Bıçak Sanatı - Forum
Atölye Muhabbeti => Özel Yapım Araçlar => Şerit, Disk Zımpara Makinesi ve Ekipmanları => Konuyu başlatan: deserteagle - 21 Haziran 2010, 13:33:13
-
(19.4.2011)
Eveet, zamanında Taner'in kendi zımpara makinesine ait olan konunun içinde çok karman çorman bir şekilde attığım zımpara makineme ait olan bir çok mesajı olabildiğince özen göstererek ayıkladım. Bu ayıklama sonucunda yaratılan yeni konu, başı olmayan bir konuya dönüştüğünden bu ilk mesaja sonradan ekleme yapma gereğini duydum. İlk başa bu zımpara makinasının yapımı ile ilgili genel bir anlatımı koyuyorum onun ardından gelen her şey Taner'in açtığı http://www.bicaksanati.com/forum/ev-yapimi-gerecler/zimpara-makinasi-yapimi/ (http://www.bicaksanati.com/forum/ev-yapimi-gerecler/zimpara-makinasi-yapimi/) başlığından taşımadır.
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/ec_zimpara_makinesi_12_02.jpg)
Zımpara makinemin CAD çizimi
Zımpara makinesinin iskeletini 4 adet 3 mm kalınlığında 50x50'lik kare profil parçası ve bir demir levhayı kaynaklayarak yaptım. İskelet dışında ise yine aynı 50x50'lik kare profili, teleskopik kollarda 4 mm kalınlığındaki 40x40 kare profil parçalarını iki farklı parça demir levhayı ve bir kaç parça alüminyum bloğu kulladım. İki ufak parça köşebent profili ayar mekanizmasında kullandım. Tabi bolca civata ve somun gerekti.
Bu temel yapıyla tekerlekleri birleştirmek için de bir çok parça gerekti. Bir tane 20 mm'lik uzun aktarma mili ve onu tutan iki yatak tahrik kasnağının ihtiyacına hizmet etti. Serbest dönen üç tekerleğin her biri için bir tane özel olarak tornalanmış mil sisteme güvenli bağlantıyı sağladı.
İki teleskopik koldan sağdaki iki tane tekerleği destekledi. Bu iki teker arasındaki hatta zımpara şeridi paslanmazdan bir zemin ile desteklendi.
Soldaki kolda ise bir kaç parça alüminyum blok kullanılarak tablanın açısının ayarlanabilir olması sağlandı.
Makinede hazır aldığım üç tane birbirine eş tekerlek, tahrik kasnağı dışındaki tüm ihtiyaçlarımı karşıladı. Tekerleklerden birini aşağıda görebilirsiniz. Bu, poliüretan kaplı, iki rulmanı olan tekerlek. Bunu Karaköy'deki bir dükkandan almıştım.
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimpara_makinesi_03.jpg)
Bu tekerlekler transpalet tekeri diye geçiyor. Bunların poliüretan kaplıları en pahalıları ve aynı zamanda en düzgün duranları. Bunlar hazır satılıyor. Böyle bir tekerin metalini verip kaplatmak da mümkün.
Aktarmayı nasıl yapacağım konusunda kafam çok karıştı. Piyasadaki kasnakların fazlaca kalın kayışlara göre olması işime gelmediğinden ben de kendime bir kasnak tornalamayı tercih ettim.
(http://eylemcengiz.com/workshop/kademeli_kasnak_06.jpg) (http://eylemcengiz.com/workshop/kademeli_kasnak_05.jpg)
Sağda görülen bu proje için tornalamış olduğum bir kademeli kasnak. Aslında bu kasnağı bu gün de kullanıyorum. Gerçekten iş görüyor. Bu görülen yataklar ise UCP204'tür.
Tahrik kasnağını ihtiyacıma birebir karşılık gerecek şekilde bulamadım. Üstelik hedeflediğim kasnağın çapı tornalamak için elimdeki tornaya fazla geldi.
Tahrik kasnakları genelde 10 cm yada 4 inçten başlıyorlar. Bunun şeklinin doğru olması kayışın (zımpara şeridinin) kasnak üzerinde kalması için önemli. As daha düşük çapta bir parça tornalayıp bunu kaplamaya göndermeyi de düşündüm ama fikir fazla teferruatlı gelince vazgeçtim.
Ben de bir parça kestamidi İMES'teki bir tornacıya verdim. 10 cm çapında 8 cm eninde bir kasnak sipariş ettim. Bir tarafta 2 cm'lik bir çıkıntı istedim. Bu çıkıntıyı buradan bir setskur ile sabitlemek için istedim. Silindirin ortası ise bombeli olacaktı.
Kasnağın görünüşü kabaca aşağıdaki gibi:
(http://eylemcengiz.com/workshop/duz_kasnak_01-k.jpg)
Kasnağın ortası kenarından 1-2 mm daha büyük çapta. Kasnak bu şekilde üretilince kayışın kendinden merkeze gelmesi mümkün oluyor.
