Bıçak Sanatı - Forum

Bir yerde bir sorun var.

deserteagle

  • Eylem Cengiz, 49
  • *****
  • 9533
  • Meslek: elektronik ve hab. müh.
  • Yer: İstanbul, Kırklareli
Ynt: Bir yerde bir sorun var.
« Yanıtla #40 : 23 Temmuz 2015, 10:46:35 »
Bir taktik daha vereyim. Gerçi artık bu sır falan değil, zaten çok uyguladığımız bir taktik...

Eğelemenizden taşlamanızdan, çizikleri yok tmenizden emin olmanın bir yolu yüzeyi boyamaktır. Taşlama/eğelemede boya bir tarafta gidiyor diğer tarafta duruyorsa açı kaymıştır. Çizikler kaldıysa boya bunu gösterir falan....
Barika-i hakikat müsademe-i efkardan doğar
Namık Kemal
Instagram'da ben

Zanzibar

  • ***
  • 239
  • Yalçın
  • Meslek: Grafik tasarım
  • Yer: İZMİR
Ynt: Bir yerde bir sorun var.
« Yanıtla #41 : 23 Temmuz 2015, 12:27:42 »
Bu kadar düzenekten sonra çıkacak iki tane sorun var:

1.si -ki bunu sayıp geçiştireyim de söylüyorum- farklı noktaları farklı derinlikte taşlamak, yani ağzın kalınlığını her yerde aynı bırakmamak.

2.si eğeyi -daha önce de söyledim bunu ama bu olguyu anlamak için daha fazla kafa yormak gerek- sağa doğru hafifçe döndürerek kullanmanız sonucunda eğeye bağlı kılavuzun kesidinin eğeninki ile aynı olmamasından dolayı eğeyi (kılavuz ekseninde) çevirmenin döndürmenin taşlama açısını değiştirmesi.

Valla, bunun nasıl olduğunu tarif etmek zor. Sistemin üstünde göstermek için çizim gerek, az biraz matematik gerek, üşendim.  :) O nedenle size bir alternatifle geleyim. Bunu denerseniz eğeyi sağa sola eğmenin eğeyi yukarı kaldırıp açıyı değiştirdiğini göreceksiniz.

Boş bir masaya gidin. Bu kılavuzlu eğenizi koyun. Sonra bunun altına iki uca kalem falan koyup iki uçtan desteklenmesini sağlayın. Bu halde iken eğenin eğimine bakın. Sonra eğeyi sağa yada sola çevirin. Çevrik halde iken eğenin olduğu tarafın yükseldiğini göreceksiniz. Tombalaaa!

Eğeyi eğseniz de taşlama açısının (bu kadar çok) değişmemesinin yolu, eğenin kılavuzu olan şeyin aynı eğenizin kesitine eş olan bir lama olmasıdır. Bu sistemim mükemmel olsun kafasındaki çözüm.

Benim önerim ise artık biraz da kontrollü gidin:

    - Taşlama çizgisindeki 2-3 mm bir taşmayı takip edin.  Gerekirse sabit kalemle işaretleyen bir nişangeç yapın ve bununla hedeflediğiniz taşlama hattının çizin. (*)
    - Eğeyi sağa sola bükmediğinize bakın.


----------------------------------------------------------------------------------------
*: Bir çıtaya iki delik açın. ikisinin aralığı taşlama genişliği kadar olsun. Bir delik uca yakın öteki ondan içerde olsun. Çıtanın gerisi de sap.... Uca yakın delik keçeli/sabit kaleminize göre. Diğeri uzunca bir çivi için. Bu çivi dayama olarak iş görecek. Bununla taşlama hattını daha baştan iki tarafa da çizin.
Kontrolü biraz da siz ele almazsanız düzeneğinizde benim dediğim düzenlemeyi bile yapsanız başarılı olamazsınız.

Düzenek basitçe çizebildiğim kadarıyla budur.



1- Kesici ağız bölümüne mihengir ile orta atıp, 0.25 mm üste, 0.25 mm de aşağı çiziyorum ve bu çizgi sınırları her noktada aynı oluyor.
2- Olası değil. Çünkü torna tesviye mezunuyum. Çok oldu ama bisiklete binmek gibi bazı şeylerin unutulması zor bi durum.
3- Taşlama sınırını yüksek gramajlı astrolondan kestiğim şablon ve çizecek ile profilin üzerine çiziyorum. İlk yüzde taşlama tam bu çizgiyi takip etti ve uygun bulduğum nokta bıraktım.
İkinci yüzeye geçtiğim de tam bi dumur. :(

