Bıçak Sanatı - Forum

Kendi Yaptığım Bant Zımpara Prototip 1'in ilk Başarısız denemesi

cultro

  • *
  • 11
  • Meslek: Teknik Ressam,Bıçak
  • Yer: Ankara/ Kahramankazan
2021 Yılı başında yapımına karar verdiğim bant zımpara makinemden bahs edeceğim.
Çocukluktan gelen bıçak sevdası üstüne herhalde birazda Türk erkeklerinin sökme-takma merakından mütevellit,üzerine birazda ülkecek bulunduğumuz ekonomik sıkıntılar eklenince bıçak yapma merakımı ilerletme isteğimin doğurduğu bir bel kemiği proje olarak başladım.Şu an bıçak yapmaktan çok, makinenin bana maddi olarak yükü çok olsa da bir çok insanın başını ağrıtıp yada bir çok firmanın mail kutusunu aşındırıp bilgi toplayıp eksik bir tasarımla yola çıkarak devam eden bu süreçte tornacının parçaları 6 ay vermemesi üstüne, lazer firmasının da revize edilmemiş çizimi kesmesi biraz can sıkıcı olsa da "Kendi Tasarımını Yaptığım Makinem" duygusunun tadını çıkarmaya dönüştü.

Süslü cümleleri geçecek olursak, 2021 Mart ayında çizimlerine başlayıp Haziran ayında, staj yapacağım firmamın baş mühendisi ve aynı zamanda canım patronum Nejat Ulusal ile çizgisel hız hesabını; sayın Eylem Cengiz abimizin forumda vermiş olduğu formüle bağlı kalarak kullanmak istediğimiz tekerin çapını belirledik.Sonrasında tamamen benim idarem altında gelişen tasarım denemeleri oldu ve 4 tane makine çizimi eskittim her birinde ortalama 25-30 kadar parça var ve bunların hepsini katı model ortamında yenileyerek 5. revizyonu şu anda çizmekteyim.Uçuk kaçık şöyle usta oldum, böyle uçtum kaçtım egolarının yerine makinemin çok eksiği olduğunu fark ettim.Kesinlikle pişman değilim.Bir çok kimse gibi yaptıklarımın arkasına saklanıp olmadı deyip bırakmadım.Mental olarak yorucu bir süreçte olsa, üniversite sınavına 2 ay kalmış ta olsa hala ilk günkü heyecan ve heves ile devam edip kötü de olsa bu prototipi tamamlayıp daha iyi makine serüvenlerine yol açmayı planlıyorum.Bu süreçte yorduğum,yardımını aldığım, fikir danıştığım bir sürü insan oldu, lütfen kusuruma bakmasınlar.Bu projeye başlarken, çevremdeki annem dışındaki herkesin bana söylediği "La olum ne gerek var la,boşa gideceğine midene gitsin" mentalitesini asla kabullenmeyip harcadığım para hurdaya gitse de o tür zihniyetlerin inadında harcadığım her kuruştan zevk alacağım.Son olarak eklemek isterim ki bu süreçte tanıdığım en değerli insan "NEJAT ULUSAL"...S.Arcan Görenekli, Cankat Ayaş ve Ünal Selvi abilerime çok müteşekkirim, bu projemde daha bana yardımı dokunan bir sürü adını sayamadığım insan var, onlara da buradan saygı ve sevgilerimi gönderiyorum.
İlk başarısız montaj denemesine ait katı model ve fotoğrafları aşağıya ekliyorum.
Okuyan herkese teşekkür ederim...11/04/2022
:=)

orkunaydin350

  • *
  • 1994
  • Orkun AYDIN
  • Meslek: Bilişim
  • Yer: Bursa
Hikayeden tam anlayamadım, proje başarılı şekilde bitti mi yoksa halen devam ediyor mu fakat bant ile dayama(ayna da deniyor) paralel durmuyor. Bant akarken o parçayı kısa zamanda aşındırır ve düz taşlama hattı oluşturamazsınız. Eğer hala geç değilse dayamayı geri alın ve mümkün olduğunca bant ile pararlel olsun.

karemisola

  • ***
  • 615
  • Yusuf Günenç
  • Yer: Hatay
Birkaç açıdan daha fotoğraflar olsaydı daha net fikir sahibi olabilirdik.
Ama anki oldukça basit bir sistemi gereğinden fazla karmaşık hale getirmişsiniz.
Öncelikle motor sanırım kayış kasnak sistemi ile güç veriyor. O biraz gereksiz olmuş. Tahrik kasnağını motora direkt bağlayabilirsiniz. Ama sanırım orada devir arttırılmış kasnakla. Ona birşey diyemem
İkincisi Orkun ustanın dediği gibi arka dayama kasnakların ekseninden çok uzak kalmış. Dayamayı arkaya alın diyecem de bu sefer bant uzayıp üst teker mil ekseninde yine arkaya yatacak. Benim çözüm önerim ya bant boyunu kısaltın, ya teker çaplarını büyütün, ya da yalpa tekerinin kolunu biraz daha uzatıp şaseye biraz daha yüksek bir delik delip oraya sabitleyin.

