinde benim için. Böyle bir "şey"in sahibi olsam muhtemelen tesbih gibi elimde oynar dururdum. Bunu eleştirmek beni aşar. Ustalarımızın yorumları olursa ben de kendimi geliştirebilmek ve nerelere bakmak gerektiği hakkında faydalanmış olurum.
« Son Düzenleme: 27 Mayıs 2025, 16:40:20 Gönderen: orkunaydin350 »

MustafaV

  • ***
  • 793
  • Mustafa VAROL
  • Meslek: Muhasebeci
  • Yer: Konya
Ynt: 3. lük alan çakımız
« Yanıtla #3 : 27 Mayıs 2025, 18:02:07 »
Ustam ellerine sağlık. Heyecandan mıdır, mükemmeliyetçilikten midir anca yetişmiş, bir musibet bin nasihattan evladır tarzı bir durum oluşmuş gibi. Önümüzdeki seferlere diyelim ki kendiniz de zaten yorumlarınızı yapmışsınız. İşe söylenecek tek bir sözüm yok, yine sizin klasta mükemmel bir iş olmuş, sadece derdinize ortak olmak istedim.

Bu arada Orkun hocamın yazısında belirttiği jüri üyesinin "damascus olduğunu nerede anlayamamıştım" yorumunu biraz abartılı buldum. Fotoğrafta belirli olan desenlerin elde belirgin olmaması bana garip geldi.
Sanma şâhım herkesi sen sâdıkâne yâr olur

dela

  • *
  • 2179
  • Mehmet UYSAL
  • Yer: Mahmudiye / Eskişehir
Ynt: 3. lük alan çakımız
« Yanıtla #4 : 28 Mayıs 2025, 20:07:24 »
Eline emeğine sağlık.

Şeref Acar

  • *
  • 1599
  • Yer: sarıyer
Ynt: 3. lük alan çakımız
« Yanıtla #5 : 28 Mayıs 2025, 23:04:34 »
Mehmet ustam klasına yaraşır bir çalışma yapmışsın. Çok dahasını hakediyor bu çakı…
Bi bakındım Orkun abi sağolsun videolar atmış. Kazanan diğer bıçakları gördüm. Çok şey yazmak istiyorum ama yazamıyorum.

Tebrikler benim gözümde o 6 bıçağın içinde en iyisi bu.

atikmehmet

  • ***
  • 1212
  • Mehmet ATİK - 1984
  • Meslek: Şehir Plancısı
  • Yer: İstanbul
Ynt: 3. lük alan çakımız
« Yanıtla #6 : 29 Mayıs 2025, 13:13:49 »
Ustam eline koluna sağlık. Çalışmasını, kilidini, eldeki kalınlık hissini bilmem. Sadece burada gördüğüm fotoğraflardan hissettiğimi söylüyorum, çok güzel ve çok zarif. Gerçekten kıymetli bir parça ve kesinlikle kullanılmaya kıyılabilecek bir aletten fazlası var. Koleksiyon ve görsel bir eser kategorisinde benim için. Böyle bir "şey"in sahibi olsam muhtemelen tesbih gibi elimde oynar dururdum. Bunu eleştirmek beni aşar. Ustalarımızın yorumları olursa ben de kendimi geliştirebilmek ve nerelere bakmak gerektiği hakkında faydalanmış olurum.
Ustam çok teşekkürler ama burası Mercek Altı. İllaki sevmediğin beğenmediğin, hiç olmadı şurası da şöyle olmuş gibi bir teklifin vardır. Gerçekten duymak isterim.

Ustam ellerine sağlık. Heyecandan mıdır, mükemmeliyetçilikten midir anca yetişmiş, bir musibet bin nasihattan evladır tarzı bir durum oluşmuş gibi. Önümüzdeki seferlere diyelim ki kendiniz de zaten yorumlarınızı yapmışsınız. İşe söylenecek tek bir sözüm yok, yine sizin klasta mükemmel bir iş olmuş, sadece derdinize ortak olmak istedim.

Bu arada Orkun hocamın yazısında belirttiği jüri üyesinin "damascus olduğunu nerede anlayamamıştım" yorumunu biraz abartılı buldum. Fotoğrafta belirli olan desenlerin elde belirgin olmaması bana garip geldi.

