Bıçak Sanatı - Forum
Atölye Muhabbeti => Ahşap ve marangozluk, micarta, G10, reçine, kompozit... => Konuyu başlatan: serdarhavsut - 27 Aralık 2020, 02:46:02
-
Herkese merhaba, uzun zamandır yapmak istediğim stabilize ahşap işine bu hafta giriştim, öncelikle ihtiyacım olan vakum tankıyla işe başladım , 8m3 lük iki kademeli bir vakum pompası aldım ve bunu 15 litrelik bir tencereye akuple ettim,, vakum sistemi gayet iyi çalışıyor, vakumlama sonrasında vanaları kapattım , 4 saat boyunca göstergede herhangi bir değişiklik olmadı.
Gelelim stabilizasyon işlemine, 9 mm kalınlıkta iki ceviz parçasına öncelikle şu bazlı bir boya emdirdim, ama bu işlemi vakum tankında değil uyduruk bir bardak çekme aletini montaj yaptığım kavanozda gerçekleştirdim , boyayıda hızlı bir kuruma sağlaması içinsuda değil ispirtoda çözdüm.
Stablizasyon için döküm tipi bir epoksi kullandım, ahşapları epoksinin içine bırakarak vakumlama işlemini başlattım, köpürme yaptıkça vanayı açarak taşmayı önledim, yaklaşık 1 saat boyunca işleme devam ettim ama köpürme bir türlü bitmedi, ahşabın içerisinde bu kadar hava olması imkansız, malzemeyi çıkardığımda epoksi sıcaktı ve kıvamı koyulaşmıştı, normalde bu epoksinin donması iki gün sürüyor, sanırım vakum tepkimeyi hızlandırmıştı. İşlem öncesi 65 gram olan ahşap parçaları İşlem sonrası 92 gram olmuştu, ama yüzeydeki gözeneklerde epoksiden eser yoktu ve malzeme suyu emiyordu.
Acaba vakum bu işlem için fazla geliyor olabilirmi ? Uygulamamı tavsiye edeceğiniz farklı prosesler varmıdır, cevaplarınız ve yardımlarınız için şimdiden teşekkür ederim.
-
Acaba başlangıçta yaptığınız boya-ispirto işi karıştırıyor olabilir mi? Bir de neden boyama yaptınız?
-
Ahsapları boyama işlemi sonrasında kuruması için fırınladım içerisinde ispirto kaldığını düşünmüyorum, ispirto kalsa bile vakum altında buharlaştı, boyamanın biraz renklendirmek istememdi :)
-
Epoksi ile stabilizasyon yapan başka birinde de aynı sorunu okuduğumu hatırlıyorum bana sorarsanız epoksi ile alakalı. Polyester vernik ile yapmayı düşünmez miydiniz?
-
Elimde epoksi olduğu için onunla denedim, şimdi edindiğim bir bilgiye göre yerli üretim stabilizasyon reçinesi varmış, Timur bey Facebook gruplarında iletişim bilgilerini paylaşmış, o reçuneyi alıp deneyeceğim.
-
Ustam 15 EURO/LT. değer mi sizce ?
-
Bende almayı düşünüyorum. Sorduğum bir kaç kişi IM3000 kullanıyor.
-
Ustam 15 EURO/LT. değer mi sizce ?
Ustam bıçak benim hobim , herhangi bir maddi beklentim yok, geneldede yaptıklarımı hediye ediyorum ,birşeyi yapabilmek, yeni birşeyler denemek hoşuma gidiyor açıkçası, ahşap stabilizasyonuda öyle birşey :)
-
Ustam 15 EURO/LT. değer mi sizce ?
Ustam bıçak benim hobim , herhangi bir maddi beklentim yok, geneldede yaptıklarımı hediye ediyorum ,birşeyi yapabilmek, yeni birşeyler denemek hoşuma gidiyor açıkçası, ahşap stabilizasyonuda öyle birşey :)
Anlıyorum ustam. Ben de öyle hobi olarak yapıyorum fakat 15€ bana gereksiz pahalı geldi. Ben de ağaçlarıma stabilize yapmayı düşünmüştüm evvelinde, ama şu an düşünmüyorum 😅 daha ekonomik bir çözümü bulunursa ayrı. Umarım siz olumlu sonuç alırsınız.