Boyama yerine, talaşları sildiğim kirli ıslak medili kullanıyorum. Dolayısıyla fotoğrafta olduğu gibi talaş kaldırılan yerler net şekilde görülebiliyor. Bıçağın arka yüzüne işlem yapmak için ters yöne çevirdiğimde farklı yerlerden talaş kaldırıyor. Adam gibi milimetrik hassasiyete sahip bi rampa yapmam gerek ama sonsuz zımpara makinesine başladım. Düzgün bir eğelemesi rampası yapmak en az 100 TL gibi bir rakam tutar tahminiyle bu miktarı zımpara makinesine aktarmayı tercih etmek durumundayım.
Sanırım düzeneğin fazlaca basit olması buna neden oluyor. Yine de hiç mi hiç emin değilim.
Böyle birşeyi sadece benim yaşamam da ilginç  O:-)

Zahmet edip, görüş ve düşüncelerini paylaşan arkadaşlarıma teşekkür ederim.

Osman Kurt

  • ***
  • 6285
  • Yer: İstanbul / Gaziosmanpaşa
Ynt: Bir yerde bir sorun var.
« Yanıtla #42 : 23 Temmuz 2015, 12:51:19 »
Sanırım düzeneğin fazlaca basit olması buna neden oluyor. Yine de hiç mi hiç emin değilim.
Böyle birşeyi sadece benim yaşamam da ilginç  O:-)
Bende Taner ustamızın rampası olmasına rağmen açı sorunu yaşıyorum.Ben eğeyi düzgün yönetemediğime yoruyorum kendi problemimi.
Bizim silahımız bilgidir, ve mermiler ise sözlerimiz. Lakin kurşun geçirmezmiş, sizin beyinleriniz.
İstanbul / Gaziosmanpaşa
Bütün ümidim gençliktedir.
Mustafa Kemal ATATÜRK
Instagram

Zanzibar

  • ***
  • 239
  • Yalçın
  • Meslek: Grafik tasarım
  • Yer: İZMİR
Ynt: Bir yerde bir sorun var.
« Yanıtla #43 : 23 Temmuz 2015, 13:10:11 »
Sanırım düzeneğin fazlaca basit olması buna neden oluyor. Yine de hiç mi hiç emin değilim.
Böyle birşeyi sadece benim yaşamam da ilginç  O:-)
Bende Taner ustamızın rampası olmasına rağmen açı sorunu yaşıyorum.Ben eğeyi düzgün yönetemediğime yoruyorum kendi problemimi.

Aha aynı dertten muzdarip dertdaş buldum  :)   :(   Sevineyim mi, üzeleyim mi bilemedim   :-[

Salim Türk

  • *
  • 6976
  • 1976
  • Meslek: Web tasarım ve programlama (Makine Öğretmeni)
  • Yer: İzmir-Buca
Ynt: Bir yerde bir sorun var.
« Yanıtla #44 : 23 Temmuz 2015, 14:29:12 »
Sistem çok güzel. Taner ustanın bıçak mengenesi olanlar aynı şekilde yapabilir. Her ne kadar eğeleme rampası olsa da dikkatli bir şekilde eğelemek gerekir. Taner ustamızın bıçak mengenesini sadece kabza işçiliğinde kullanıyorum. Ağız açarken biraz yüksekte kaldığı için kullanamadım ama sizler rahat kullanırsınız. Ben yine ahşap ve işkence ile bağlayıp ağız açıyorum. Her ne kadar dikkat etsem de eğede ufak tefek kusurlar olabiliyor. Bu aşamada zımpara devreye giriyor. Zımparayı düz yüzeye sabitleyip hataları öyle düzeltiyorum.

Zanzibar

  • ***
  • 239
  • Yalçın
  • Meslek: Grafik tasarım
  • Yer: İZMİR
Ynt: Bir yerde bir sorun var.
« Yanıtla #45 : 23 Temmuz 2015, 14:58:57 »
Elbette bi çözümü vardır Salim usta'm.
Önemli olan kaç bıçakta ona ulaşacak olmam  :)

Kılavuz çubuğunun üzerinde hareket ettiği çivili kaide sabit değil.
Onu iletmeyi unuttum. Bunun az da olsa kayıp, hareket etmesinden kaynaklanabilir mi?
« Son Düzenleme: 23 Temmuz 2015, 15:01:06 Gönderen: Zanzibar »

