Bıçak Sanatı - Forum

Atölye Muhabbeti => Metalurji (ısıl işlem, testler, analizler, çeliğin yapısı vs.) => Konuyu başlatan: emrekipmen - 14 Eylül 2010, 00:56:33

Başlık: Tren Rayları
Gönderen: emrekipmen - 14 Eylül 2010, 00:56:33
Kişisel mesajla yeni katılan bir arkadaşımız bana bir soru sordu, ancak bu konuda bilgi herkesi ilgilendirebileceği için burada paylaşmayı bir zorunluluk olarak görüyorum:

Emre bey merhaba. adım taner. ankaradan yazıyorum. bugün yazılarınızı büyük bir merakla okumaya başladım. umarım bu hobiye biyerlerden başlarım, siz bunu mutlaka denemişsinizdir ama demiryolu rayından bıçak olup olmayacağını çok merak ettim. işlerinizde kolaylıklar dilerim.

Tren rayları neredeyse standart olarak AISI 1070 - 1080 (%0.7 - 0.8 Karbon, %1-1.2 Manganez) çeliklerinden yapılır Isıl işleminin ekonomik olması ve dengeli karbon oranıyla oldukça yüksek aşınma ve darbe dayanımına sahip olmasından dolayı. Açıkçası bu standartta çelik ülkemizde plaka olarak bulunamamaktadır. Elde edebileceğimiz en kolay kaynak tren raylarıdır. Bu çelik tipi hem kolay dövülebilmesi hem de çok kolay ısıl işleminin yapılabilmesi yüzünden özellikle bıçak sanatı veya dövme çelik alet (balta, kazma vs.) yapmak isteyenler için en güzel çeliktir.

Tek sorun büyük ihtimal bu mereti kesmek olacaktır. En mantıklı yaklaşım herhalde rayı tüm olarak yumuşatma tavı yaptırmak ve sonra sanayide kullanabileceğimiz halde dilimletmek olacaktır. Ya da büyükçe bir spiralle ihtiyacımız olduğunda bir dilim kesmek ve bunu dövmek mantıklı olabilir.

Açıkçası rayların bu özelliğini siz sorana kadar bilmiyordum, sorunuzun ardından google'da araştırma yaptıktan sonra bazı kaynaklar buldum:
http://www.cgcrail.com/index.php?sayfa=Raylarin-Teskili (http://www.cgcrail.com/index.php?sayfa=Raylarin-Teskili)
http://www.etimaden.gov.tr/tr/madensozluk/R.htm (http://www.etimaden.gov.tr/tr/madensozluk/R.htm)
Ayrıca bu konuda ingilizce kaynaklar da bu kaynaklarla hem fikir, genel standar 1080 normunda kaliteli karbon çeliği oldukları yönünde.

Sorunuz için çok sağolun, sıklıkla kullandığım ikinci örsüm bir demir yolu rayından yapılmadır. Şimdi ciddi cddi bundan bir dilim kesme planları yapmaya başladım  ;D

Forum'a hoş geldiniz bu arada...
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: drezin - 14 Eylül 2010, 01:10:52
cevabınız için teşekkür ederim. oksijen ile rayın gövdesinden parça çıkarmak çeliğin kalitesini düşürürmü peki?
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: emrekipmen - 14 Eylül 2010, 01:15:37
cevabınız için teşekkür ederim. oksijen ile rayın gövdesinden parça çıkarmak çeliğin kalitesini düşürürmü peki?

Kesilen bölgede bir miktar karbon yitimine sebep olabilir, ancak kısa bir zaman için ısı yükseleceğinden çok da önemli bir konu olacağını sanmıyorum. Bu konuda Sefa Ustamız daha iyi bilgi verecektir bence...
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: sefaçabuk - 14 Eylül 2010, 01:16:01
Oksijen kesiciyle kesmek, sadece kenarlarda şiddetli oksidasyonun yarattığı bir miktar karbon kaybına yol açacaktır ama sıcak dövecekseniz zaten bunlar tufal olup gidecektir, soğuk çalışacaksanız ??? o zaman da kesme yüzeylerini taşla düzeltirseniz zaten bu bölge kaybolacaktır.
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: sefaçabuk - 14 Eylül 2010, 01:17:04
Aynı anda yazmışız Ustam ;)
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: emrekipmen - 14 Eylül 2010, 01:18:42
 :)) Evet,