-
Epoksiler çok çeşitli.
2 gün uzun bir süre , bu zemin için kullanılan tip olduğunu gösteriyor.
Hızlı ya da yavaş fark etmez , epoksi , ince japon ( akrilik ) gibi sızma kabiliyetinde değil.
O yüzden ağacın derinliklerine sızması beklenmemeli.
Sıvıların kaynama noktaları ortam basıncı ile doğrudan ilintilidir.
Epoksi cinsine de bağlı olarak karışım sonrası ısınır ( ekzodermik reaksiyon ) .
Üstüne birde basıncı düşürünce tam anlamı ile fokur fokur kaynar.
Anlatımınız bunun deneyi .
Vakum yapmasa idiniz hiç olmazsa yüzeyi kaplar idi.
Empreyne için kullanılan kimyasallar stabilize için uygun değil.
Stabilize den maksat ahşaba işleyip sonra sertleşen ve içerisine başka sıvı almayan ahşabı koruyan ... gibi bir işlem kastediyorum.
Bunun için özel kimyasallar maalesef pahalı.
Bunların uygulamasında kaynama görüntüsü ancak ahşaptaki hava kadar oluyor .
Köpürme bittikten ve biraz bekledikten sonra yaklaşık 80-90 derecede 1-2 saat kadar fırınlanınca işlem tamam oluyor.
Bıçak sapı yapımında deneyimlerini paylaşanlardan izlediğim ya ham iken ya da sap şekli bittikten sonra stabilize edenler gördüm.
Haliyle ikinci yöntemde stabilize sıvısı kaybı daha az olur.
Stabilize işlemlerinde kullanılan vakum cihazlarını korumak için vakum hattına geniş bir boru gibi bir şey ve içerisine pamuk doldurmak faydalı olur ( mesela japon tipi bir şeyler için ) .
Epoksi vakum için 2 video :
https://www.youtube.com/watch?v=SHXuC1lIGj4
https://www.youtube.com/watch?v=i127F8IKTqM
-
Su iticilik diye bir kriter yok.
15 euro/lt çok iyi bir fiyatmış.
Ben bi ara 35 dolardan almıştım
-
...
Acaba vakum bu işlem için fazla geliyor olabilirmi ? ....
Vakum bu iş için yanlış yöntem .
Bir şeyi bir şeyin içerine katmak / sokmak için yapılması gereken eylem türleri itmek kakmak çakmak .. olmalı.
Epoksileri çok sık kullanıyorum.
Karışımı hazırlarken sıcak hava tabancası ile ( ısı ayarlı ) 40 derecelere kadar ısıtıyorum.
Bu şekilde inceliyor ve kolay karıştırılıyor ve kabarcık kalmıyor.
Benim kullanım şeklim blok benzeri döküm , sorun yok denebilir.
Ama ahşaba işlemesi için vakumun tersi basınç olmalı.
Empreyne işleminde kapalı kazanda önce vakum yapılıp havası alınıyor sonrada empreyne sıvısı basınç altında uygulanıyor.
Bıçak sapı işlemlerine pek uygun bir yapı değil.
Şöyle olması daha uygun gözüküyor.
Önce fırınlanıp kurutulmalı sonra epoksi ve ya benzeri sıvıya daldırılıp 2-5 ( kaba göre ) bar basınç uygulanmalı.
Düdüklü tencerede suyun 100 derece üstünde kaynamasının sebebi basınç yani kabarcık olmasın istersek ...
Böyle yapan varmıdır diye biraz bakındım :
https://www.youtube.com/watch?v=ShSxUg4Yyws
https://www.youtube.com/watch?v=fSm42FepgjY&t=72s
resin casting wood şeklinde arayınca bir çok örnek çıkıyor.
Gördüğüm kadarı ile ince sıvılar vakum ile daha koyu sıvılar özellikle reçineler basınç ile uygulanıyor.