Salim Türk

  • *
  • 6976
  • 1976
  • Meslek: Web tasarım ve programlama (Makine Öğretmeni)
  • Yer: İzmir-Buca
Ynt: Bir yerde bir sorun var.
« Yanıtla #46 : 23 Temmuz 2015, 15:21:51 »
Tabi ondan kaynaklanabilir, ayrıca çubuğun esneme yapma ihtimali sorun yapar. En mükemmel aparat olsa bile kullanıcı hatası en büyük etken. Eğeleme yaparken eğenin sağa ve sola döndürülmesi en çok yapılacak hatalardan biri olur. Eğe ne kadar geniş yüzeyli ise hata payı o kadar azalır. Bazen kontrolü daha kolay olan eğeler kullandığım oluyor. Örneğin 300-350mm eğe yüzeyi daha geniş olmasına rağmen kontrolü daha zor oluyor (eğeleme aparatlarında daha iyi verim alınılabilir). Hatta üçgen eğe ile daha kontrollü eğeleme yapılabiliniyor. O yüzden belirli aşamalarda farklı kalınlıklarda veya şekillerde eğeler kullanıyorum. En son ince eğe ile bitiriş yapıyorum. İnce eğede hatalar daha net belli oluyor.  Farklı yönlerde yapılan eğelemelerde de hatalar daha net görüle bilinir.
« Son Düzenleme: 23 Temmuz 2015, 15:24:15 Gönderen: Salim Türk »

Zanzibar

  • ***
  • 239
  • Yalçın
  • Meslek: Grafik tasarım
  • Yer: İZMİR
Ynt: Bir yerde bir sorun var.
« Yanıtla #47 : 23 Temmuz 2015, 16:17:44 »
Paslanmaz çubuk 13 mm. eğilmesi zor gibi. Bi şekilde bulacağız Salim usta'm. Keşfi biraz ızdıraplı olacak gibi.

Salim Türk

  • *
  • 6976
  • 1976
  • Meslek: Web tasarım ve programlama (Makine Öğretmeni)
  • Yer: İzmir-Buca
Ynt: Bir yerde bir sorun var.
« Yanıtla #48 : 23 Temmuz 2015, 16:25:00 »
Birde bu sorun profilin yamuk olmasından kaynaklanabilir. Ben bu tür sorunların olmaması için genelde yan yüzey tesviye işlerini yaptıktan sonra ağız açıyorum.

İkinci bir ihtimal bazı yerleri daha fazla eğelemek olabilir. Daha önce dediğim gibi düz bir yüzeye zımparayı bağla. Bıçağı boyadıktan sonra zımparala. Bazı yerleri zımparalanıyor, bazı yerler de zımparalanmıyor ise eğelemeyi hatalı yaptın demektir.
« Son Düzenleme: 23 Temmuz 2015, 16:28:13 Gönderen: Salim Türk »

Zanzibar

  • ***
  • 239
  • Yalçın
  • Meslek: Grafik tasarım
  • Yer: İZMİR
Ynt: Bir yerde bir sorun var.
« Yanıtla #49 : 23 Temmuz 2015, 16:56:28 »
Birde bu sorun profilin yamuk olmasından kaynaklanabilir. Ben bu tür sorunların olmaması için genelde yan yüzey tesviye işlerini yaptıktan sonra ağız açıyorum.

İkinci bir ihtimal bazı yerleri daha fazla eğelemek olabilir. Daha önce dediğim gibi düz bir yüzeye zımparayı bağla. Bıçağı boyadıktan sonra zımparala. Bazı yerleri zımparalanıyor, bazı yerler de zımparalanmıyor ise eğelemeyi hatalı yaptın demektir.

Salim usta'm kıllık seviyesinde titizim. Çıkardığım profiller çok temiz ve kenarları çapaksız.
ikinci ihtimal; kesici yüzey için ortalı çizdiğim 0.5 mm net çizgi her noktada jilet gibi temiz ve aynı. Bu da bazı yerleri fazla eğelemiş olsam mümkün olmayacak bir durum değil mi?
Zımpara işini de şöyle yapmıştım; 30 cm lik eski lama  eğemi yatay taşlama ile iki yüzünü de taşlattım. Bir yüzüne ince su zımparası diğer yüzüne biraz daha iri kum zımpara yapıştırdım.
Boyama işini de talaşları temizlediğim kirli ıslak mendil kullanıp yüzeyi kirletiyorum.



Lama zımparayı kullandığımda kod farkı görünüyor ancak bu çok, çok küçük bir fark. Birkaç lama zımpara darbesiyle tüm yüzey temizlenip, parlamaya başlıyor.

Neyse ustalarım, konu ile sizleri yeteri kadar meşkul ettim. Üşenmeyip, olasılıkları ilettiniz. Dostane ilginize teşekkür ediyorum.
Bu konu ile ilgili sonraki mesajım, sorunun nereden kaynaklandığını bulduğumda olacak.

Saygılarımla...