Ben Balbachın bu eleştirisini haklı buluyorum.  Belki kendime yapsam bunu bir tercih gibi belirtebilirdim. Mesela ben desenleri belirgin sevmiyorum parlak namlu seviyorum gibi ama bir yarışmaya damastla katılınacak ise ben de karartma taraftarıyım. Burda da her ne kadar belli olsa da usta vurgu yapmak için öyle demiş olabilir. Birde şimdi onun çeliği insan kendi çeliğini de görmek ister yani :)

Eline emeğine sağlık.

Abi ben senden umutluydum ama sen de böyle yaparsan :(

Mehmet ustam klasına yaraşır bir çalışma yapmışsın. Çok dahasını hakediyor bu çakı…
Bi bakındım Orkun abi sağolsun videolar atmış. Kazanan diğer bıçakları gördüm. Çok şey yazmak istiyorum ama yazamıyorum.

Tebrikler benim gözümde o 6 bıçağın içinde en iyisi bu.

Şeref ustam saolasın. Ama yenisini yapsam nasıl yaparım için bir yol belirlemeye çalışıyorum. Benim zaten yapabileceğim bu o yüzden ustalarımdan eleştiri ve öneri bekliyorum. Mesela seni azçok tanoyorsam es geçmeni beklemiyordum :)
Nece yitik biçek erse öz sapın yonumas
www.instagram.com/atik_mehmt/
www.mehmetatik.com

orkunaydin350

  • *
  • 1994
  • Orkun AYDIN
  • Meslek: Bilişim
  • Yer: Bursa
Ynt: 3. lük alan çakımız
« Yanıtla #7 : 29 Mayıs 2025, 16:53:26 »
Ustam bağa ile sedefin seviye farkı sebebi nedir? Sedef o kalınlıktan daha kalın bulunamıyor mu yoksa sen mi o şekilde bir seviye farkı yapmayı tercih ettin? Sedeflerdeki cıvataların da haliyle başları yüksekte kalmış. Eline aldığında kafaları rahatsız edecek kadar hissediliyor mu?

atikmehmet

  • ***
  • 1212
  • Mehmet ATİK - 1984
  • Meslek: Şehir Plancısı
  • Yer: İstanbul
Ynt: 3. lük alan çakımız
« Yanıtla #8 : 30 Mayıs 2025, 09:55:10 »
Ustam bağa ile sedefin seviye farkı sebebi nedir? Sedef o kalınlıktan daha kalın bulunamıyor mu yoksa sen mi o şekilde bir seviye farkı yapmayı tercih ettin? Sedeflerdeki cıvataların da haliyle başları yüksekte kalmış. Eline aldığında kafaları rahatsız edecek kadar hissediliyor mu?
Seviye farkı benim tercih ettiğim birşey. Metal de olsa öyle yapardım heralde ama o kadar kalın sedef bulmak ayrı işlemek ayrı problem. Her ne kadar mecburiyetten olsa da sanki tasarımı daha zarif kılıyor.
Ama civatalarda çok haklısın. Bence civatanın dışarı çıkmaması gerek. Ama şöyle bir sorun oluyor civataları biraz daha yontsam alyanın girecği yer kalmayacak. En mantıklı çözüm daha iyi bir vida bulmak onun dışında vidayı üst kısımdan değil dişlerin başladığı yerden aşındırmak ama onun için de eldeki malzemeler yeterli değil.
Elde herhangi bir rahatsızlık hissi oluşmuyor ama görüntü açısından hoş değil.

Çözümü zannediyorum torx başlı daha zarif paslanmaz yada titanyum vida kullanmak galiba. Yada benim kullandığım metrik 2 yerine 1,5 lik vida kullanmak olabilir. denemek lazım.

Yorum için ayriyeten teşşekkür ederim.
Nece yitik biçek erse öz sapın yonumas
www.instagram.com/atik_mehmt/
www.mehmetatik.com

Şeref Acar

  • *
  • 1599
  • Yer: sarıyer
Ynt: 3. lük alan çakımız
« Yanıtla #9 : 30 Mayıs 2025, 22:18:31 »
Yazma işini çakı için dememiştim başka bişe için demiştim.

