Bıçak Sanatı - Forum

Bant zımpara motoru ve redüksiyon

Ekin Karagöz

  • ***
  • 144
  • Ekin Karagöz
  • Meslek: Öğrenci
  • Yer: İstanbul-Avcılar
Bant zımpara motoru ve redüksiyon
« : 20 Mart 2017, 01:20:24 »
Merhaba ustalarım , şu an 2000x50 bir bant zımpara yapıyorum ve motor kısmıyla ilgili bir kaç sorum var , sizlere danışmak istedim; elimde 0.55 kW 1400 devir bir motor , 20:1 redüksiyon aleti ve hız anahtarı var. Bunları bir elektrik mühendisinden satın aldım ve iade etme şansım var.(sistem doğru çalışmaz ise) Sanırım bu arkadaş makinenin çalışma prensibinin yavaş olacağını  düşündü ve redüksiyon takmamı önerdi. Ben de bilmediğim bir konu olduğu için denemeye karar verdim. Şimdi anladığım kadarıyla 20:1 redüksiyon 1400 devirli motorun 70 devirde çalışmasını sağlayıp gücü arttıracak. Ancak 1 saniyede yaklaşık 1 devir dönen 10 cm çaplı bir tekerle 2000x50 bantın gereken hızı vermeyeceğini fark ettim. Bu konuda siz ustalarımın yorumunu almak istiyorum.
Fotoğraflar:
https://postimg.org/image/4hbnenyy1/
https://postimg.org/image/f2viqo59l/
https://postimg.org/image/420dlnd0p/
https://postimg.org/image/r270xzauh/
https://postimg.org/image/ip1c3bbmx/
Not only strike while the iron is hot, but make it hot by striking.
~Oliver Cromwell

taner çiçek

  • ***
  • 823
  • Meslek: makina imalati
  • Yer: gaziantep
Ynt: Bant zımpara motoru ve redüksiyon
« Yanıtla #1 : 20 Mart 2017, 02:13:41 »
Rediktör unut, çünkü yüksek devir lazım, motora 16 cm çaplı teker takarsan 12 m/s  hızda çalışacakdır, ama daha yüksek devirler gerekiyor, motor gücü daha büyük teker takarsan yetersiz kalacakdır. 16 cm de bile zayıf kalabilir denemek gerek .

Ekin Karagöz

  • ***
  • 144
  • Ekin Karagöz
  • Meslek: Öğrenci
  • Yer: İstanbul-Avcılar
Ynt: Bant zımpara motoru ve redüksiyon
« Yanıtla #2 : 20 Mart 2017, 13:30:19 »
Rediktör unut, çünkü yüksek devir lazım, motora 16 cm çaplı teker takarsan 12 m/s  hızda çalışacakdır, ama daha yüksek devirler gerekiyor, motor gücü daha büyük teker takarsan yetersiz kalacakdır. 16 cm de bile zayıf kalabilir denemek gerek .
Anladım.Peki 1,5 kW 4400 rpm koşu bandı motoru çalışır mı? Sanırım koşu bandı motorunun deviri ayarlanabiliyor. Ancak devir arttıkça güç azalıyor. Bu motor uygun mudur? Yardımınız için sağolun.
Not only strike while the iron is hot, but make it hot by striking.
~Oliver Cromwell

taner çiçek

  • ***
  • 823
  • Meslek: makina imalati
  • Yer: gaziantep
Ynt: Bant zımpara motoru ve redüksiyon
« Yanıtla #3 : 20 Mart 2017, 20:17:31 »
1.5 Kw yeterli ama bundada devir çok yüksek. Ama teker çapı küçük takarsan olur, normal motor yokmu ;D 2900 devir