3d çizim parça tasarımı yapmak için çok faydalı. Ama bence kasnak çapları, bant boyu, delik yerleri gibi şeyleri 2d bir çizim programında veya en kötü kağıt kalem üzerinde belirlerseniz 3d ye geçtiğinizde bu tip hataların olma olasılığı oldukça düşer.

MustafaV

  • ***
  • 793
  • Mustafa VAROL
  • Meslek: Muhasebeci
  • Yer: Konya
Ben Yusuf ustamın önerilerine ek olarak dayama tablası hizasına alt ve üste birer teker eklemeyi de önerebilirim. Şaseye küçük bir eklentiyle bu sorun çözülebilir. Geri kalanında ise azminizi tebrik ediyorum, başarılar diliyorum.
Sanma şâhım herkesi sen sâdıkâne yâr olur

cultro

  • *
  • 11
  • Meslek: Teknik Ressam,Bıçak
  • Yer: Ankara/ Kahramankazan
Birkaç açıdan daha fotoğraflar olsaydı daha net fikir sahibi olabilirdik.
Ama anki oldukça basit bir sistemi gereğinden fazla karmaşık hale getirmişsiniz.
Öncelikle motor sanırım kayış kasnak sistemi ile güç veriyor. O biraz gereksiz olmuş. Tahrik kasnağını motora direkt bağlayabilirsiniz. Ama sanırım orada devir arttırılmış kasnakla. Ona birşey diyemem
İkincisi Orkun ustanın dediği gibi arka dayama kasnakların ekseninden çok uzak kalmış. Dayamayı arkaya alın diyecem de bu sefer bant uzayıp üst teker mil ekseninde yine arkaya yatacak. Benim çözüm önerim ya bant boyunu kısaltın, ya teker çaplarını büyütün, ya da yalpa tekerinin kolunu biraz daha uzatıp şaseye biraz daha yüksek bir delik delip oraya
sabitleyin.

3d çizim parça tasarımı yapmak için çok faydalı. Ama bence kasnak çapları, bant boyu, delik yerleri gibi şeyleri 2d bir çizim programında veya en kötü kağıt kalem üzerinde belirlerseniz 3d ye geçtiğinizde bu tip hataların olma olasılığı oldukça düşer.

Ustam sizinde, değerli yorumunuza teşekkür ederim.Dayama katı modelde gözükmediği üzere iki tarafı frezede silinmiş st37 nin üstüne bir tane k100(d3) malzeme geliyor.Dayama 60 dereceye kadar iki tarafa da yatabiliyor. Yani öne gelebiliyor ve arkaya da gidebiliyor.Kullanıma bağlı yani olduğu noktada açı vermeli bir sistem değil 10 cm önde de açı verebiliyorsun 10cm geride de.Motor konusunda uyguna bulduğum 910 devir ve 0.75 kw bir motoru kullandığım için kayış kasnak sistemi ile çalışıyor.Kayış kasnak kullandığım zaman 2153 devir elde ettim.Yapacağım işe göre bana geçici bir süre yeteceğini düşünyorum.Sonrasında zaten 1.5 kw ve 3000 devir bir motoru kayış/kasnaksız kullanmayı düşünüyorum.Normalde de ilk oönce 50x35 iki kağıdı birleştirip bir teknik resim üzerinden yola çıkarak başladım.Yalpa tekeri konusunda demek istediğinizi tam anlayamadım.
:=)

cultro

  • *
  • 11
  • Meslek: Teknik Ressam,Bıçak
  • Yer: Ankara/ Kahramankazan
Hikayeden tam anlayamadım, proje başarılı şekilde bitti mi yoksa halen devam ediyor mu fakat bant ile dayama(ayna da deniyor) paralel durmuyor. Bant akarken o parçayı kısa zamanda aşındırır ve düz taşlama hattı oluşturamazsınız. Eğer hala geç değilse dayamayı geri alın ve mümkün olduğunca bant ile pararlel olsun.

