"tek ya da iki briket firinlari " sikti biraz . Elektirikli firinlar kesinlikle daha avantajli-isil islem icin- ama pahalilar. Daha uzun sureli kullanabilecegim bir firin yapmak istiyorum. Ic oda boyutlari 10x20 cm yatay ve silindirik bisey dusunuyorum. Temel olarak sizin gibi ic ice gecen borular kullanmayi dusunuyorum. Bu konuda - cok acemi oldugumdan - biriki sorum var:
1- Dis yalitim katmanini refrakter yun ve sement ile beraber mi ya da sadece refrakter harc ile mi yapmaliyim.? -ya da ne bileyim sadece refrakter yun ile de olabilir -
2- Ideal durumda ne kalinlik tavsiye edersiniz? - masayi yaksin istemiyorum -
3- Ic oda tabaninda bir duzlem olusturmak- ornegin oraya bir ince ates tuglasi yerlestirmek- cok gereklimidir.?
4- Dis ceperde kullanilan sac boru en az ne kalinlikta olmali ?
5- Salumo giris deligi - firinin ic odasinin ucunda maksimum sicakligin oldugunu ve bicagin ince ucunun da oralarda oldugunu varsayarsak - girise yakin ve ic odanin uc kismina dogru egimlendirilmis olsa daha iyi olmaz mi?
6- http://www.rothenberger.com.tr/turkiye/urun6.html sayfasindaki turboprop set torc hakkinda ne dusunuyorsunuz? Ya da bu konuda direkt mapp gas degil de daha ucuz bir tupe baglanabilecek bir marka tavsiyeniz var midir? ( bu salumo kuvvetli ama alev yayilmiyor cok , dolayisi ile firinin bir bolumu iyi isiniyor ama celigi devamli hareket ettirmek gerekiyor )
Yatay ocak yapma isteğinizi sempati ile karşılıyorum, gerçekten iyi bir ocak gibisi yok

Açıkçası bende biraz malzeme arttı gibi, bir bakayım belki size bişeyler yollayabilirim, (seramik yünü var sanırım bir ocaklık).
Sorularınıza gelince:
1: Refrakter çimento ısıyı yansıtmaya yarıyor fırının içine, ancak kendisi çok iyi bir yalıtkan değil. Yalıtım için ise seramik fiber kullanıyoruz. Seramik fiberin üstünde kaplama olmadan kullanılması öncelikle sağlık açısından çok tehlikeli. İnce fiber parçacıkları uçuşurdu havada eğer bir kaplama yapmasak. Bunun için ikisini beraber kullanmamız lazım..
2: Tipik seramik battaniyeler bir inç ve iki inç kalınlıklarda. Çok iyi yalıtım için iki inç seramik fiber kullanmakta fayda var. Ocaklarda seramik battaniye üstündeki refrakterin kalınlığı genelde çok nce tutulur. 1 santim gibi. Çünkü refrakter çimento ısınana kadar ocağın ısısını çalar, bu da ocağın çalışma ısısına gelmesini geciktirir. Yani 5 santim seramik fiber + 1 santim çimento 6 santim civarı güzel olur. Yani 10 santim iç çap için 22 santim içi çapında bir boru gibi bir malzemeye ihtiyacınız var.
3: Özellikle ocak kaynağı yapıyorsanız gerekli, boraks refrakter malzemeyi yiyip bitiriyor. Eğer ocak kaynak yapmıyorsanız gerek yok.
4: Ben bu konudaki ocakta ince saç soba kovası kullandım, iş görüyor. Ancak biraz daha kalın (2-3 mm sac) daha iyi olurdu, tek sorunu kaynak yapmak filan çok zor oluyor ince saca. Yoksa ısı tutuşu veya sağlamlık açısından kalınlık önemli değil, bu konuda tüm işi refrakter malzeme görüyor...
5: Alev girişini kesinlikle
http://www.bicaksanati.com/forum/ev-yapimi-gerecler/propan-ocak-no-2-dovme-ocagi/ buradaki gibi düşünün derim. Yani ocak ön kapısının biraz içerisinde, öne doğru ve tavana doğru tanjant giriş, müthiş bir rahatlık ve güzellik tüm ocağın bir süre sonra eşit ısıya kavuşması. Alev asla bıçağa, çalışma parçasına doğru değil tavandan içeri doğru burgaçlanarak girmeli. O zaman bıçağın inceliği, aman biyerini yakacağım korkusu olmuyor.
6: Benim tavsiyem piyasadaki şalomolar yerine kendinizin yapması. Basit tasarımlar var, bunları baştan sona sanayide bir ustaya yaptırabilirsiniz. Venturi veya "sidearm" t-rex" brülör tipleri mükemmel işleyen ve sorunsuz brülörler.
http://www.abana.org/ronreil/rex.jpghttp://www.backyardmetalcasting.com/oliverburner1.html (aşırı basit bir tasarım, ortalama performans)
http://ronreil.abana.org/burner.gif klasik venturi..
Kendi brülörünüzü kendinizin yapmasının en önemli avantajı maliyet değil, performans. Bu performansa sahip ticari brülörler yok gibi. Aynı zamanda alev kalitesi üzerinde tam kontrole sahip oluyorsunuz, ticari meşalelerde hava girişi ayarı yok genelde sadece gaz girişini ayarlayabiliyorsunuz, bu da yeterli bir kontrol değil, mutlaka bir şekilde hava girişini de ayarlayabilmeniz lazım... Eğer normal ticari şalomo kullanacaksanız da eğer ocağın alev girişini akıllıca yaparsanız sadece bir noktanın ısınması sorunundan kurtulursunuz. Burgaçlama işin püf noktası. Nerdeyse her tür propan ocak yapmış birirsi olarak (şimdiye kadar 6 tane yaptım birbirinden farklı) son yaprığım ikisinde kullandığım burgaçlama yüzünden en rahat çalışılan ve en performanslı ocaklarım bunlar oldu. Tavsiyem 20-25 santim arasında çapta çelik bir boru kullanmanız, 30-35 santim çivarı uzunluk bıçakçılık için oldukça kullanışlı olur. Ocağın ortalama yapmayı düşündüğünüz bıçağın uzunluğunda veya biraz daha kısa yapmanızda yarar var. 10-14 santim civarı bir iç açıklık çapı iyidir. Kapakların yapılmasının ocağın kendisinden daha meşakkatli olduğunu söylemeliyim.
Bir de bir iğne tipi vana ocağın yakınında gazı kesmek için, bir de göstergeli gaz regülatörü şart bence.