Ekin Karagöz

  • ***
  • 144
  • Ekin Karagöz
  • Meslek: Öğrenci
  • Yer: İstanbul-Avcılar
Ynt: Bant zımpara motoru ve redüksiyon
« Yanıtla #4 : 20 Mart 2017, 20:46:14 »
1.5 Kw yeterli ama bundada devir çok yüksek. Ama teker çapı küçük takarsan olur, normal motor yokmu ;D 2900 devir
Koşu bandı motoru ya , bunun deviri ayarlanmiyor mu ? Yoksa başka bir şey bulmam gerekiyor :D
Not only strike while the iron is hot, but make it hot by striking.
~Oliver Cromwell

taner çiçek

  • ***
  • 823
  • Meslek: makina imalati
  • Yer: gaziantep
Ynt: Bant zımpara motoru ve redüksiyon
« Yanıtla #5 : 20 Mart 2017, 20:58:46 »
Devir ayarı var galiba, motor 4400 devir olduğuna eminmisim, 4400 ise 8 cm cıvarı çapda bi teker takmalısın.

Ekin Karagöz

  • ***
  • 144
  • Ekin Karagöz
  • Meslek: Öğrenci
  • Yer: İstanbul-Avcılar
Ynt: Bant zımpara motoru ve redüksiyon
« Yanıtla #6 : 20 Mart 2017, 21:09:22 »
Devir ayarı var galiba, motor 4400 devir olduğuna eminmisim, 4400 ise 8 cm cıvarı çapda bi teker takmalısın.
Tamam teşekkürler. Tekerle devirin belirli bir orantısı var mı acaba ?
Not only strike while the iron is hot, but make it hot by striking.
~Oliver Cromwell

taner çiçek

  • ***
  • 823
  • Meslek: makina imalati
  • Yer: gaziantep
Ynt: Bant zımpara motoru ve redüksiyon
« Yanıtla #7 : 21 Mart 2017, 00:59:15 »
Teker çapıyla zınparanın dönüş hızının alakası var, devir değişmez ama zınpara hızı değişir teker çapına göre.1 saniyedeki dönüş , metre bölü saniye olarak genelde adlandırılır. M/s  formül, teker çapının çevresi*motor devri*çıkan sonucu 60 böleceksin yani 60 saniye. Bir saniyedeki kat ddilen zınpara ölçüsünü berir. Genel olarak , 10m/s ile 25 m/s arası bu makinalar kullanılıyor. Ortalama bi hız baz alınırsa 17 m/s cıvarı bi dönüş olmalı.

Ekin Karagöz

  • ***
  • 144
  • Ekin Karagöz
  • Meslek: Öğrenci
  • Yer: İstanbul-Avcılar
Ynt: Bant zımpara motoru ve redüksiyon
« Yanıtla #8 : 01 Nisan 2017, 16:06:50 »
1.5 Kw yeterli ama bundada devir çok yüksek. Ama teker çapı küçük takarsan olur, normal motor yokmu ;D 2900 devir
Taner ustanın tavsiyesiyle monofaze 2820 devir 1.5 kW Gamak marka bir motor aldım. Devir ayarı yapmak için ya kadameli kasnak kullanacağım ya da sürücü alacağım. Kademeli kasnak işi çok karmaşık geldiği için satın alıp sürücü takmayı planlıyorum. 2 sorum olacak; sürücü takarsam motorun gücü düşüyor sanırım , sorun yaratır mı? Bir de devir ayarı için bildiğiniz başka bir çözüm var mı?
Motor:
https://postimg.org/image/nqtecipbd/
https://postimg.org/image/j6btbbuzt/
Not only strike while the iron is hot, but make it hot by striking.
~Oliver Cromwell

Ynt: Bant zımpara motoru ve redüksiyon
« Yanıtla #9 : 01 Nisan 2017, 22:55:08 »
Bu motor monofaze motor, sürücü takamazsınız. Sürücü takabilmek için trifaze motor gerekli.

Dogan27

  • ***
  • 92
  • Doğan
  • Meslek: Karışık
  • Yer: Gaziantep
Ynt: Bant zımpara motoru ve redüksiyon
« Yanıtla #10 : 01 Nisan 2017, 23:12:26 »
Monofaze içinde sürücü bulunuyor ancak fiyatları daha yüksek. Trifaze bol oldugundan 2. elini dahi çok rahat bulabilirdiniz. Bende yapmayı planlıyorum bir bant zımpara. Monofaze giriş trifaze çıkışı olan sürücüm hazır 2.2kw.