Tahrik kasnağını tornacıda yaptırmak sadece 30 liraya maloldu. Malzeme kestamit.
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/duz_kasnak_01.jpg)
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/duz_kasnak_02.jpg)
Parçaları yavaş yavaş toparladıktan sonra bir kaynak makinası temin edip bir kaç pratik yaptıktan sonra artık işe giriştim.
Zımpara makinasının iskeleti 50x50x3 mm'lik kare kutu profilden oluşuyor. 3 mm'lik et kalınlığı bu proje için yetip artacak gibi göründü. Zamanla da haksız olmadığımı görecektim. Bu parçaları önce planıma uygun boyutlarda kesip ondan sonra üzerine gereken delikleri deldim ve civata tutması gereken yerlere metrik 8 kılavuz çektim. Bu iskeletin tabanını oluşturması için 500x300x7 mm'lik bir plaka temin ettim. iskeleti bu plakaya kaynaklamak için acele etmedim. Önce plaka üzerine gereken delikleri deldikten sonra iskeleti taban plakasına kaynaklamak gerek.
Zımpara makinesinin iki adet teleskopik kolu var. Bu kolları baştan 40x40mm'lik kare aluminyum lamadan yapmayı planlamışken harcamam gerekecek aluminyumun miktarını ve bunun kaça patlayacağını düşünerek teleskopik kolları da demirden yapmaya karar verdim. Kol için 30x30x4 mm'lik, et kalınlığı gayet yüksek bir profil seçtim.
(http://www.eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_28062010233.jpg)
(http://www.eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_28062010235.jpg)
(http://www.eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_28062010237.jpg)
Bu, gergi ve ayarın yapıldığı kasnak ve onu tutan mekanizma. Bu kasnak, bir yay vasıtasıyla gerilecek olan bir gergi kolu üzerinde. Ayarı yapmaya yarayan vidanın başı solda görülebiliyor.
(http://www.eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_29062010241.jpg)
Tahrik kasnağını ve v kayış kasnağını barındıracak olan milin rulmanlı yatakları görüldüğü şekilde iskeletin arka tarafına vidalandı.
(http://www.eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_29062010245.jpg)
Bu fotoğrafın sağ üst kısmında teleskopik kolun arka ucu görünmekte. Kalınlığı konusunda bir fikir veriyordur.
İskeleti kafamda baştan beri belirli olan makinanın tasarımında motorun yeri, gergi yöntemi ve bu makinenin parçası olacağı tezgah aklımı çok meşgul etmişti ama çözüm çabuk gelmemişti. Zımpara makinesini kendi sökülebilir tezgahına sahip olan, motoru alltta olup gergi ve kayış boyu seçme konusunda sorun çıkarmayan bir yapıda yapmam gerektiğini biliyordum. Ben de aşağıda görünen makineyi yaptım. 30 mm'lik köşebent profiller ve bir kaç parça lama ile tezgahı yaptım. Motoru baş aşağı bir şekilde zeminin altında gizlenmiş menteşeli bir tablaya vidaladım. Menteşe ucundaki motor ve tablanın ağırlığını taşıma işini de V kayışına verdim.
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_03072010262.jpg)
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_03072010260.jpg)
İşlerin iyice ilerlemiş hali
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_04072010264.jpg)
Aşağıda sistemin zımpara şeridi bağlanacak halde geldikten sonraki fotoğrafları var. Henüz şeridin arkasına destek levhası konulmamış ve çalışma tablasının bağlantılarında basit civata somun ikilisine geçmemişim:
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_05072010273.jpg)
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_05072010269.jpg)
Aşağıdaki fotoğrafların bugünkü halden pek farkı yok. En önemli fark bu fotoğraflardan sonra motora bir burçlu kasnak takmam olmalı...
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_05082010405c.jpg)
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_05082010409.jpg)
Taner'in açtığı konudan taşınan orjinal mesajlar:
Abi senin plakaya fiberli somun fena olmazdı gibi. Tabii bağlantıda somun var idiyse.
Peki benim makinenin zemindeki sac için ne dersiniz? 5mm kalınlık düşünüyorum. Eğer sonradan huylanırsam altına iki tane 5x5cm'lik profil vidalayabilirim yada kaynaklayabilirim. Yada buna kendi masasını yapabilirim, o yüzden sacın genişliği 70 cm olsun istiyorum. Motor da bunun üzerine menteşeli olacak. Gergi için de yay yada ayar civatası kullanacağım.
(http://www.eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/ec_zimpara_makinesi_12_02.jpg)
-
Eylem 5mm sac özellikle yatakları tutan kalın parçayı kaynaklerken deforme olabilir, ben olsam taban sacını en az 8mm seçip, yatakların ve profillerin saca bağlantısınıda aşağıdaki gibi yapardım ( resimler hızlıca fikir versin diye) bu arada fiberli somun da denemiştim, yaylı rondela, tırtırlı somun, tırtırlı pul..