Ustam değerli yorumunuz için teşekkür ederim.Şu an makineyi tekrardan yapıyorum.Büyük tekerin orada görüldüğü gibi tahrik mili sabit değil yani yazıda da belirttiğim üzere lazer firması yanlış çizimi kestiği için milin çapı gövde den geçemiyor.Ben sadece bir fotoğraf çekebilmek için sanki bant takılıymış gibi bir fotoğraf çekmek istedim.Dayama iki tarafıda frezede silindi ve önn tarafına k100(d3) geliyor.Tahrip oldukça değişebilmesi için böyle bir şey yaptım.Dediğinize gelecek olursak evet resimde paralel gözükmüyor sebebide dediğim üzere milin sabitlenmemesi.
:=)

cultro

  • *
  • 11
  • Meslek: Teknik Ressam,Bıçak
  • Yer: Ankara/ Kahramankazan
Ben Yusuf ustamın önerilerine ek olarak dayama tablası hizasına alt ve üste birer teker eklemeyi de önerebilirim. Şaseye küçük bir eklentiyle bu sorun çözülebilir. Geri kalanında ise azminizi tebrik ediyorum, başarılar diliyorum.

Ustam sizinde değerli yorumunuza çok teşekkür ederim.Ustam bu makinem çok sade oldu.İnşallah prototip bittiğinde ve asıl tasarıma geçtiğimde daha spesifik bir tasarım ile daha çok işlevli ve daha güçlü bir makine için şu an bunun üzerinde deneme yapıyorum.Bana bir süre kabza işlememe yetecek bir makine olması şu ilk temennim bir an önce prototipin bitmesi,çünkü panodur sürücüdür,lazerdir,tornadır hepsi maaliyet.Elimdeki ürünleri de başka ustalarımın atölyelerinde şurda burda yapmaya çalışıyorum ve 3 sipraişten birini alabiliyorum çünkü kendi atölyen olmayınca iş aksıyor ne sonuç güzel çıkıyor ne de zamanında çıkıyor.Yorumlarınız beni motive etti ve notlarımın arasına tavsiyelerinizi de ekledim...
:=)

Aydın Karakişi

  • ***
  • 1613
  • Meslek: Elektronik 1973
  • Yer: Ümraniye / 05352793989
merhaba .
Dayamayı ana gövdeye L parçalarla sabitlediğinde öne çekip açıyı nasıl vereceksin?
Diğer konu 0.75 kw motor dayamaya bu şekilde baskı uygulayan bant zımpara ile en ufak baskıda durur.
Benim fikrim 2 teker makinalarda dayamadan açı vermeye gerek yok kullanışlı olacağını sanmıyorum.Açıyı daha basit ağız açma aparatlarından da verebilirsin.
« Son Düzenleme: 11 Nisan 2022, 11:31:15 Gönderen: Aydın Karakişi »
Geldi ölümlü yalan , gitti ölümsüz gerçek
NFK

karemisola

  • ***
  • 615
  • Yusuf Günenç
  • Yer: Hatay
Yalpa tekeri hakkında söylediğim bantın dayamaya paralel olmadığı varsayımına dayanıyor. Eğer makina bittiğinde çizimdeki bant, kasnaklar ve dayama paralel olacaksa bu dediklerimi es geçebilirsiniz.

Demek istediğim işaretli olan yalpa tekerinin delik merkezini 1 ve 2 yönlerinde hareket ettirirseniz o paralelliği sağlayabilirsininz.

Tekerlekler sabit iken dayamaya açı vermek iyi bir fikir değil. örneğin dayamayı yukarıdan 5 cm çektiniz, aşağıdan boşluk kalmaması için 1-2 cm çekmeniz gerekecek. Bu şekilde çok kaba bir tahminle bant boyunuz yaklaşık 5-7 cm artması gerek. Bunu kompanse etmek için bir gergi düzeneği yok gördüğüm kadarıyla. Yalpa tekeri yetersiz kalacaktır.

Bence arka dayamayı sabit yapıp tablayı açı ayarlı olarak düzenlemeniz çok daha kolay olacaktır.

cultro

  • *
  • 11
  • Meslek: Teknik Ressam,Bıçak
  • Yer: Ankara/ Kahramankazan
merhaba .
Dayamayı ana gövdeye L parçalarla sabitlediğinde öne çekip açıyı nasıl vereceksin?
Diğer konu 0.75 kw motor dayamaya bu şekilde baskı uygulayan bant zımpara ile en ufak baskıda durur.
Benim fikrim 2 teker makinalarda dayamadan açı vermeye gerek yok kullanışlı olacağını sanmıyorum.Açıyı daha basit ağız açma aparatlarından da verebilirsin.

 
Merhabalar değerli yorumunuza teşekkür ederim.Dayama alt taraftaki gibi ikisi de birbirinden bağımsız ayaklar ile hareket edebiliyor.Daha öncesinde 0.75 kw motorlu makine kullandım, ve kabza işlemek için yeterli oluyor.Bu geçici bir motor şu an 1.1 kw 3000 devir Gamak 1800 tl civarı bu sebeple geçici bir motor olarak kullanacağım.Ayakları da alt taraftaki gibi yapacağım l şeklinde değil yani
:=)

cultro

  • *
  • 11
  • Meslek: Teknik Ressam,Bıçak
  • Yer: Ankara/ Kahramankazan
Yalpa tekeri hakkında söylediğim bantın dayamaya paralel olmadığı varsayımına dayanıyor. Eğer makina bittiğinde çizimdeki bant, kasnaklar ve dayama paralel olacaksa bu dediklerimi es geçebilirsiniz.