Ekin Karagöz

  • ***
  • 144
  • Ekin Karagöz
  • Meslek: Öğrenci
  • Yer: İstanbul-Avcılar
Ynt: Bant zımpara motoru ve redüksiyon
« Yanıtla #11 : 02 Nisan 2017, 14:27:38 »
Anladım , sağolun. Sürücü takamayacağıma göre kademeli kasnakla yapmak durumunda kalıyorum. Ancak kademeli kasnağın çaplarının ne kadar olması gerektiğini bulamadım. Anladığım kadarıyla kasnakler motoru yavaşlatmayacak kadar hafif , aynı zamanda belirli hızlarda döndürebilecek çaplara sahip olmalı. Benim burada birkaç sorum olacaktı. Kasnak 3 kademeli mi olmalı 4 kademeli mi? Kasnak çapları ne olmalı? birçok hesaplama yaptım ama bilgi yetersizliğinden dolayı doğru kasnak çapı ve mil çapını vs. bulamadım. Sanırım kasnaklar yavaş kademe olarak 9 m/sn , orta kademe olarak 11 m/sn ve en yüksek hızdaki kademe 14-15 m/sn olmalı. Bu bilgileri forumdaki bu paylaşımdan aldım; https://www.bicaksanati.com/forum/index.php?topic=7014.0 Böyle olmayadabilir diyorsanız yardımınızı almak isterim :) Bu arada motorun milinin çağı önemli mi bilmiyorum ama ona da bakayım dedim; 2.4 cmmiş
Motor mili:
https://postimg.org/image/jd3r30p7t/
https://postimg.org/image/opslh5d49/
Not only strike while the iron is hot, but make it hot by striking.
~Oliver Cromwell

bobinajcı

  • ***
  • 301
  • Meslek: bobinaj
  • Yer: Aksaray
Ynt: Bant zımpara motoru ve redüksiyon
« Yanıtla #12 : 02 Nisan 2017, 17:01:31 »
motor mili kalınlıgı ile oynamanıza gerek yok .
kasnagı mile göre yaptırmanız yeterli olur.
kademeli kasnagın biri motora, diğeri yataklanmış milin bir ucuna, milin diger ucunada zımparayı döndürecek olan düz teker takılacak .bu düz tekerin çapı 10cm olursa zımpara hızı yaklaşık 15 mt sn olur .bu hız üç kanallı kasnagın orta kısmında iken olan hız olur .motordaki kasnagın en büyük olanına kayış alındıgında ise en yüksek hızda olur zımpara .
yanlışım varsa arkadaşlar düzeltsin.
“Körler çarşısında ayna satma, sağırlar çarşısında gazel atma.” HZ. Mevlana

Ekin Karagöz

  • ***
  • 144
  • Ekin Karagöz
  • Meslek: Öğrenci
  • Yer: İstanbul-Avcılar
Ynt: Bant zımpara motoru ve redüksiyon
« Yanıtla #13 : 02 Nisan 2017, 17:19:10 »
motor mili kalınlıgı ile oynamanıza gerek yok .
kasnagı mile göre yaptırmanız yeterli olur.
kademeli kasnagın biri motora, diğeri yataklanmış milin bir ucuna, milin diger ucunada zımparayı döndürecek olan düz teker takılacak .bu düz tekerin çapı 10cm olursa zımpara hızı yaklaşık 15 mt sn olur .bu hız üç kanallı kasnagın orta kısmında iken olan hız olur .motordaki kasnagın en büyük olanına kayış alındıgında ise en yüksek hızda olur zımpara .
yanlışım varsa arkadaşlar düzeltsin.
Ustam yazdıklarınız için teşekkürler ancak benim sorum kasnağın kademelerinin çaplarının kaç cm olması ve kaç kademe olması gerektiği idi , hem 2800 devir motorun hızını arttırmak mantıksız olmaz mı? 15 m/sn en yüksek hız olarak yeterl değil mi?
Not only strike while the iron is hot, but make it hot by striking.
~Oliver Cromwell