Yazalım biraz bişeler. Liner kilitte, kilidin namluyu çizmemesi için müsait bir noktaya lazer kaynağında punta attırmak çok iyi olur. Ricassonun altındaki siperlikvari çıkıntı olmasa daha iyi olur. Vidalardan bahsetmişsiniz zaten.

Ben tasarım için biraz daha irdelemek istiyorum. Sapın kıçı biraz daha geniş olabilirdi. Çakıyı açmak için namluyu bozmak olmaz ama bu, sapta bir niş açarak yahut hafif bir kavisle içbükey bir hareketle yapılabilir.

Namlu tasarımın o siperlik haricinde çok iyi. Ancak o paslanmaz damascus, desenleri ve asitleme saptaki işçiliğin çok gerisinde kalmış. Şöyle siyah beyaz el yapımı bir damascus, sanmai hatta hamonlu bir namlu bile bambaşka görüntü çıkarabilirdi.

Şunu da es geçmeyelim liner lock her zaman bir tık alt kalite iştir. Eğer böyle bir çalışma yapılıyorsa yaylı veya sırttan kilitli mekanizmalar tercih edilmeli. Liner lock eninde sonunda yorulacaktır. Çünkü yay yapımına uygun olmayan liner malzemesinden yay çalıştırıyorsunuz. Favorimiz slipjoint.

İyi taraflarını yazmama gerek yok sanırım. Eline koluna sağlık, tebrikler.

atikmehmet

  • ***
  • 1212
  • Mehmet ATİK - 1984
  • Meslek: Şehir Plancısı
  • Yer: İstanbul
Ynt: 3. lük alan çakımız
« Yanıtla #10 : 02 Haziran 2025, 16:02:19 »
Yazma işini çakı için dememiştim başka bişe için demiştim.

Yazalım biraz bişeler. Liner kilitte, kilidin namluyu çizmemesi için müsait bir noktaya lazer kaynağında punta attırmak çok iyi olur. Ricassonun altındaki siperlikvari çıkıntı olmasa daha iyi olur. Vidalardan bahsetmişsiniz zaten.

Ben tasarım için biraz daha irdelemek istiyorum. Sapın kıçı biraz daha geniş olabilirdi. Çakıyı açmak için namluyu bozmak olmaz ama bu, sapta bir niş açarak yahut hafif bir kavisle içbükey bir hareketle yapılabilir.

Namlu tasarımın o siperlik haricinde çok iyi. Ancak o paslanmaz damascus, desenleri ve asitleme saptaki işçiliğin çok gerisinde kalmış. Şöyle siyah beyaz el yapımı bir damascus, sanmai hatta hamonlu bir namlu bile bambaşka görüntü çıkarabilirdi.

Şunu da es geçmeyelim liner lock her zaman bir tık alt kalite iştir. Eğer böyle bir çalışma yapılıyorsa yaylı veya sırttan kilitli mekanizmalar tercih edilmeli. Liner lock eninde sonunda yorulacaktır. Çünkü yay yapımına uygun olmayan liner malzemesinden yay çalıştırıyorsunuz. Favorimiz slipjoint.

İyi taraflarını yazmama gerek yok sanırım. Eline koluna sağlık, tebrikler.
Ustam saolasın.

"Liner kilitte, kilidin namluyu çizmemesi için müsait bir noktaya lazer kaynağında punta attırmak çok iyi olur." bunu tam anlamadım. Bilye namluyu çizse dahi sap içinde kalıyor diye düşünmüştüm. Puntayı nereye neden atacağız tam çözemedim.
Benim gözüme sap kısmı kalın geliyor. Hatta genel itibari ile sapı biraz daha inceltsem mi diye düşünmüyor değilim bir dahaki tasarımda.
Siperlik çakının kapanmasında keskin ağız sırt kısma değmesin diye düşünmüştüm ama bu sırt kısma yapacağım bir çıkıntı ile de yapılabilir.
İşin aslı ben çakıdan pek anlamam yani ancak inceleme fırsatı bulduklarım kadar onda da yapım aşamasına geçmeden incelemeler eksik kalıyor. Daha önce slipjoint yapmıştım ilk 2 çakıyı. Sırttaki yaylı kısım beni hayli yormuştu. Yurt dışında falan da millet Liner lock yapınca heralde makbul olan bu diye düşündüm.