Yahu şöyle uzunlamasına dilim kestirip talaşlı da çalışılabilir  :)) Yok yok, onu temizleyip düzleyene kadar döverek 5 tane bıçak biter yahu  ::)
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: sefaçabuk - 14 Eylül 2010, 01:21:30
Dövecek olduktan sonra yuvarlak çeliklerde sorun yok ki zaten, rayla filan uğraşmaya değer mi ki? ::)
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: emrekipmen - 14 Eylül 2010, 01:23:56
1080 yuvarlak nerede buldun ustam, söyle hemen alalım  :2up
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: sefaçabuk - 14 Eylül 2010, 01:25:14
Bulayım sana lafı mı olur 8)
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: emrekipmen - 14 Eylül 2010, 01:26:50
Hidrolik presimi de isterim onunla birlikte ama  :D
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: sefaçabuk - 14 Eylül 2010, 01:30:09
Ooooo, elimiz verdik kolumuzu kurtaramayacağız, presten sonra sen kalıpta istersin şimdi. :-\
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: deserteagle - 14 Eylül 2010, 02:19:33
Bayramda memlekette iken boş durmadım ve hurdacı gezdim. Raya benzeyen ama hem çok etli hem de profil halinde olmayan, yaklaşık yarım metre boyunda şekilsiz parçalar gördüm.

Hurdalıktaki bir eksantrik mili ile vurdum ve üzerinde 1,5 metreden demir blok bıraktım herhangi bir şekil bozukluğuna rastlamadım. Çelik hem bıçak hem de örs olabilecek tipte gibiydi.

Az kalsın örs olarak kullanmak üzere bunlardan bir tanesini alacaktım da son anda bu fikri ileriye atmaya karar verdim.

Bu parçaların demir yollarına ait olduğunu düşünmeme neden olan bir sebep de bunlarla beraber rayları traverslere bağlamaya yardımcı olacak (yada bir makasta kullanılan ? ) başka parçalar da görmemdi.
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: sefaçabuk - 14 Eylül 2010, 02:22:47
Yan tarflarında "TDÇİ" yazar.
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: drezin - 14 Eylül 2010, 09:10:09
ray çeliğinden işlemesi uzun ve zahmetli gözüksede yavaş yavaş bu fikri kafamda oluşturmaya çalışıyorum. çelik hakkında çok fazla bilgim olmasada ray rivayet olunurki kolanın sırrı gibi bileşik formülüde üreticinin tekelindedir. rayın aşınmayacak kadar sert kırılmayacak kadar yumuşak olması kalitesini temsil eder. 30 yıldan fazla sürede çok az bir aşınma ile ağır tren trafiği altında çalışan rayların vagonlardan indirilmesi esnasında sanki su gibi yumuşak bir şekilde yere akışını gördüm. forumu okuyorum ama üretim tekniklerini hiç bıçak yapılışı görmemiş ve denememiş biri için fazlasıyla karmaşık. sizlerden ricam ray çeliğinden bir kaç deneme yapmak için bana minumum temin etmem gereken malzeme ve yapım tekniği hakkında bir yol haritası vermeniz.
elimde matkap dekupaj ve mengene mevcut, mengene henüz yanımda olmasada..
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: emin albayrak - 14 Eylül 2010, 10:43:57
ray çeliği efsane bir malzeme bıçak için. hani ekstra bir özellik gibi söylerlerdi eskiden bıçağın ray çeliğinden yapılmış olmasını... aslında denemek lazım muhakkak... ben de ufaktan heveslenmiş olabilir miyim ki :P
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: deserteagle - 14 Eylül 2010, 14:29:47
Bizim buralarda bir hatta ya 1895 yada 1905 tarihini okumuşluğum var. Okuyalı yıllar oldu. Her ne kadar bizim hatlar atıl bırakılmış hatlar bile olsa bu müthiş bir şey.
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: emrekipmen - 14 Eylül 2010, 15:12:44
ray çeliğinden işlemesi uzun ve zahmetli gözüksede yavaş yavaş bu fikri kafamda oluşturmaya çalışıyorum. çelik hakkında çok fazla bilgim olmasada ray rivayet olunurki kolanın sırrı gibi bileşik formülüde üreticinin tekelindedir. rayın aşınmayacak kadar sert kırılmayacak kadar yumuşak olması kalitesini temsil eder. 30 yıldan fazla sürede çok az bir aşınma ile ağır tren trafiği altında çalışan rayların vagonlardan indirilmesi esnasında sanki su gibi yumuşak bir şekilde yere akışını gördüm. forumu okuyorum ama üretim tekniklerini hiç bıçak yapılışı görmemiş ve denememiş biri için fazlasıyla karmaşık. sizlerden ricam ray çeliğinden bir kaç deneme yapmak için bana minumum temin etmem gereken malzeme ve yapım tekniği hakkında bir yol haritası vermeniz.
elimde matkap dekupaj ve mengene mevcut, mengene henüz yanımda olmasada..