taner çiçek

  • ***
  • 823
  • Meslek: makina imalati
  • Yer: gaziantep
Ynt: Bant zımpara motoru ve redüksiyon
« Yanıtla #14 : 02 Nisan 2017, 18:52:30 »
Aslında konu karışdı biraz. Şimdi eğer kayış kasnaklı bi makina yapılacaksa 1450 devir motor ideal. Ama 2900 kullanacaksak motor kasnağı3 kaddmeli 11,10,7 cm çapında teker miline takılan kasnakda sırasıyla10,11,14 cm çapındatakarsan hareket teker çapınıda 13 cm için. 21.5 m/s,17.5m/s,9.5m/s dönüş hızı olur.

deserteagle

  • Eylem Cengiz, 49
  • *****
  • 9533
  • Meslek: elektronik ve hab. müh.
  • Yer: İstanbul, Kırklareli
Ynt: Bant zımpara motoru ve redüksiyon
« Yanıtla #15 : 02 Nisan 2017, 18:58:03 »
Hesap kitap metodu önerim:
* Önerilen/seçilen azami hız (çizgisel hız) bir kenara yazılır.
* Tahrik kasnağının çapı belirlenir. Tahrik kasnağı çapının 10 cm ve yukarsı olarak seçilmesini öneririm.
* Zımpara şeridinin hızının hesabı - https://www.bicaksanati.com/forum/index.php?topic=771.0 konusuna bakılarak tahrik kasnağının çevirmesi gereken devir hesaplanır.
* Bu gereken devri sendeki 2800 devirli makinanın çevirmesini sağlayan kademeli kasnağın hangisi olabileceği hesaplanır.
Barika-i hakikat müsademe-i efkardan doğar
Namık Kemal
Instagram'da ben

taner çiçek

  • ***
  • 823
  • Meslek: makina imalati
  • Yer: gaziantep
Ynt: Bant zımpara motoru ve redüksiyon
« Yanıtla #16 : 02 Nisan 2017, 18:59:36 »
Hız olarak 10m/s ağaç ve beleylemede,17.5 m/s ağız taşlamada,21.5m/s profilçıkartma ve ağız taşlamada kullanılyo , bu değerler ortalama benim kullandığım. Tekrar yazım sabit hız tercih edilecekse 2900 devir motor,teker çapı 12 cm cıvarı 17 m/s hız ideal. Hız kontürol kullanılacaksa 2900 devir motor aynı teker çapında 12-13 cm gibi. Kasnaklo makina yapılacaksa 1450 devir motor ideal.

taner çiçek

  • ***
  • 823
  • Meslek: makina imalati
  • Yer: gaziantep
Ynt: Bant zımpara motoru ve redüksiyon
« Yanıtla #17 : 02 Nisan 2017, 19:02:48 »
Yukarda söylediğim kasnak çapları , kolay ayar yapılabilmesi için kasnak değişiminde ölçü değişimez çok az bi ayar yapılır 3 kasnakda çapı toplamı 21 cm

deserteagle

  • Eylem Cengiz, 49
  • *****
  • 9533
  • Meslek: elektronik ve hab. müh.
  • Yer: İstanbul, Kırklareli
Ynt: Bant zımpara motoru ve redüksiyon
« Yanıtla #18 : 02 Nisan 2017, 19:50:02 »
Buradaki kademeli kasnaklara göre hesap yapıyorum. Tahrik tekeri 10 cm olsun. Motor devrini de 2800 olarak kullandım
http://www.ipekrulman.net/index.php?route=product/product&product_id=280



Bu listedeki 13 mm'lik kayışa göre olan 3 tane kasnağın değerlerini kllanarak hesap örneği vereyim:
* 50-85-120mm    Oranlar: 50/120 85/85 120/50 ---> oranlar çok büyük: 0,42 - 1 - 2,4
* 80-90-100mm    Oranlar: 80/100 90/90 100/80 ---> oranlar çok küçük: 0,8  - 1 - 1,25
* 75-100-125mm  Oranlar: 75/125 100/100 127/75 -> oranlar bence(*) ideal: 0,6  - 1 - 1,67