Nece yitik biçek erse öz sapın yonumas
www.instagram.com/atik_mehmt/
www.mehmetatik.com

dela

  • *
  • 2179
  • Mehmet UYSAL
  • Yer: Mahmudiye / Eskişehir
Ynt: 3. lük alan çakımız
« Yanıtla #11 : 02 Haziran 2025, 22:02:19 »


Eline emeğine sağlık.

Abi ben senden umutluydum ama sen de böyle yaparsan :(


Birşeyler yazabilmek için şu çalışmaya en azından yaklaşan birşey yapabilmek lazım. O da bende yok.  :-[

Ynt: 3. lük alan çakımız
« Yanıtla #12 : 02 Haziran 2025, 23:20:20 »
Bu yarışma konusunda, düzenleme konusunda ve seçici kurul konusunda yazacaklarımı saklı tutuyorum. Mehmet, öncelikle eline emeğine sağlık, detaylarda ne denli başarılı olduğunu zaten biliyoruz ve aşinayız. Kendimce bir kaç eleştiri yapacağım ( mercek altında olunca..) çakının genel formuyla namlunun bir bütünlüğü yok, yani sap kısmı tipik bir kama sapı ancak namlu öyle değil ve bu genel olarak görüntüyü bozup bir "olmamışlık" görüntüsü veriyor, velhasıl; her detay çok iyi ama hepsi aynı iş üzerinde iyi değil, iş üzerinde bir akış yok. Çakı kapalıyken pivot kısmına en yakın dik köşe bence çok rahatsız edici, aynı rahatsız edici durum bir çok liner lock çakıca var, örneğin Metin Anan ın işlerinde de bu durum var ama o hadi yine open asist mantığına sığdırabiliyor diyelim ama orada da rahatsız edici. Bir başka durum, torx başlı veya imbus veya vs vs vidaların hiç biri bu tür klasik işlerin üzerinde olmuyor veya olmamalı, ben olsam düz tornavida başlı pirinç veya bronz bir vida tercih ederdim ve bence bombe başlı düz tornavida ağızlı bir vida çok estetik dururdu, oysa vidadan da güzeli bombe başlı perçin olurdu,  bu durum biraz tarihi eserlere pimapen doğrama yapılmış gibi duruyor. Yan parçaları grade 5 titanyum kullanmışsın ama keşke bunları renklendirseydin, dokuya uygun rengi uygun voltajla oluşturabilirdin. Şerefin söylediği işi üst düzey çakı yapanlar çok iyi uyguluyor ama onlar genellikle iridyum bir bilyacık kullanıyor ve temas yüzeyleri aşınmasın diye doğru akımla karbür kaplama yapıyorlar, zamanında forumda paylaşmıştım bununla ilgili bir video ama aramak lazım. Son olarak bileme eşiği ve onun bir altındaki kavisli kısmı tek bir yayla halledebilirdin ama o kısımda iki ayrı birbiriyle alakasız yay olmuş, hiç gerek yoktu. Namluda damascusun desenleri görünse iyi olurdu, kendi yapımın bir demir üç klorürle bu iş çok rafine çıkardı. Benim söyleyeceklerim bunlar, umarım yormamışımdır ;) eline sağlık tekrar.
Bence sonrasında olacakların genel olarak belli olduğu bu yarışmalardan uzak durmak lazım, hiç bir şeyin objektif ilerlediğini sanmıyorum. Ayrıca, "Bursa Teması" nedir ya? böyle daraltılmış bir çerçeve olur mu, olursa oradan bir sanatsal iş çıkar mı? Neyse..
« Son Düzenleme: 02 Haziran 2025, 23:24:21 Gönderen: sefaçabuk »