-
Bkz.: http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?106434-my-new-Bush-Hawg-Grinder (http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?106434-my-new-Bush-Hawg-Grinder)
-
Bkz.: http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?106434-my-new-Bush-Hawg-Grinder (http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?106434-my-new-Bush-Hawg-Grinder)
Eylem, sağol, işte tam aklımdaki makineye benziyor. Aynı bağlantıda hem küçük hem de büyük kontak teker hem de düz tabla var. Süper bir kolaylık bu tip bir tasarım...
-
Ben de motorun yerini aşağıya almaya bununla karar vermiş oldum.
-
Eveet, bu gün biraz kendimi aştım:
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_28062010233.jpg)
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_28062010235.jpg)
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_28062010237.jpg)
Üstteki profilin üzerindeki ufak parçalar henüz hazırlanmadı. Profillerden birinden çıkan 40 mm'lik alüminyum profil de göstermelik.
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/ec_zimpara_makinesi_12_02.jpg)
-
Bitmiş bu yahu :2up. Gergiyi koy, tekerleri yerleştir, tamamdır, 2 günlük işi var. >:D
-
Sistem şu anki halde iken çok ufak bir iki ilave ile şeridi sağda olan kurulumdan şeridi solda olan hale dönüştürülebilir de... Gerçi, solak olmadığımdan bunu değerlendirmiyorum. :-\
Profiller üç mm'lik olduğundan dolayı vida sabitlemek gereken yerlerde profili biraz ufak bir çapta delip ardından metrik sekiz kılavuz çektim. Alttaki, yatakların üzerine vidalandığı plakayı delerken bu mantığı es geçip doğrudan metrik sekiz ile deldim. Haliyle bu somun ile tutturulacak.
Bu iskelet artık kaynaklanmış olduğundan olumlu olumsuz yanlarını kabullenmek gerekiyor. Ancak kaynaktan önce kimi yerlerde temkinli davrandım. Örneğin gergi yayını bağlayacağım vida için üç farklı delik, gergi kolu için de yine üç farklı delik açtım. Yatakları bağladığım plakayı kaynaklamamayı tercih ettim. Umarım bu haliyle bir sorun yaşamam, çünkü bu halde iken söküp müdahale edebiliyorum.
-
guzel gidiyor , eline saglik
dipnot ; ben solagim bu arada , istersen bitince bana gonder birkac sene degerlendireyim ben durumu ... ;D
-
Sonbahara kadar tamamen meşgulüm ama sonrasında eldeki malzemeden bunun 1.1 versiyonunu üretebilirim. ;)
-
Eveet, son durumu aktarayım.
Bu fotoğraf gergi kasnağı düzeneğine ait. Kasnak milini tutan vidaya bakmayın, sonradan onu olması gereken uzun vidalı haline getirdim.
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_29062010241.jpg)
Arkadaki rulmanlı yataklar:
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_29062010245.jpg)
Son olarak, açıları ayarlanabilir tepsi:
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_30062010253.jpg) (http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_30062010254.jpg)
(Tepsinin montajı henüz bitmedi.)
-
Eylem, şu tepsiyi merak ettim, dağıtıp da bir foto çekebilir misin bir ara. Herşey çok hoş görünüyor.
-
Üç tane alüminyum blok var. Fotoğrafta iyi görünen iki tanesi 4x4x8 cm boyutlarında. Her birinde iki tane delik var. ikisi de karşı uçlara yakın ve delikler birbirine 90 derece dik.
Üçüncü parça ise tepsinin üzerine vidalandığı bir blok. Bu da 12x5x4 boyutlarında. Blok, 12x4lük yan yüzeyinin ortasındaki bir delikle bu diğer bloklardan birine vidalı. 12x5'lik üst yüzeyinde ise 2-3 tane metrik 6 vida deliği olacak.
Fazla da bu konuda konuşmak istemiyorum çünkü deneyip ne kadar güvenli bir yapı olduğunu görmedim henüz. İlk kanaatim tepsi zeminini oluşturan metalin biraz fazlaca ağır olduğu. Bunun yerine biraz daha incesini tedarik etmek iyi bir fikir gibi duruyor.
-
Aman dokunma ağır olsun, ne kadar ağır o kadar iyi, o kısım ciddi sağlam olmalı esneme yapmamalı, iş mükemmel olmuş Eylem, çok iyi gidiyor, hatta gitmiş ve bitmiş neredeyse, bunun üzerine bir de hammerton boya atarsın artık. Çok güzel olmuş çok.
-
Zaten o parçayı değiştirmek sadece bir iki vidaya bakar. O nedenle işin o kısmını kurcalamayıp devam ediyorum. :)
-
Eveet, biraz daha çalıştım. Bitmeye yaklaştı. En azından kafamdaki neyi nasıl yapacağım konusundaki sorular iyice azaldı bugün...