-
Merhaba, bugün firma yetkilisiyle görüştüm fiyatı hala 15 eur +KDV ancak min miktar olarak 10 lt dediler. Bu miktar benim için hayli fazla. Almayı düşünen arkadaşlar varsa toplu alım yapabiliriz
-
Merhabalar. Im3000 geçenlerde aldım. 5 litre satılıyordu o zamanlar. Birkaç denemem de oldu. Paylaşırım detaylarını. 1 litresini bile bitiremedim henüz.
İlgilenen varsa 3 litresini paylaşıma açabilirim.
Bana maliyeti kargo dahil 5 kg için 800 tl olmuştu. Aldığım fiyattan 1'er kg olarak verebilirim ilgilenen olursa.
-
2 litresini ben alabilirim Mehmet Bey
-
Olur tabi. Özel mesajla haberleşelim. Yarın verebilirim kargoya bir aksilik olmazsa.
-
Herhangi bir deneme yaptınız mı acaba? Ne kadar derine inebiliyor? Agaca ne kadar sağlamlık kazandırıyor?
-
Buzdolabı kompresörü ile denedim başta. Pek verimli olmadı. Motorun gücü yeterli değil, süre çok uzuyor. Daha sonra basınçlı hava kompresörünün hava emiş deliğinden vakumlayarak denedim ciddi fark oldu. Reçinenin kullanım kılavuzunda yazıyormuş, içinde floresan boya varmış. Stabilize ettiğiniz parçalara mor ışık altında bakıp işlemi kontrol edebiliyorsunuz.
Ahşapları ortadan kesip içine mor ışık tutarak baktığımda ışıma bariz bir şekilde görülüyor. Yani reçine ahşabın iç kısımlarına kadar işlemiş.
Yine kullanma kılavuzunda 90 derecede 3-7 dakikada jelleşir diyor. Ama ben 2 saat beklettiklerimde tam sertleşme olmayınca süreyi uzattım. 4 saat ve üzerinde daha iyi sonuç verebilir.
Sağlamlık konusunu nasıl test edebiliriz onu düşünmedim fırsatım da olmadı pek.
Birkaç deneme daha yaptım farklı ahşaplarla. Bazı ahşaplar daha kolay emiyor reçineyi. Ahşabın yağsız olması gerekiyor sanırım. Mesela çam ve benzeri ağaçlar olmuyor.
Diğer bir önemli nokta da ahşabın kuruluğu. 105 derecede 1 gün hatta 2 gün fırınlanmış ahşap kullanılması öneriliyor hep. Fakat ben sabırsızlık edip denemedim o işlemi.
https://blaereseal.dk/onewebmedia/Technical_Data_Sheet_IM_3000.pdf
-
Güzel. Peki reçineyi dışarda boş bir bardağın içinde sertleşmeye bıraktığınızda nasıl bir malzemeye dönüşüyor? Mesela bıçak kabzalarını yapıştırmak için karıştırdığımız epoksinin fazlası, karıştırdığımız bardağın dibinde tamamen sert ve kemik/boynuz ayarında bir malzemeye dönüşüyor. Bu da aynı şekilde mi yoksa da sünek bir yapıda mı?
-
Sıcaklık 35 dereceyi geçmediği sürece jelleşme olmuyor bildiğim kadarı ile. Reçinenin kalanını 2-3 gün sonra aynı kapta kullanmaya devam ettim bir sorun yaşamadım. Yoğunluğu ya da kıvamı hakkında yapacağım tüm yorumlar göreceli olacak gibi geliyor. Su gibi değil ama bal gibi değil mesela. Yoğunluğu 1.2 g/ml imiş. Suyunki yaklaşık 1 g/ml. Buradan bir çıkarım yapabilirsiniz belki.
-
Yok, aslında öğrenmeye çalıştığım şey; Stabilizasyon yapıldıktan sonra ağacın içinde sert ve benzetme yapmak gerekirse kemik gibi sertleşmiş bir reçine emdirilmiştir. Yada stabilizasyon yapıldıktan sonra ağacın içinde jel kıvamında sünek bir reçine emdirilmiştir. Hangisi? Bunu anlayabilmek için belki zamanında kullandığınız ve bir bardağın dibinde kalmış bir karışımı örnek verebilirsiniz diye düşünmüştüm.