orkunaydin350

  • *
  • 1994
  • Orkun AYDIN
  • Meslek: Bilişim
  • Yer: Bursa
Ynt: 3. lük alan çakımız
« Yanıtla #13 : 03 Haziran 2025, 09:14:01 »
Sefa hocam yazdıklarınızdan ufkum açıldı. Her satırda durup fotoğraflara bakıp bahsettiğiniz noktaları aradım. Buraları ben neden göremedim diye sorguladım. Yazınızın girişinde mütevazi ve kırıcı olmama çabanızdan umarım yazmaya çekindiğiniz ve yazmaktan vazgeçtiğiniz bilgiler olmamıştır diye de düşündüm. Hocam sizin eleştirileriniz eminim ki herkes için değerli ve daha da ileride "gerekli". Kendimizi geliştirebilmek için, bıçak yapamıyorsak bile eğitimli bir göz ile yapılan çalışmaları doğru yorumlayabilmek için gerekli. Bize ayırdığınız zaman ve değerli bilgiler için teşekkür ederim hocam.

atikmehmet

  • ***
  • 1212
  • Mehmet ATİK - 1984
  • Meslek: Şehir Plancısı
  • Yer: İstanbul
Ynt: 3. lük alan çakımız
« Yanıtla #14 : 03 Haziran 2025, 10:08:56 »
Birşeyler yazabilmek için şu çalışmaya en azından yaklaşan birşey yapabilmek lazım. O da bende yok.  :-[
Abi bu dediğine katılmıyorum. Hiç öyle şey olur mu. Herşeyi geçtin burası mercek altı. Herşeyi yazabilirsin. Yüzlerce bıçak gördün, kimisini en ayrıntısına kadar inceledin. Bunda da illa gözüne çarpıyordur birşeyler.

Bu yarışma konusunda, düzenleme konusunda ve seçici kurul konusunda yazacaklarımı saklı tutuyorum. Mehmet, öncelikle eline emeğine sağlık, detaylarda ne denli başarılı olduğunu zaten biliyoruz ve aşinayız. Kendimce bir kaç eleştiri yapacağım ( mercek altında olunca..) çakının genel formuyla namlunun bir bütünlüğü yok, yani sap kısmı tipik bir kama sapı ancak namlu öyle değil ve bu genel olarak görüntüyü bozup bir "olmamışlık" görüntüsü veriyor, velhasıl; her detay çok iyi ama hepsi aynı iş üzerinde iyi değil, iş üzerinde bir akış yok. Çakı kapalıyken pivot kısmına en yakın dik köşe bence çok rahatsız edici, aynı rahatsız edici durum bir çok liner lock çakıca var, örneğin Metin Anan ın işlerinde de bu durum var ama o hadi yine open asist mantığına sığdırabiliyor diyelim ama orada da rahatsız edici. Bir başka durum, torx başlı veya imbus veya vs vs vidaların hiç biri bu tür klasik işlerin üzerinde olmuyor veya olmamalı, ben olsam düz tornavida başlı pirinç veya bronz bir vida tercih ederdim ve bence bombe başlı düz tornavida ağızlı bir vida çok estetik dururdu, oysa vidadan da güzeli bombe başlı perçin olurdu,  bu durum biraz tarihi eserlere pimapen doğrama yapılmış gibi duruyor. Yan parçaları grade 5 titanyum kullanmışsın ama keşke bunları renklendirseydin, dokuya uygun rengi uygun voltajla oluşturabilirdin. Şerefin söylediği işi üst düzey çakı yapanlar çok iyi uyguluyor ama onlar genellikle iridyum bir bilyacık kullanıyor ve temas yüzeyleri aşınmasın diye doğru akımla karbür kaplama yapıyorlar, zamanında forumda paylaşmıştım bununla ilgili bir video ama aramak lazım. Son olarak bileme eşiği ve onun bir altındaki kavisli kısmı tek bir yayla halledebilirdin ama o kısımda iki ayrı birbiriyle alakasız yay olmuş, hiç gerek yoktu. Namluda damascusun desenleri görünse iyi olurdu, kendi yapımın bir demir üç klorürle bu iş çok rafine çıkardı. Benim söyleyeceklerim bunlar, umarım yormamışımdır ;) eline sağlık tekrar.
Bence sonrasında olacakların genel olarak belli olduğu bu yarışmalardan uzak durmak lazım, hiç bir şeyin objektif ilerlediğini sanmıyorum. Ayrıca, "Bursa Teması" nedir ya? böyle daraltılmış bir çerçeve olur mu, olursa oradan bir sanatsal iş çıkar mı? Neyse..