Demek istediğim işaretli olan yalpa tekerinin delik merkezini 1 ve 2 yönlerinde hareket ettirirseniz o paralelliği sağlayabilirsininz.

Tekerlekler sabit iken dayamaya açı vermek iyi bir fikir değil. örneğin dayamayı yukarıdan 5 cm çektiniz, aşağıdan boşluk kalmaması için 1-2 cm çekmeniz gerekecek. Bu şekilde çok kaba bir tahminle bant boyunuz yaklaşık 5-7 cm artması gerek. Bunu kompanse etmek için bir gergi düzeneği yok gördüğüm kadarıyla. Yalpa tekeri yetersiz kalacaktır.

Bence arka dayamayı sabit yapıp tablayı açı ayarlı olarak düzenlemeniz çok daha kolay olacaktır.

Ustam ben kendi kullanımıma göre yaptığım için dayamayı açı ayarlı yapmak istedim öyle daha rahat çalışıyorum.Kolu uzatmak zaten aklımda var fakat kolun gövdede denk geldiği kısımı biraz daha geriye çekip kolu uzatmayı düşünüyordum.Gerginliği de 200N gazlı piston ile biraz hissiyat birazda bileşke kuvvet formülünden yararlanarak ayarlayacağım.Yorumlarınızı not ediyorum
:=)

KAZIMUGUR

  • **
  • 122
  • Meslek: Elk müh
  • Yer: Antalya
Motor devri ikinci plandadır.
Asıl olan bant hızıdır.
Bant hızı için tahrik tekerleğinin çapını değiştirmek , kayış+kasnak gibi güç kaybına yol açan şeylerden daha kolay ve daha ucuz .
Alüminyum gibi bir metalden de olabilir , sağlam bir ahşap kasnak da olabilir.
Hele birde kauçuk kaplanırsa tadından yenmez.
Hem ses çok azalır hem de bandı fazla germek gerekmez.
İlave kayış kasnak yatak yorgan derken ...üüü bir sürü masraf ve işçilik.

Dayamada banda sürtünen kısım için ideal çözüm seramik cam.
Piyasada seramik şömine camı diye de geçer.

Tecrübe az iken akla gelen şeylere saplanır kalır insan.
Üzerinde uğraştıkça daha kötü olur .
Günümüzün imkanları ufuk açmak için çok cömert.
Forumda bir çok deneme ve sonuçları paylaşılmış.
Youtube de çok video var.
İmkanları olanların olmayanların paylaşımlarını izlerken ve elindeki imkanları karşılaştırıp , daha güzel daha verimli daha hesaplı daha bir iş görür oyuncaklar yapılabiliyor.


cultro

  • *
  • 11
  • Meslek: Teknik Ressam,Bıçak
  • Yer: Ankara/ Kahramankazan
Motor devri ikinci plandadır.
Asıl olan bant hızıdır.
Bant hızı için tahrik tekerleğinin çapını değiştirmek , kayış+kasnak gibi güç kaybına yol açan şeylerden daha kolay ve daha ucuz .
Alüminyum gibi bir metalden de olabilir , sağlam bir ahşap kasnak da olabilir.
Hele birde kauçuk kaplanırsa tadından yenmez.
Hem ses çok azalır hem de bandı fazla germek gerekmez.
İlave kayış kasnak yatak yorgan derken ...üüü bir sürü masraf ve işçilik.

Dayamada banda sürtünen kısım için ideal çözüm seramik cam.
Piyasada seramik şömine camı diye de geçer.

Tecrübe az iken akla gelen şeylere saplanır kalır insan.
Üzerinde uğraştıkça daha kötü olur .
Günümüzün imkanları ufuk açmak için çok cömert.
Forumda bir çok deneme ve sonuçları paylaşılmış.
Youtube de çok video var.
İmkanları olanların olmayanların paylaşımlarını izlerken ve elindeki imkanları karşılaştırıp , daha güzel daha verimli daha hesaplı daha bir iş görür oyuncaklar yapılabiliyor.

Detaylı ve değerli yorumunuza çok teşekkür ederim.Bende zaten bantın çizgisel hızını 22mm/sn alarak kasnağın çapını 85 mm buldum.Devir yine ikinci planda kalıyor.Dayama konusunda seramik şömine camını nasıl ve neresinde kullanmamı tavsiye edersiniz?Sonuçta kırılgan bir malzeme.
:=)