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_03072010262.jpg)
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_03072010260.jpg)
Motoru bağlama ve V kayış gergisi konusunu gördüğünüz gibi çözdüm. Tabii bir de kayış almam gerek....
İskeletin üst kısmını plakaya hâlen kaynaklamış değilim. Zamanı gelince o da olacak...
-
harıka gözukuyor motorun asağıda olması bence ıyı olmus. :) bu arada motor gözumemı ufak geldı yoksa ufakmı..?
kasnaklar arasındakı kayıs vıbrasyona sebep oluyor benımkının ıkı kasnağı arasına yaylı bır gergı yapmayı dusunuyorum.. ve ağırlıktan bahsedıyordun Eylem ağır olması ıyı vıbrasyonu bırazda olsa kesıyor kalın malzeme..
-
motor 1.1 kw monofaze. 10 kilo civarı bir şeydi ama tam rakam nedir emin değilim.
-
Eylem motoru aşağıya alma düşüncesi çok işlevsel olmuş, makinada bitmiş artık ha gayret :2up :2up :2up
-
Taner vibrasyon nerede anlayamadım., V kayışta mı var? Fotoğraflardan birinde V kayışı biraz görebiliyordum, sanki biraz bol gibi duruyordu.
Uygulanabilecek yöntemlerden biri motoru senin koymuş olduğun yere yine bir tabla üzerine monte etmek ama tablanın arkaya doğru tarafı zemine menteşeli diğer tarafı da belki uzun bir vidayla gerilmiş olarak yerleştirmek.
Eylem bu sistemi çok tuttum. Benim kayışta bir bolluk oluyor hep hız değiştirdiğimde, her seferinde germek için civata gevşet motoru arkaya çek sonra sıkıştır yapıyordum, senin önerin çok mantıklı geldi :2up
-
Valla, çok araştırdım mevzuları, en sonunda bulabildiğim yöntemler bunlar. Kurcaladıkça daha iyileri de çıkacak tabii...
Bugün işleri çok ilerlettim. Şimdi bir tek motorun dönüş yönünü ayarlamak ve kasnakları takmak kaldı. Aaa, bir de yay bulmak gerek bir yerlerden...
Neyse... Olacak, ilk çalıştırmaya az kaldı. Tabi kurcalanacak şeyler bundan fazla ama kullanmaya bir başlayayım da geris ihtiyaçlar ile birlikte şekillenecek.
Evet, bir fotoğraf:
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_04072010264.jpg)
Burada motorun bağlı olduğu plaka sağ tarafta menteşeli.
-
Masaüstüne bir diğer bağlama yöntemi de bu olabilir:
-
Eveet.. Kayış ve yay buldum. Görünüşe göre yay için biraz daha mesafe bıraksam iyiymiş. Yay satan mekana tekrar gidip birkaç yay daha alabilirim.
Kayışı taktıktan sonra bir de anahtar kullanarak elektriksel bağlantıyı yaptım. Görünüşe göre benim sistemde de bir rezonans var. Ancak bunun motora takılı kendi yapımım olan kasnaktaki balanssızlıktan kaynaklandığını düşünüyorum. Öyle ise sorun değil. Aksi halde nedeni biraz daha aramam gerekiyor.
-
Rezonansa bence tüm yapının iki dar ayak üzerinde olması neden oluyor. Bunu sanırım kenarlara doğru köşeler kaynaklayarak halledebilirsin. Umarım işe yarar, rezonans detay işlerde sıkıcı olabilr. Benim kasnaklarda yalpa var ama bu zımparanın rezonansa girmesine neden olmuyor, mil düzgün olduğu sürece, tekerler düzgün olduğu sürece ve yapı sağa sola esneme yapmıyorsa normalde rezonans olmamalı. Senin yapıyı sağa sola esneme ihtimalini yok etmen durumunda rezonans filan olmayacaktır bence. Kasnağın hafif bir yalpası olması dert olmamalı normalde...
(http://img5.rajce.idnes.cz/d0505/2/2593/2593399_5e6c00864afe41767dc68917c7826a97/images/bruska033b.jpg)
Bu resimde bir başka alette yapılmış köşe var. Kanımca bu arkadaşın da rezonans problemi yardı...