Hocam çok teşekkür ederim beklediğim bir yorumdu görünce çok sevindim.

Yorumunuza bakarak,
"çakının genel formuyla namlunun bir bütünlüğü yok, yani sap kısmı tipik bir kama sapı ancak namlu öyle değil ve bu genel olarak görüntüyü bozup bir "olmamışlık" görüntüsü veriyor,"

          Çok haklısınız hocam gözü çok tırmaladığını düşünmüyorum ama kesinlikle bir uyuşmazlık var. Normalde zaten sap kısmı simetrik bir namluya göre yapıldı, ancak tasarımda ekstra mekanik düzenleme istediği, 4 adet ağızda rikasso simetrisini tutturamayacağımı düşünmem ve bu namlu türünü çok sevmem yüzünden tercih bu yönde gelişti. Nedendir bilmem elim hep kama türü şeylere gidiyor. Ama neticelendirmede bir vazgeçiş sergiliyorum. Bir yandan da bu tür namlu çalışmak isterken sap kısmını bir türlü seveceğim forma eviremiyorum. Ama olacak inş.
 
"Çakı kapalıyken pivot kısmına en yakın dik köşe bence çok rahatsız edici, aynı rahatsız edici durum bir çok liner lock çakıca var, örneğin Metin Anan ın işlerinde de bu durum var ama o hadi yine open asist mantığına sığdırabiliyor diyelim ama orada da rahatsız edici."

      Aynı yerden mi bahsediyoruz bilmiyorum ama benim en çok gözüme takılan noktalardan. Çakının mekanizmasının nasıl çalışacağını bilmediğim için elimden geldiğince dışarda tutmaya çalıştım kolay bir açılış olsun diye ama bariz göze çarpan bir çıkıntı oldu. Ama maalesef bu tür kilit sisteminde benzer bir durum hep olacak gibi. Bana göre başarılı örnekleri var ki Metin abinin çakılar bu grupta ama onlarda da yine bir yerin bu işin için ayrılması gerekiyor. Bunun yerine namlu üzerinde extra bir eklemeyi de ben çok beğenmiyorum. Aslında en çok istediğim otomatik bir açma sitemi. Tuş aksamını ve mekanizmayı başarabileceğimi düşünüyorum ama yay olarak görev yapacak malzemenin yaylandırılmasındaki ısıl işlem sürecinin altından kalkabilir miyim bilmiyorum.

"Bir başka durum, torx başlı veya imbus veya vs vs vidaların hiç biri bu tür klasik işlerin üzerinde olmuyor veya olmamalı, ben olsam düz tornavida başlı pirinç veya bronz bir vida tercih ederdim ve bence bombe başlı düz tornavida ağızlı bir vida çok estetik dururdu, oysa vidadan da güzeli bombe başlı perçin olurdu,  bu durum biraz tarihi eserlere pimapen doğrama yapılmış gibi duruyor"

         Hocam düz tornavidanın bana göre sıkıntısı  vida sıkışınca her birinin farklı yöne bakması. Onu ayarlayabilmek hem çok hassas bir işçilik istiyor hem de zamanla illaki farklılaşmaya başlar diye düşünüyorum. Yuvarlatılmış perçin başları benim yıllardır uğraştığım ancak gerçekten istediğim sonuca pek ulaşamadığım bir konu. Ancak bu işlere en yakışanı ve uygun olanının da aynı şekilde ben de perçin olduğunu düşünüyorum. Ama işte sökülüp takılabilir bir formda bu biraz zor oluyor. Birde perçinin Bağa gibi kolay çizilebilir bir malzemede olması yüzeyle temasını engellediği için de koruyucu bir tarafı oluyor. Victorinox çakılara denemiştim. Ve gerçekten çok hoşuma gitmişti. 4 gruptan benim logo olanda ve aşağıdaki iki çakıda perçin kullanmıştım.



"Yan parçaları grade 5 titanyum kullanmışsın ama keşke bunları renklendirseydin, dokuya uygun rengi uygun voltajla oluşturabilirdin"
      Renklendirme işi aklımdaydı ama yetişmedi hocam maalesef. Youtubda bir usta 3 adet kare pile çok güzel sonuç almıştı onu deneyecektim. Fırsat olmadı.

