Arkadaslar,
Elimde 4x50x500 laminalar halinde o1 ler var. Bunlardan cok amatorce kucuk boyutlarda biseyler uretmek istiyorum. Degisik isil islemlerin teknik datalarini rakamsal olarak internette bulmak mumkun ama ne yazik ki ben isi kontrollu bir elektrik firinina henuz sahip degilim. Elimde sadece meshur " tek tugla firini " denebilecek birsey var .Bu bilgiler isiginda daha once o1 kullandiniz ise;
1- Elimdeki laminalarin tam yumusak tavlamadan ciktigi haliyle satildigini dusunmek herhalde garip olmaz ise bu halleriyle direk olarak soguk talas kaldirma ile sekillendirildiklerinde , normalizasyonun onemi nedir? yapilmaz ise , sertlestirmede cok "bukulme " tehlikesi var midir?
2- Tesviyede bazen celigi "yakabiliyorum" , o1 icin bu durum normalizasyin yapilmadan sertlestirme yapildiginda sertligi etkiler mi?
3- Sertlestirmede nasil bir yag - ya da ne yagi - tavsiye edersiniz ?
4- Sertlestirmeyi elimdeki ekipman ile yine meshur "miknatisi tutmadigi zaman " gibi ampirik bir bilgi ile yapmak zorundayim. bu durumda o1 e ozel bir tavsiyeniz var midir ?
5- Benim bilgi eksikligimden sormayi unuttugum ama sizin " aman dikkat et " dediginiz bir baska puf noktasi var midir?
1- Yumuşatma tavından çıktığı haliyle sertleştirme yaparsanız karbürlerin düzgün dağılmaması ve büyük tanecik sorunlarıyla karşılaşırsınız. Ne olursa olsun çeliğin tane yapısını sıfırlayan normalizasyon çevirimleri sertleşme öncesinde şart. Aynı zamanda talaşlı üretimde bozulan tane hatlarını (? tam terimini bilemedim) yeniden oluşturma yaptığı için normalizasyon sertleştirmede ortaya çıkabilecek yamulmaları da büyük oranda önleyebilir. Ancak en önemli nedeni çeliğin tam performansa kavuşması, ince taneli ve küçük karbürlü yapıya kavuşması. Bu bütün su ve yağ çelikleri için geçerli...
2- Merak etmeyin nasılsa normalize edeceksiniz

Sertleştirdikten sonra ısınmasın yeter...
3- O1 orta yavaşlıkta yağda sertleşir. Bitkisel yağ ya da mineral yağlar olur. En iyisi ince yağlar yine de. Yağda yağın akışkanlığını artıracak kadar (40-60 derece arası) ön ısıtma yapmanız sağlıklı olur...
4- O1'de işe yaramaz o ampirik yöntem. Isıyı çeliğin renginden kestirmeniz lazım elinizde ısı ölçüm imkanı yok ise. 01 için mıknatısın tutmadığı rengin 1,5 ton açığı gibi bir şey östenizasyon ısısıdır. Yanı mıknatıs tutmadığı sırada Açık kırmızı ise turuncunun koyu tonları civarında yapı çözülmeye başlar. Mıknatıs tutmadığı sırada sadece ferrit çözünmektedir, karbon ve diğer alaşım maddeleri çözeltiye daha yüksek ısılarda karışmaya başlar... Manyetik kritik noktada sertleştirme yaparsanız yeni başlayanların genelde yaptığı bir hataya düşersiniz. Çeliğin çok sert olduğunu işe yaradığını sanarsınız. Halbuki bu martensit yapı değil ince perlittir. İnce perlit bıçak eğe testinden geçebilir ancak pirinç çubuk testinden geçme şansı yoktur...
5- Östenizasyon derecesinde (curie (manyetik) noktanın bir iki ton üstünde) birkaç dakika ısıyı dengelemeniz ve bu ısının tüm bıçak namlusunda eşit olmasını sağlamanız lazım. Bunun için bıçağı ocağın içinde düzgün bir şekilde ileri geri salındırmanız gerekir. Bıçağın tipine göre kalın tarafları daha uzun ocakta kalacak, ince tarafları daha kısa ocağın en sıcak noktasından geçecek şekilde hareket ettirilmeli. Bıçak çeliğindeki reklere çok dikkat edin, sertleştirme ısısında sabit tutabilmeniz mümkün ancak bu oldukça iyi deneyim ister. Bu iş için tavsiyem bitmiş güzel bıçak yerine kaba deneme parçaları üzerinde denemeler yapmanız.
Ah bir de yağ banyosu için kullanacağınız kabın olabildiğince bol yağ ile dolu olması ve hacminn yüksek olmasında yarar var. Ancak bıçağın gireceği kadar bir kapta yağla sertletirme denemesinde yağın tümünün bir meşaleye dönüşmesi çok mümkün...
Sertleştirme sırasında çok hızlı olmayan ancak buhar fazını kıracak kadar hızlı kesme hareketi ve saplama hareketi ile bıçağı yağda ajite ediniz. Bu yamulmaları da engelleyebilir, aman yanlara doğru bıçakla tokat atarmış gibi hareket ettirmeyin...
Son olarak bıçağı yağın tıslaması bittiğinde çıkarabilirsiniz (ortalama 10-12 saniye gibi bir zaman geçecektir, belki yağın tipine göre daha az veya daha fazla olabilir). Bıçağın yeterince sıcakken çıkarılmasında yarar var, çünkü 200 derece civarında hala bükülebilir halde olacaktır, yamulma varsa bu arada düzleyebilirsiniz deri eldivenli eleerinizde, korkmayın zaten bu ısıda çoktan tüm yapı martensit başlangıcı noktasını (Mf) geçmiş olacaktır, atrık havada bile yavaş yavaş soğumaya bırakılabilir. 200 - 250 derece arasında makul meneviş sertliklerine ulaşabilirsiniz. 50-60 dereceye düştüğünde ısısı (yani elinizle yeni yeni tutabildiğiniz sırada) menevişe taze taze başlatın, fazla zaman geçirmesin dışarda, çünkü bu arada kalıntı östenit varsa bu stabilize olmaya başlar belli bir zaman içinde, hemen menevişe sokarsanız kalıntı östenitin güzel bir miktarını martensite dönüştürme şansınız var menevişte...
Hımm, bir de bol şans