-
Kesip baktıklarımda sert bir doku ile karşılaştım. Zaten dıştan bakınca ahşapta çok bir değişim yokmuş gibi duruyor ama renk hafif koyulaşmış oluyor. Yüzey daha parlak görünüyor. Mor ışıkla iç kısımlara test yapınca emin olabildim. Tabi bir de ağırlık farkı. Tartmadım ama artış hissediliyordu.
-
...
Acaba vakum bu işlem için fazla geliyor olabilirmi ? ....
Vakum bu iş için yanlış yöntem .
Bir şeyi bir şeyin içerine katmak / sokmak için yapılması gereken eylem türleri itmek kakmak çakmak .. olmalı.
Epoksileri çok sık kullanıyorum.
Karışımı hazırlarken sıcak hava tabancası ile ( ısı ayarlı ) 40 derecelere kadar ısıtıyorum.
Bu şekilde inceliyor ve kolay karıştırılıyor ve kabarcık kalmıyor.
Benim kullanım şeklim blok benzeri döküm , sorun yok denebilir.
Ama ahşaba işlemesi için vakumun tersi basınç olmalı.
Empreyne işleminde kapalı kazanda önce vakum yapılıp havası alınıyor sonrada empreyne sıvısı basınç altında uygulanıyor.
Bıçak sapı işlemlerine pek uygun bir yapı değil.
Şöyle olması daha uygun gözüküyor.
Önce fırınlanıp kurutulmalı sonra epoksi ve ya benzeri sıvıya daldırılıp 2-5 ( kaba göre ) bar basınç uygulanmalı.
Düdüklü tencerede suyun 100 derece üstünde kaynamasının sebebi basınç yani kabarcık olmasın istersek ...
Böyle yapan varmıdır diye biraz bakındım :
https://www.youtube.com/watch?v=ShSxUg4Yyws
https://www.youtube.com/watch?v=fSm42FepgjY&t=72s
resin casting wood şeklinde arayınca bir çok örnek çıkıyor.
Gördüğüm kadarı ile ince sıvılar vakum ile daha koyu sıvılar özellikle reçineler basınç ile uygulanıyor.
ilginc bir yaklasim. Ahsap icerisinde acik hava basinciyla dolu odaciklar varken basinc altinda zorlamayla doldurulacak sivi recine, basinc kaldirildiktan sonra tekrar disari atilacaktir. Halbuki Stabil bir stabilizasyon islemi icin ahsap icindeki tum bosluklarin recine ile doldurmasi gerekir diye dusunuyorum.
-
Epoksi basınç altında donana kadar bekletildiği için dışarı akma olmaz.
-
İçinde boşluk bulunan bir yapı elde edilir. Siz bu sekilde mi yapiyorsunuz?
-
Hava "odacıklarda" olsaydı ama öyle değil .
Sıvının girdiği yerde artık hava kalmaz ve basınç kalktıktan sonra geri dönmez çünkü yerçekimi var.
Uzayda isen evet orada işler farklı.
Vakum ile sıvı emdirilirkende öyle .
Vakum havayı emebildiği kadar emiyor ( odacıklar olsa idi hava orada beklerdi ) ve bu esnada sıvının havanın yerini alması ancak üzerinde fazla miktarda "su sütunu " olması durumunda olurdu .
Vakum işlemi sonrasında normal hava basıncı sıvıyı ahşabın içlerine iter .
Bu yüzden vakum-normal hava-vakum olayı tekrar edilir.
Vakum ve ya basınç olmadan da ahşap sıvıyı emer sıvı yeterli viskozite de ve türde ise.
Çünkü ahşabın yaradılışı öyle.
Ağacın kökünde pompa yok sıvı metrelerce yukarıya kılcallık ve adezyon - kohezyon kuvveti ile çıkar.
Ahşaba sıvı emdirebilmekte en önemli etken olabildiği kadar kurutulması ..
-
Hava "odacıklarda" olsaydı ama öyle değil .
Sıvının girdiği yerde artık hava kalmaz ve basınç kalktıktan sonra geri dönmez çünkü yerçekimi var.
Uzayda isen evet orada işler farklı.
Vakum ile sıvı emdirilirkende öyle .