Şuralara bir bakınız derim:
http://cebehane.com/forum/index.php?topic=184.0 (http://cebehane.com/forum/index.php?topic=184.0)
http://cebehane.com/forum/index.php?topic=73.0 (http://cebehane.com/forum/index.php?topic=73.0)
http://cebehane.com/forum/index.php?topic=76.0 (http://cebehane.com/forum/index.php?topic=76.0)
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: drezin - 14 Eylül 2010, 17:00:21
Bizim buralarda bir hatta ya 1895 yada 1905 tarihini okumuşluğum var. Okuyalı yıllar oldu. Her ne kadar bizim hatlar atıl bırakılmış hatlar bile olsa bu müthiş bir şey.

Eylem bey sizin ordaki hatların rayların yaşı konusunda bilginiz doğrudur. O rayların kullanıma başlangıcı 1912 dir. benide ray çeliği konusunda en çok heveslendiren sizin hatların yaşıdır.
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: ahayaloglu - 16 Eylül 2010, 00:12:24
Bıçak yapımı için en ideal olanının tren rayı değilde dekovil rayı olduğunu bahsetmişlerdi en son bulunduğum yerde. Bende bulduğum bir parça (Üzerinde Krupp yazıyordu ve rayın sadece bombeli kısımı alındı ) 300 x45x5 mm olçülerine şahmerdanla dövülerek getirildi.
İmalat için sıra bekliyor.Elimdeki işi bitirince bir bowie yapma düşüncesindeyim. İşlemler için çok faydalı bilgiler vermektesiniz, teşekkürler.
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: drezin - 16 Eylül 2010, 09:55:49
Ahmet bey aklıma dekovil raylarıda gelmişti onlarda iyi bir seçim olabilir. dekovil raylarının görüntüsü esneklikten uzak aşırı sert sırf çelikmiş hissi uyandırır bende. Aslında denemek lazım çeşitli raylardan. ancak hiç çekiç tutmamış ocak bile görmemiş biri için şimdilik zor. imalatlarınız ankarada ise sizinle tanışmak bilgilerinizden faydalanmak isterim bir ara
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: ahayaloglu - 16 Eylül 2010, 13:20:22
Adınızı yazmadığınız için Sn. drezin diye yazacağım. İmalathene gibi bir yerim yok maalesef. Tamamen el gücü ile üretmeye çalışıyorum. Tanıdık yerlerde arkadaşlar gerekeni yapmama müsade ediyorlar, sağolsunlar. Ben Ankara'da ikamet etmekteyim. Uygun bir zamanda tanışmak isterim bende.
İyi günler.
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: Kutsal - 03 Şubat 2015, 20:02:43
Çok eski bir konu, ama;
Tren yolu hurdalarına ulaşma şansı olan arkadaşlara faydalı olacak bir husus olduğunu düşündüğüm ve forumda yaptığım aramada ilgili bir şey bulamadığım için gönül rahatlığıyla hortlatıyorum.
Aşağıda resimlerini göreceğiniz bıçakların hepsi demiryolu çivilerinden yapılmış. Estetik olarak, ben bunları çok başarılı buluyorum.
Yaptığım kısa bir araştırmada temel olarak iki tür demir yolu çivisi olduğunu öğrendim.
Bunlar alçak ve yüksek karbonlu çelik çiviler olarak ayrılıyor.
Yüksek olan 1040 olarak belirtiliyor. Bir yorumda "bıçaktan ziyade mektup açacağı olur ancak" denmiş.
İlgilenenlere belki faydası olabilir.
Not: İkinci bıçak, iki çividen yapılmış.