-
Rezonansın nedenlerinin en başında motora bağlı ana kasnaktaki balansızlık sorunu gelir, önce bunu halledip sonra diğerlerine geçmeli. Ana kasnakta rezonans yok ise diğer avara kasnaklardaki yalpanın, eksen kaçıklığının zararı zımparalarken hissedilip ortaya çıkar, ama makinanın temelde titremesine ana neden değildir. Bence önce motora bağlı ana kasnağın kontrolü, eğer bunda rezonans varsa motora kasnak bağlıyken kasnağı boşta çevirip bir baknerede duruyorsa alta bir işaret koy, tekrar tekrar çevir.. hep aynı yerde duruyorsa tam karşısına bir ağırlık ekle yada aşağıda kalan ( işaretlediğin) yerden bir delik del, tekrar çevir yine aynıysa ya delik sayısını arttır yada karşısına koyduğun ağırlığı. Ne zaman ki farklı farklı yerlerde duruyorsa o zaman önemsenecek bir balans sorunu kalmamış demektir. Normalde motoru düz bir zemine koyup bağlamaksızın boşta çalıştırdığında motor hiç titremeden kaldığı yerde kalmalı, ama eğer titriyor ve gezmeye çalışıyorsa kesin balansı kaçıktır. Dediğim işlemleri yapmadan ve yaptıktan sonra denersen aradaki farkı daha iyi görürsün. Kolay gelsin.
-
Ben en iyisi motoru kayışsız çalıştırıp bakayım. Böylece hareket eden parça sayısı azalır. Zımpara tahrik kasnağını ve bunun bağlandığı mili döndürmeden deneyince tespit daha kolay olur. Aslında göz önüne almıyoruz ama mil eğik olsa amma da problem yaratır hani...
-
Milde eğrilik olacağını sanmam olsada zaten o mesafede çift UCP yatakla zor hissedersin. Tornalanmadı mı?
Emrenin söylediği bağlantı desteklerini de daha önce http://www.bicaksanati.com/forum/ev-yapimi-gerecler/zimpara-makinasi-yapimi/msg4825/#msg4825 https://www.bicaksanati.com/forum/index.php?topic=1155.msg4825#msg4825 (https://www.bicaksanati.com/forum/index.php?topic=1155.msg4825#msg4825) burada konuşmuştuk ( konuştuğumuz bölümün 3. sayfası). Yararı olacaktır bence, en azından avara makaralarda kaçıklık varsa onları zapteder.
-
Görünüşe göre vibrasyon sadece motora bağlı olan el yapımı kasnaktan.
Ben tabi bununla uğraşmayıp sistemi bitirdim ve ayağa kaldırdım. Görünen o ki şeritle birlikte çalışırken vibrasyon fark edilir seviyede değil. Vibrasyon ancak işkilli olunca önemsenecek seviyede.
Üçgen destekleri aslında hazırlamışken kaynak sırasında dalgınlığımdan unutmuştum. Ancak kaynağın acemisi olarak o kadar kalabalık bir kaynak yaptım ki bu parçaların kaynağı için biraz daha bekleyebilirim. Boya için sistemi sökünce önce o kaynaklar aradan çıkacak...
Bu gün iki seferde toplan altı farklı yay ve iki farklı kayış satın aldım. Yay, eğer gergi kolunu elle zor ayarlayabileceğiniz sertlikle ise doğru sertlikte demekmiş.
Üzerinde çalışılacak bir tek platen zımbırtısı kaldı.
Fotoğrafları hazırlayıp birazdan yayınlıyorum...
-
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_05072010269.jpg)
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_05072010273.jpg)
-
hadı hayırlısı Eylem :) sonunda bıttı.. makınayı calıstırdınmı..? calıstırdıysan bant donerken stabıl olarak duzmu dönuyor benımkınde cok hafıfbır sağ sol yalpalama var ama sebebını bulamadım..
-
Bende şeritte bir sorun yok. Gayet kararlı dönüyor.
-
Eylem çok güzel gözüküyor, ellerine sağlık, gülegüle kullan.
-
Eline, koluna, ayağına sağlık çok güzel oldu ^-^ ^-^hadi geçmiş olsun, tadını çıkarmaya bak :2up
-
Eylem bey, yeni zımparanız hayırlı olsun, güle güle ve keyifle kullanın, harika görünüyor :2up, müsadeniz olursa benim size zımpara ile ilgili sormak istediğim şeyler var; sanırım seramik zımpara kullanıyorsunuz, bunu Türkiyemizde bulma imanı var mı?Karaköyde araştırdım ama sonuca ulaşamadım, bileme için uygun mudur? kum aralığı nedir?ben taşla uğraşmaktan bıktım eğer kulanışlı ise makinemde birkaç değişiklik ile zımparaya geçmek istiyorum, bilemede zımpara kullanan arkadşlar var ise fikirlerini paylaşırlarsa sevinirim, teşekkürler.
-
Bu ve elimdeki diğer şeritleri geçen sene Emre'nin yurt dışından verdiği siparişle beraber usaknifemaker.com (http://www.usaknifemaker.com/store/abrasives-abrasive-belts-c-94_42.html)'dan getirtmiştik. Adamlar ne kullanıyorlar, iyi ürünleri bir göreyim de ilerde yerli ürünler ile karşılaştırabileyim diye bir kaç farklı tipten az sayıda şerit almıştım.