Vakum havayı emebildiği kadar emiyor ( odacıklar olsa idi hava orada beklerdi ) ve bu esnada sıvının havanın yerini alması ancak üzerinde fazla miktarda "su sütunu " olması durumunda olurdu .
Vakum işlemi sonrasında normal hava basıncı sıvıyı ahşabın içlerine iter .
Bu yüzden vakum-normal hava-vakum olayı tekrar edilir.
Vakum ve ya basınç olmadan da ahşap sıvıyı emer sıvı yeterli viskozite de ve türde ise.
Çünkü ahşabın yaradılışı öyle.
Ağacın kökünde pompa yok sıvı metrelerce yukarıya kılcallık ve adezyon - kohezyon kuvveti ile çıkar.
Ahşaba sıvı emdirebilmekte en önemli etken olabildiği kadar kurutulması ..
Bilgiler için teşekkürler abi. Vakum ve basınç düzeneği olmadan ev ortamında nasıl stabilize edebileceğimiz hakkında fikrin var mıdır ? Bir sıvının içerisinde bekletmek aklıma geliyor fakat hangi sıvının içinde ne kadar zaman da stabilize olur-olur mu bilemiyorum.
-
İçinde boşluk bulunan bir yapı elde edilir. Siz bu sekilde mi yapiyorsunuz?
Epoksiye gömme ile stabilizasyon farklı şeyler.
-
Öncelikle , ağaç işinde uzman değilim.
Forumda arkadaşlarımız çok değerli tecrübelerini paylaşmışlar.
Yapılmak istenenin olmadığı denemelerde çok önemli .
Ahşabın içerisine işleyecek sıvı su ve ya benzeri bir şey olmalı.,
Mesela ağaç tutkalı ( beyaz tutkal ) su bazlı ama ahşabın içerisine ne kadarı su olarak ne kadarı katkılar olarak sızıyor ve sızdığı yerde ne kadar sertleşiyor ve ya sudan yağdan koruyor ?
Çeşitli kimyasallardan eritilerek oluşturulan sıvılar var malum.
Deneyenler paraloid den sonuç almış görünüyor.
Ve ya pleksi dediğimiz akrilik türlerinin kloroform ile inceltilip uygulandığı çalışmalar var.
Her nasılsa mantıken malzeme ne kadar son haline yakınsa yani kütük gibi değilde kullanıma yakın halde ise o kadar iyi olacağı.
Daha derine işlemesi muhakkak.
Çok ıslatan derinlere işleyecek piyasada kolay bulunabilen mesela japon dediğimiz şeyleri kullanan arkadaşlar var.
Hızlı kuruyanları biraz nüfuz ettikten sonra donuyor. Sonraki uygulamalarda artık daha derine gitme durumu yok.
Geç donan ve çok akışkan olanları daha uygun duruyor.
Bu konularda Loktite ( Henkel gurubundan ) çok çeşit sunuyor.
Epoksiler ve sertleştiricileri çok çeşitli illa pahalı olanı sonuç vermeyebilir .
Sonuç da reaksiyonları tam bilmiyoruz üreticiler de bıçakçıları düşünmüyor.
Ayrıca gıdalarla muhatap olacağı kesin olan bıçaklarda kullanılacak kimyasallar olayı ayrı konu.
Benim tecrübelerim çeşitli tamir durumlarında farklı malzemeleri yapıştırmak sabitlemek yalıtmak gibi olaylara dayanıyor.
Tekrar ediyorum , bitkilerde odun ve soymuk borusu gibi yapıları biliyorum fizik olaylarını biliyorum ama ahşap üzerinde uzman değilim !
-
Merhabalar. Im3000 geçenlerde aldım. 5 litre satılıyordu o zamanlar. Birkaç denemem de oldu. Paylaşırım detaylarını. 1 litresini bile bitiremedim henüz.
İlgilenen varsa 3 litresini paylaşıma açabilirim.
Bana maliyeti kargo dahil 5 kg için 800 tl olmuştu. Aldığım fiyattan 1'er kg olarak verebilirim ilgilenen olursa.
merhaba hocam bu malzeme duruyorsa 1 litre talibim
-
Olur tabi. Özelden yazacağım size.