"Şerefin söylediği işi üst düzey çakı yapanlar çok iyi uyguluyor ama onlar genellikle iridyum bir bilyacık kullanıyor ve temas yüzeyleri aşınmasın diye doğru akımla karbür kaplama yapıyorlar, zamanında forumda paylaşmıştım bununla ilgili bir video ama aramak lazım."

      Bu iş bana o kadar uzak ki hocam sanki yıldızlara çıkmak gibi yani hem konu hakkında fikrim yok hem de yapabileceğimi hiç düşünmüyorum. Şerefte yazdı ama işin aslı ne anlattığınızı hayal dahi edemiyorum.

"Son olarak bileme eşiği ve onun bir altındaki kavisli kısmı tek bir yayla halledebilirdin ama o kısımda iki ayrı birbiriyle alakasız yay olmuş, hiç gerek yoktu."

       Bunu da notlarıma ekledim hocam.

"Namluda damascusun desenleri görünse iyi olurdu, kendi yapımın bir demir üç klorürle bu iş çok rafine çıkardı."

      Ben hiç paslanmaz damast renklendirmemiştim. Karbonlarda Demir3 Klorür kullanıyorum. Yani heralde oydu. Onda yaparım dedim. Gece 2-3 arası denemem doğal olarak olmayınca bu şekilde kaldı. Halbuki ustalarımın tavsiyesine göre tuz ruhu ile çok kolaymış. inş onu da deneyimlerim.

"Bence sonrasında olacakların genel olarak belli olduğu bu yarışmalardan uzak durmak lazım, hiç bir şeyin objektif ilerlediğini sanmıyorum."

       Her zaman biraz saflık vardı ben de hocam :) Çok çabuk inanıyorum  :)
Nece yitik biçek erse öz sapın yonumas
www.instagram.com/atik_mehmt/
www.mehmetatik.com

Ynt: 3. lük alan çakımız
« Yanıtla #15 : 03 Haziran 2025, 11:30:17 »
Sefa hocam yazdıklarınızdan ufkum açıldı. Her satırda durup fotoğraflara bakıp bahsettiğiniz noktaları aradım. Buraları ben neden göremedim diye sorguladım. Yazınızın girişinde mütevazi ve kırıcı olmama çabanızdan umarım yazmaya çekindiğiniz ve yazmaktan vazgeçtiğiniz bilgiler olmamıştır diye de düşündüm. Hocam sizin eleştirileriniz eminim ki herkes için değerli ve daha da ileride "gerekli". Kendimizi geliştirebilmek için, bıçak yapamıyorsak bile eğitimli bir göz ile yapılan çalışmaları doğru yorumlayabilmek için gerekli. Bize ayırdığınız zaman ve değerli bilgiler için teşekkür ederim hocam.
Aman estağfurullah Orkun :) sağolasın.

Mehmet, büyük olasılıkla biliyorsundur ama, bu titanyum renklendirmede bir voltaj-renk skalası var, yani voltaj aralığı 0-120 volt yanlış aklımda kalmadıysa, neredeyse her renk çıkartılabiliyor.

Şeref Acar

  • *
  • 1599
  • Yer: sarıyer
Ynt: 3. lük alan çakımız
« Yanıtla #16 : 03 Haziran 2025, 13:55:11 »


Sefa ustam bilya işi biraz meşakkatli olduğundan hiç girmedim. Linerdeki puntayı herkes görüyordur herhalde. Lazer kaynağıyla çelik tel kaynatılmış. Çok çakı yaptık ve bu punta işinde hiç sorun yaşamadık.

Mehmet usta stop işini pivotun üstündeki pim yapıyor. İş basit aslında liner kilitte.