-
Eylem çok güzel görünüyor. Eh, artık şu aklındaki projeleri yapmaya başlarsın :2up
Görünüşe göre Blaze bantı biraz kullanmışsın. Unutmadan, bu bantı en hızlı ayarda kullanmaya bak, yavaş ayarda hemen köreliyor. Bir de körelmiş seramik banta en hızlı ayarda elden çıkarttığın eski bir eğe varsa onun bir kenarını bol bastırarak aşındır, seramik zımpara tanelerinin üst katmanı sıyrılıp taze keskin taneler açığa çıkıyor. Bu yöntemle onlarca bıçak çıkartıyor bir tanesi...
Ayrıca "platen" şeysi de harika olmuş...
-
Akşama şeridin arkasındaki metal desteği de yaparsam güzel olacak.
Bant çok çalışmadı, daha üzerinde zımparaladığım metalin ancak biraz kiri kaldı. Yine de hız konusunda bir şey yapmam gerek. Hazır çalıştığını görmüşken kasnaklara bir operasyon düzenleyip yüksek devirlere çıkabilirim.
-
Eee, şu kısımda yani tepsinin ayarlanmasında henüz halledemediğim sıkıntılar var. Sorun şu ki tepsiyi çok sıkı bir şekilde sabitleyemiyorum. Bu konuda bir gelişme elde edene kadar bu tipte bir düzeneği tavsiye ediyor olmayayım.
(http://eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimparamak_30062010254.jpg)
-
Eylem sabitleme konusunda sorun yaşamanın tek nedeni kelebek somunlar, onlardan kurtulup anahtarla sıkılabilecek civata somun kullanırsan sabitlenecektir.
-
Aslında kelebekleri bakalit cıvatalar ile değiştirmiştim. Anbak böyle daha bile kötü oldu. Bunları ele sıkması daha da zormuş.
Cıvata kesin çözüm ama biraz da teslimiyet demek. Aklımda parçalar arasına sürtünmeyi arttırıcı bir şeyler koymak var. Belki böylece cıvatayı sıkmanın etkisizliği ortadan kalkar. İnce bir parça deri yine aklıma gelen bir çözüm, belki bisiklet şambreli de olabilir.
-
Bu konuyu zımpara makinam ile ilgili mesajları Taner'in başlığından ayıklayarak oluşturdum.
-
Zımpara makinenim yapımına dair yahut hesaplamalar konusunda bilgi içeren diğer başlıklarım:
Zımpara makinesinde tahrik kasnağının çapının etkileri
http://www.bicaksanati.com/forum/ev-yapimi-gerecler/zimpara-makinesinde-tahrik-kasnaginin-capinin-etkileri/ (http://www.bicaksanati.com/forum/ev-yapimi-gerecler/zimpara-makinesinde-tahrik-kasnaginin-capinin-etkileri/)
http://www.bicaksanati.com/forum/index.php?topic=1132.0 (http://www.bicaksanati.com/forum/index.php?topic=1132.0)
Burçlu kasnak kullanımı
http://www.bicaksanati.com/forum/ev-yapimi-gerecler/burclu-kasnak-kullanimi/ (http://www.bicaksanati.com/forum/ev-yapimi-gerecler/burclu-kasnak-kullanimi/)
http://www.bicaksanati.com/forum/index.php?topic=692.0 (http://www.bicaksanati.com/forum/index.php?topic=692.0)
Zımpara şeridinin hızının hesabı
http://www.bicaksanati.com/forum/ev-yapimi-gerecler/zimpara-seridinin-hizinin-hesabi/ (http://www.bicaksanati.com/forum/ev-yapimi-gerecler/zimpara-seridinin-hizinin-hesabi/)
http://www.bicaksanati.com/forum/index.php?topic=771.0 (http://www.bicaksanati.com/forum/index.php?topic=771.0)
Kademeli kasnak
Burada kendi yapışımı anlatıyorum ama kademeli kasnaklar hakkında verilmiş başka bilgiler de var.
http://www.bicaksanati.com/forum/ev-yapimi-gerecler/kademeli-kasnak/ (http://www.bicaksanati.com/forum/ev-yapimi-gerecler/kademeli-kasnak/)
http://www.bicaksanati.com/forum/index.php?topic=157.0 (http://www.bicaksanati.com/forum/index.php?topic=157.0)
-
Gergi kolu ve ayar düzeneğine dair iki paylaşım yapayım:
Bu ilk çizimde gergi kolu ve bağlanışı, gergi yayı ve ayar düzeneği görülüyor. Gergi kolunun ortasındaki vidanın görünmeyen ucu gergi düzeneğinin doğrultusunu belirliyor. Bu vidaya artık bir kol bağlı ve bu şekilde vidayı kolayca döndürerek ayarı değiştirebiliyorum.
Soldaki çapraz kırmızı silindir yayı temsil ediyor. Bunun iki ucundaki vidalar yayın gerdiği noktalar
(http://www.eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimp_mak__gergi_kolu_ve_ayar__01.png)
Alttaki çizimde bu ayar vidası rahatça görülebilir. Soldan sağa olan vida bu parçanın ayar sırasında döndüğü eksendir.
