Kabaca şekli eğe, ıskarpela veya raspa gibi aletlerle veriyorum. Sonra 40 veya 60 kum bez atölye rulosundan 2-3 santimlik uzunca bir şerit çıkarıp onunla ayakkabı parlatma hareketi vasıtasıyla son şekline getiriyorum. Eğim hafif olsun istiyorsanız şeridi düz tutup iyice gerip zımparalarsınız, yuvarlak/bükümlü olmasını istediğiniz yerlerde şeridi daha gevşek tutup zımparalarsınız.
Son şekli aldıktan sonra eğer tam kabza ise önce kuyruk çeliğini zımparalayıp kaba isleri yok eder ve zımpara çizgilerini boyuna hale getiririm. Ardından 120 kum zımpara ile genelde boyuna hareketlerle enine kaba kum çiziklerini yok ederim. Burada dikkat edilmesi gereken pinlerdir. Birincisi pinler eğer yumuşak malzeme veya parmak kullanılarak zımpara yapılıyorsa oldukça şişkin bir şekilde dışarı bombe yapacaktır. Eğer kabzanın pin yerlerindeki eğime uygun olan eğimde bir sert malzeme ile zımpara bloğu yapılmazsa bu sefer kabzanın geometrisi bozulabilir ya da fazla küçük bir obje kullanılırsa pinlerin çevresini kabzanın doğal akışından farklı bir hale getirirsiniz. Eğer sıfırdan bir kabza yapmadıysanız ne demek istediğimi anlatmam nerdeyse imkansız. Ama yaptıysanız anlayacaksınız...
Son olarak tamamen kabza malzemesine bağlıdır nasıl ilerlediği. Eğer yüksek kumlara çıkılacaksa 400'den sonrası genelde problemlidir, ahşap ve boynuzda özellikle malzemenin gözenekli yapısına zımpara tozları dolabilir, bu da açık renkli ise kabza çok çok kötü görünür. Aynı zamanda pinler çevresi ve balçak kısmı gibi metal bölümler de ince tozlarla malzemeyi kirletebilir. Bunun için ben eğer malzeme stabilize ise zımparayı akan suyun altında tamamladığım olur. Bu sayede bu tozlardan kurtulabiliriz. eğer natürel ahşap gibi sudan etkilenecek malzeme ise son zımparadan sonra bol tik yağında neredeyse ahşabı yıkamak oldukça işe yarıyor. Eğer tik yağı gibi bir çözüm kullanmayacak mesela japon veya balmumu gibi malzemeler ile kaptacaksanız gözenekleri en iyisi yüksek basınçlı hava ve sıfır numara çelik tel ile gözenekleri açıp içini temizlemektir. Eğer sentetik materyal kullandıysanız kabzada en güzel bitiriş 220-400 aralığında olur eğer tutuşun sıcak ve kaymaz olmasını istiyorsanız. Hatta kanvas mikarta tipi malzemede 120 kum bitiriş kumaşı oldukça kumaşmış gibi bırakıyor ve kabzanın tutuşu çok sıcak ve sağlam oluyor.
Pinler ile minimum uğraşıp kabzanın hızlı ve problemsiz bitmesi için en güzel taktik 120-220 kum civarına kadar kabzayı tamamen pinsiz bitirmek ve sonra pinleri pin deliklerine çakılarak veya bolca epoksi ile uygulamaktır. Pinlerin çevresi epoksi ıslakken hemen temizlenir asetonla, sonra pinler çok dikkatle ince saatçi eğeleriyle kabzayla aynı seyiyeye getirilir ve 120-220 kum zımpara yenilenerek tekrar tüm kabza hafif baskıyla zımparalanır, bu zımparanın amacı sadece pinleri kabza malzemesi ile aynı seviyeye getirmektir. Bu şekilde çalışırsanız kabza şekilllenderme işiniz 3-4 kat hızlanır. Çünkü belli bir miktar fazladan kalınlık almak için sadece kabza malzemesini değil bir de pin malzemesini aşındırmaktan kurtulmuş olursunuz. Eğer bant zımpara kullanılıyorsa pinler takılı iken zımpara yapmak genelde ısı izolasyonu yapan kabza malzemesinin arasında ısıyı hızlı emen pin malzemesinin aşırı ısı yüklemesinden dolayı pinlerin çevresinin yanık olmasına yol açar, aynı zamanda pinler eğer epoksi ile tutturulmuşsa pinlerin kabza malzemesi ile bağ yaptığı epoksi katmanın zayıflaması, yer ye boşalmasına neden olur. Bu da zaman içinde pinlerin yerinden çıkmasına, kaymasına ya da pin ile kabza malzemesi arasında nem-su birikimine ve zaman içinde o kısımda kabza malzemesinin çalışmasına, çürümesine neden olabilir.
Kolay gele...