(http://i.hizliresim.com/vmbEYO.jpg)
(http://i.hizliresim.com/L2ya21.jpg)
(http://i.hizliresim.com/rj3Q87.jpg)
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: Selim Atalay - 04 Mart 2015, 10:00:11
Bu hurda çiviler youtube aleminde çokça kullanılıyor.Kimyasal kompozisyonu 1030 civarından 0.3 karbonlu bir çelik.Bu arada senelerce rayları pik zannettim.Malzeme dersini jeolojiciden alınca böyle oluyor.  :)Babam raylar bizim kadim bıçak çeliğimizdi deyince şaşırmıştım.Demek ki 1080 kıvamında imiş.Acaba bizim madencilikte kullandığımız ince raylarda aynı malzemelerdenmidir.

Sorun yok her ikisine de ulaşma şansımız mevcut  :) diye ümit ediyorum.Bu arada şöyle bir tablo buldum paylaşayım.

(http://www.anvilfire.com/21centbs/jnkstee1.jpg)

Kaynak:Anvilfire ve ABANA
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: emin albayrak - 05 Mart 2015, 15:57:40
bu çivilerden ben çok aradım. eskişehirdeki depoda 40 yıl çalışmış birisine ulaştığımızda bunlardan hiç görmediğini söyledi. Türkiyede vida kullanılmış. onlardan bir ustam sağolsun bana gönderdi ve ben de Rasim ustanın himmetiyle kabaca şekillendirdim ve sırasını bekliyor. ama çıkan sonuç bu çivilerdeki gibi estetik değil. ama çiviler e-bay'da satılıyorlar.
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: Murat AKIN - 05 Mart 2015, 20:54:21

Eskişehirdeki depoda 40 yıl çalışmış birisine ulaştığımızda bunlardan hiç görmediğini söyledi.


Eskişehirdeki TCDD atelyeleri çok geniş alana yayılmış durumda.

Fabrikada depo başka bir şeyi tanımlar.

Yol atelyelerine bakılmalıydı, orasıda ayrı bir yerde.
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: ZENON - 22 Mart 2015, 16:18:08
rusya sürmeneyi kusattıgında heryere demir yolu insa etmiş. sonra ruslar püskürtülünce ve sürmenedeki demir madenleri çok önceden bitmiş oldugu için ruslardan kalan demir yolu raylarını ustalar almış ve 60yıla yakın bunlardan eski sürmene bıçaklarını üretmişler. sonra bu demirlerde tükenmiş ve rekabet koşullarına uymak için fabrikasyona geçmişler. yazıyı okudum ama bulamadım birde belgeselde izlemiştim bu anlattıklarımı.
ray ve tren tekerlerine gelince suan tüdemsaş ta çalışan bir tanıdıgım var ağır çelikleri romanyadan gidip alıyorlar çin kalitesizmiş çek cumhuriyeti ve romanya da çok iyimiş ama romanyayı tercih etmişler.
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: ilkdem26 - 22 Mart 2015, 23:01:50
köyde minimum 25 senelik bir metre boyunda ray demiri var bu kadar kıymetli olduğunu bilmiyordum yarın köye gidicem bi inceleyim ;)
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: karemisola - 22 Mart 2015, 23:25:04
Bizim eski hurdalar arasında da 2 metre bir ten rayı var. Arada ors olarak kullanıyorum. Geçen biraz inceledim üstünde 1910 yazıyor.  ???
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: trgtylcnky - 12 Temmuz 2015, 03:44:20
Ray çeliğinin iyi bir çelik olduğunu ben de duymuştum. Bir bıçakçıdayken başka bir müşteri et tahrası alıyordu, satıcı "Bunlar ray çeliğinden, hiçbir sıkıntı olmaz" demişti. Demir-çelik emeklisi eniştem de ray çeliğinden yaptırdığı bir satır için "O kadar ağır ki kaldıramazsın ama kılı keser" demişti. Paslanıyor tabii.
Başlık: Ynt: Tren Rayları
Gönderen: Anıl TİRYAKİLER - 23 Mart 2017, 05:55:39
Edinebileceğim ray var. Ama anladığım kadarıyla ülkemizde ilk kullanılan, Osmanlı döneminden kalma raylar. Biraz araştırınca bunların yapıldığı dönem gereği R700 grade olduğuna kanaat getirdim.  Bu kalite sınıfının değerleri  C 0,40-0,60     Mn 0,80-1,25     S 0,05- 0,35     P 0,05     S 0,05. krom yok.
Kesici herhangi bir alet yapımı için el altında bulundurmaya değecek bir malzeme mi?