(http://www.eylemcengiz.com/workshop/zimpara_makinesi/zimp_mak__gergi_kolu_ve_ayar__02.png)
-
Aynen benim yalpa ayarı mantığı gibi. Ancak ayar yapan vidayı şöyle 10-12 milim gibi bir gijondan yapıp başına da (http://www.ilhangorucu.com/images/prod/5064.jpg) bu şekil bir plastik yonca kondurdun mu tam olacak :2up
-
Ben o vidanın ucunu bir parça çubuk ile uzattım ve bunun ucuna da yine bir parçanın ortasını kaynattım. T şekline geldi. Asla kaybolmayacak ve rahat ayarlanan bir anahtar oldu. ;)
Gergi kolunun ucunu da bir çubukla uzattım ve çubuğun ucuna da bir eğe sapı taktım böylece gergi yayını bastırmak da kolaylaştı.
-
eylem hocam çok güzel bir paylaşım olmuş, geçen benim anlamadığım noktayı çok güzel anlatmışsınız, :2up yanlız ben kolu yeniden yaptım ve üst kısmı tamamda parçanın altındaki kuyruğu ve onu ilerletecek vidayı tam anlayamadığımdan yapmamıştım, hayırlısı ne yapalım yeniden yapacaz mecbur. :'(
-
Yıllardan sonra makineyi hazır boyamışken son halini paylaşayım.
-
Turuncu yakışmış ustam, çok yakışıklı görünüyor :2up
-
Eylem Abi bir elektrik mühendisi olarak senin makinanın devir kontrollü olması gerekli abi. Kayış kasnakla uğraşmamalısın, gerçi çok önceki projen ama bundan sonra yapacağın makina öyle olacaktır sanırım. :)
-
Valla son hızda veriyorum coşkuyu. :) Geçen zaman içinde alt hızlara pek işimin düşmediğin fark ettim, en azından benim kademeli kasnak yetersiz kalmadı. Hatta çok daha düşük hıza imkan veren bir tekli kasnak da üsttekinin yanındaydı sonra buna çok işim düşmediğinden bunu bir kenara koydum.
-
Kendisine makine yapmak isteyenler için çok güzel bir referans :2up
-
Eylem abi merhaba. Yeni konu açmak yerine burada müsadenle birkaç şey sormak istiyorum. Yaptığın çizime birkaç defa dikkatli bakınca kafamda nasıl yapabileceğim az çok oluştu. Amma ve lakin ölçüler hakkında bir fikir edinemedim. Bu konuda yardımcı olabilir misin acaba?
-
Boyutlar için dönüş yapmazsam yine hatırlatabilir misin? Bazen yapacağım işleri gözden kaçırabiliyorum.
-
Demo uygulama kullanmıştım, harici/popüler bir formatta da kayıt yapmamışım. O nedenle boyutları makine üzerinde ölçeceğim...
-
Demo uygulama kullanmıştım, harici/popüler bir formatta da kayıt yapmamışım. O nedenle boyutları makine üzerinde ölçeceğim...
Hatırlatırım tabi ki Eylem abi. Dönüş yapmazsan bir kaç gün sonra özelden hatırlatırım. Şimdiden teşekkürler.
-
Boyutları çizimin üstünde gösterdim.
(https://www.bicaksanati.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=1155.0;attach=33937;image)
** 4 ve 5 numaralı parçanın uzunluğu olan 38cm'yi biraz kısaltmanız daha bile iyi olur. Böylece 10 numaralı parçayı daha geniş kesebilirsiniz. Üstelik 200 cmlik yerli değil de 72 inç'lik Amerikan şeritle daha rahat çalışırsınız. 10 ve 13 no'lu parçaları uzun seçtiğinizde sıkıntı yaşamazsınız. Ön tarafta teker kullanımı için payınız artar.
** 4 no'lu parça benim yaptığım makinede 5 ile aynı hizada. Bu parçayı daha aşağı kaydırırsanız (11 ile kafa kafaya gelmemeye dikkat edin) bu parçanın tutacağı tablayı aşağı indirerek 13'ün sağladığı zeminin daha az ziyan olmasını sağlayabilirsiniz. Bir daha yaparsam bu 4no'lu parçayı en az 5 cm kadar daha aşağı koyardım.
* Sadece gerekirse diye söyleyeyim; 2 ve 3 nolu parçaları aynı miktarda uzatırsanız tüm sitemi daha yüksek yapma imkanınız olur.
* 7. parçanın boyu 6+5=11 cm civarı olacak..
* 1 numaralı zemin parçasını kalın seçin. Mesela 1 cm gibi. Benimkinin kalınlığını şimdi hatırlamıyorum. Belki de 7mm falan olabilir.
2,3,4,5,6,7 no'lu parçalar, 50x50x3mm profilden. Kalınlık içine sığacak profilden dolayı önemli.