Finalde tekrar belirtmek isterim ki liner çakı, hem sağlamlık hem hissiyat olarak yaylı çakının yanından bile geçemez.


atikmehmet

  • ***
  • 1212
  • Mehmet ATİK - 1984
  • Meslek: Şehir Plancısı
  • Yer: İstanbul
Ynt: 3. lük alan çakımız
« Yanıtla #17 : 03 Haziran 2025, 16:39:40 »
Sefa hocam yazdıklarınızdan ufkum açıldı. Her satırda durup fotoğraflara bakıp bahsettiğiniz noktaları aradım. Buraları ben neden göremedim diye sorguladım. Yazınızın girişinde mütevazi ve kırıcı olmama çabanızdan umarım yazmaya çekindiğiniz ve yazmaktan vazgeçtiğiniz bilgiler olmamıştır diye de düşündüm. Hocam sizin eleştirileriniz eminim ki herkes için değerli ve daha da ileride "gerekli". Kendimizi geliştirebilmek için, bıçak yapamıyorsak bile eğitimli bir göz ile yapılan çalışmaları doğru yorumlayabilmek için gerekli. Bize ayırdığınız zaman ve değerli bilgiler için teşekkür ederim hocam.
Aman estağfurullah Orkun :) sağolasın.

Mehmet, büyük olasılıkla biliyorsundur ama, bu titanyum renklendirmede bir voltaj-renk skalası var, yani voltaj aralığı 0-120 volt yanlış aklımda kalmadıysa, neredeyse her renk çıkartılabiliyor.

Hocam biraz incelemiştim düşük voltajlarda en güzel renk mavi gelmişti çünkü ancak düşük voltajda yapabilecektim. Ama zaten olmadı :) Ancak ilerleyen zamanlarda renk vermeye çalışacağım. Ebubekir usta bizim yaptıkjlarımız çok güzel olmuyor o yüzden ben dışarda profesyonel şekilde yaptırıyorum demişti. Hiç olmadı o şekilde denerim.




Sefa ustam bilya işi biraz meşakkatli olduğundan hiç girmedim. Linerdeki puntayı herkes görüyordur herhalde. Lazer kaynağıyla çelik tel kaynatılmış. Çok çakı yaptık ve bu punta işinde hiç sorun yaşamadık.

Mehmet usta stop işini pivotun üstündeki pim yapıyor. İş basit aslında liner kilitte.

Finalde tekrar belirtmek isterim ki liner çakı, hem sağlamlık hem hissiyat olarak yaylı çakının yanından bile geçemez.

Şeref ustam bu punta ile iridyum kaplama ayrı şeyler herhalde. Ben çakıda bilye kullanmıştım. Ama sadece kapalı iken namluyu tutması için açık halde zaten aşağıdan yaylı kısım itekliyor. Sırtta ise stop pin işlevini gören sırt kısım var. Şimdi bilye kullanmayıp punta mı yapalım. Bilye puntaya göre daha mı aşınır bir malzeme. Kimisi porselen kullanıyor bilye olarak.

Hocam iridyum neden kaplamak gerekiyor. Zaten namluda çizilen kısım yani bilyenin yeri olan yarım daire şeklindeki çizik sapın içinde kalıyor. Namlu da zaten sulu bu sürtünme büyük deformasyonlara yol açar mı ki. ?
Nece yitik biçek erse öz sapın yonumas
www.instagram.com/atik_mehmt/
www.mehmetatik.com

Ynt: 3. lük alan çakımız
« Yanıtla #18 : 04 Haziran 2025, 00:34:50 »
Mehmet, iridyum sanırım bir çeşit fantezi veya ticari algı gibi gelmişti bana da, mantıksal olarak oraya gömülmüş bir bilye çok rahat iş görür. Karbür kaplama mantığı ise, kilidin basan ucunda aşınma vs olup zaman içerisinde boşluk yapmasın diyerek yapılıyor, hoş onun da önüne biraz açısal pay vererek geçilebiliyor.
Şeref e katılıyorum, bu çakılar arasında en güçlü kilit sistemi sırttan kilit, ben de öyle düşünüyorum. Aşağıya eklediğim videoda bunun testini yapmışlardı, sonuçları 12.00 dk dan itibaren izleyebilirsiniz.
https://youtu.be/ERxHUXAFVs4?si=2f21cscpfOI36Ik-

Ynt: 3. lük alan çakımız
« Yanıtla #19 : 04 Haziran 2025, 00:53:18 »
Bu videoyu da, 9Vpil kullanarak anodize yapmak isteyen arkadaşlar için ekleyeyim en azından başlık altında bulunsun.

https://youtu.be/9Eut-Bu4Mpw?si=sZFLr4OtWuYGHywj