10 cm tahrik tekeri ve 75-100-125'lik kasnak için hesaplasak:
hızlı: 2800 / 60  x 1,67 x 0,1 x 3,14 = 24,4 m/s
orta.: 2800 / 60  x 1    x 0,1 x 3,14 = 14.7 m/s
yavaş: 2800 / 60  x 0,6  x 0,1 x 3,14 =  8.8 m/s

10 cm tahrik tekeri ve 80-90-100'lik kasnak için hesaplasak:
hızlı: 2800 / 60  x 1,25 x 0,1 x 3,14 = 18,3 m/s
orta.: 2800 / 60  x 1    x 0,1 x 3,14 = 14,7 m/s
yavaş: 2800 / 60  x 0,8  x 0,1 x 3,14 = 11,7 m/s

Bu üsteki hesaplama yöntemini kullanarak ve Taner ustanın hız tavsiyelerine bakılarak bir kasnak çifti seçebilirsiniz.


------------
*: kopyala-yapıştır hatası yapmışım. Saçmaydı, düzelttim.
« Son Düzenleme: 02 Nisan 2017, 20:21:14 Gönderen: Eylem Cengiz »
Barika-i hakikat müsademe-i efkardan doğar
Namık Kemal
Instagram'da ben

Ekin Karagöz

  • ***
  • 144
  • Ekin Karagöz
  • Meslek: Öğrenci
  • Yer: İstanbul-Avcılar
Ynt: Bant zımpara motoru ve redüksiyon
« Yanıtla #19 : 02 Nisan 2017, 20:23:40 »
Buradaki kademeli kasnaklara göre hesap yapıyorum. Tahrik tekeri 10 cm olsun. Motor devrini de 2800 olarak kullandım
http://www.ipekrulman.net/index.php?route=product/product&product_id=280



Bu listedeki 13 mm'lik kayışa göre olan 3 tane kasnağın değerlerini kllanarak hesap örneği vereyim:
* 50-85-150mm    Oranlar: 50/120 85/85 120/50 ---> oranlar çok büyük: 0,42 - 1 - 2,4
* 80-90-100mm    Oranlar: 80/100 90/90 100/80 ---> oranlar çok küçük: 0,8  - 1 - 1,25
* 75-100-125mm  Oranlar: 75/125 100/100 127/75 -> oranlar bence(*) ideal: 0,6  - 1 - 1,67

10 cm tahrik tekeri ve 75-100-125'lik kasnak için hesaplasak:
hızlı: 2800 / 60  x 1,67 x 0,1 x 3,14 = 24,4 m/s
orta.: 2800 / 60  x 1    x 0,1 x 3,14 = 14.7 m/s
yavaş: 2800 / 60  x 0,6  x 0,1 x 3,14 =  8.8 m/s

10 cm tahrik tekeri ve 80-90-100'lik kasnak için hesaplasak:
hızlı: 2800 / 60  x 1,25 x 0,1 x 3,14 = 18,3 m/s
orta.: 2800 / 60  x 1    x 0,1 x 3,14 = 14,7 m/s
yavaş: 2800 / 60  x 0,8  x 0,1 x 3,14 = 11,7 m/s

Bu üsteki hesaplama yöntemini kullanarak ve Taner ustanın hız tavsiyelerine bakılarak bir kasnak çifti seçebilirsiniz.


------------
*: kopyala-yapıştır hatası yapmışım. Saçmaydı, düzelttim.

Bence de sizin düşündüğünüz gibi 75-100-125'lik hem fiyat hem hız değerleri açısından daha uygun. Ancak bu kasnak motordan çıkan 2.4 cm kalınlığındaki mile uyar mı?
Not only strike while the iron is hot, but make it hot by striking.
~Oliver Cromwell