12 no'lu parça 40x40x4 mm profilden.
8 ve 9, köşebent profilden kesme.
11 no'lu parçanın eni ve boyu için elinizdeki yataklara bakarak karar verin. Bendekinin genişliği herhalde 15 cm kadar filandır.
-
Bu 13 no'lu parçanın çizimi farazi. Bu haliyle sol tarafı taşlama eşiği yaparken sorun çıkarabilir.
-
Eylem hocam özelden daha detaylı bir mesaj attım ama buradan da 6 ve 12 No'lu parçaların tam uzunluklarını öğrenebilir miyim?
-
Eylem hocam özelden daha detaylı bir mesaj attım ama buradan da 6 ve 12 No'lu parçaların tam uzunluklarını öğrenebilir miyim?
6. parça 35cm. Verili zaten ama yazdığım yer uzak kalmış. :)
12. parça biraz da sana kalmış. 10 no'lu parçayı enli tasarlarsan bu eni eklemen gerek. Sıkma vidalarından biri çok geride olursa kol ilerdeyken de vidanın boşa çıkmaması gerek... Şeridin boyu etkiliyor. 10. parçanın yüksekliği düşerse bu parça yine uzar. Önde tek tekerlek kullanırsan yine aynı boy çıkar. Sen bence 12 için bir kaç uzunca parça kenara at ki farklı konfigürasyonlarda kullanabilesin.
-
+
Ki, 12. parçayı yanlış da yapsan en kötüsü arkaya doğru fazla çıkar olur biter...
-
Boyutları çizimin üstünde gösterdim.
(https://www.bicaksanati.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=1155.0;attach=33937;image)
** 4 ve 5 numaralı parçanın uzunluğu olan 38cm'yi biraz kısaltmanız daha bile iyi olur. Böylece 10 numaralı parçayı daha geniş kesebilirsiniz. Üstelik 200 cmlik yerli değil de 72 inç'lik Amerikan şeritle daha rahat çalışırsınız. 10 ve 13 no'lu parçaları uzun seçtiğinizde sıkıntı yaşamazsınız. Ön tarafta teker kullanımı için payınız artar.
** 4 no'lu parça benim yaptığım makinede 5 ile aynı hizada. Bu parçayı daha aşağı kaydırırsanız (11 ile kafa kafaya gelmemeye dikkat edin) bu parçanın tutacağı tablayı aşağı indirerek 13'ün sağladığı zeminin daha az ziyan olmasını sağlayabilirsiniz. Bir daha yaparsam bu 4no'lu parçayı en az 5 cm kadar daha aşağı koyardım.
* Sadece gerekirse diye söyleyeyim; 2 ve 3 nolu parçaları aynı miktarda uzatırsanız tüm sitemi daha yüksek yapma imkanınız olur.
* 7. parçanın boyu 6+5=11 cm civarı olacak..
* 1 numaralı zemin parçasını kalın seçin. Mesela 1 cm gibi. Benimkinin kalınlığını şimdi hatırlamıyorum. Belki de 7mm falan olabilir.
2,3,4,5,6,7 no'lu parçalar, 50x50x3mm profilden. Kalınlık içine sığacak profilden dolayı önemli.
12 no'lu parça 40x40x4 mm profilden.
8 ve 9, köşebent profilden kesme.
11 no'lu parçanın eni ve boyu için elinizdeki yataklara bakarak karar verin. Bendekinin genişliği herhalde 15 cm kadar filandır.
Hocam elkerinize sağlık.
Bir solukta okudum sayfaları.
Paylaşımın kralını yapmışsınız.
Süslü püslü olmayan!
Fakat,
İsteyenin yapabileceği kolaylıkları hepsini sunmuşsunuz.
Adeta mikserle ufalayıp herkesin anlayacağı sadeliği indirmişsiniz.
Amaç metale ve ahşap v.s.şekil vermek ise bunu çok rahat yapabilecek en sade makina.
Tebrik ederim hocam.
Hele sonunda ölçü vererek resmen olaya son noktayı vurmuşsunuz.
Saygılarımla.
-
Hocam elkerinize sağlık.
Bir solukta okudum sayfaları.
Paylaşımın kralını yapmışsınız.
Süslü püslü olmayan!
Fakat,
İsteyenin yapabileceği kolaylıkları hepsini sunmuşsunuz.
Adeta mikserle ufalayıp herkesin anlayacağı sadeliği indirmişsiniz.
Amaç metale ve ahşap v.s.şekil vermek ise bunu çok rahat yapabilecek en sade makina.
Tebrik ederim hocam.
Hele sonunda ölçü vererek resmen olaya son noktayı vurmuşsunuz.
Saygılarımla.
Çok teşekkürler. Zaman içinde gelen soruların iyi yönlendirmesi sayesinde böyle bir anlatımın faydalı olacağını fark edebildim.