Bıçak Sanatı - Forum
Atölye Muhabbeti => Özel Yapım Araçlar => Şerit, Disk Zımpara Makinesi ve Ekipmanları => Konuyu başlatan: vedatgizlenci - 12 Nisan 2012, 01:11:42
-
Merhaba Arkadaşlar
Bant zımparada kullandığım 1,5 KW monofaze Gamak marka motor ve motoru iki yönlü çalıştırmak amacıyla edindiğim pako şalter var. Elektrik bilgim yetersiz olduğu için bağlayamadım. İnternette bir sürü şema var ama pek bişey anlamadım yetersiz bilgiylede deneme yanılma yapmak istemiyorum. Resimleri ekledim. Konu hakkında bilgisi olan arkadaşlardan yardım rica ediyorum.
-
Hocam bak benim mesleğim elektrik ama. Ben burdan sana yardımcı olayım desem şimdi senin tesisatının nasıl olduğunu bilmediğim için boşa konuşacam. Aslında topu topu 3 5 kablo ama sen yinede elektrikçiye rica et bağlayı versin hem canını hem malını tehlikeye atma 3 kuruş için. Saygılar
-
İnanın üç kuruşunda değilim. Birkaç elektrikçiye sordum zahmet edip bakmadılar bile. Galiba ekmekli bir iş değil. Bizim esnaflar bu konuda tuhaflaştılar. Bazan küçük bir torna işimiz oluyor kalkıp 30 km de sanayiye gidiyoruz yarım saatlik işimizi yapacak tornacı bulamıyoruz. Birde tuhaf tuhaf yüzünüze bakarlar. Neyse hocam yinede sağolun.
-
Şalter ile yön değiştirme trifazede yapılan bir şey. Ne de olsa sadece iki kabloyu birbiri ile değiştirmekten ibaret.
Buna karşılık monofaze motorlar için böyle bir şalter uygulamasını - yanlışım da olabilir - ben bilmiyorum. Monofaze motor klemensinde yön değiştirmek için değiştirilen bağlantı-köprü sayısı kendi motorumdan hatırladığım kadarıyla daha fazla. Ki zaten bu kablolar da gördüğün gibi dışarı uzanan kablolar değil çünkü monofaze motorlar gün içinde yönünün değişebilmesi için tasarlanmamaktadırlar.
-
Şalter ile yön değiştirme trifazede yapılan bir şey. Ne de olsa sadece iki kabloyu birbiri ile değiştirmekten ibaret.
Buna karşılık monofaze motorlar için böyle bir şalter uygulamasını - yanlışım da olabilir - ben bilmiyorum. Monofaze motor klemensinde yön değiştirmek için değiştirilen bağlantı-köprü sayısı kendi motorumdan hatırladığım kadarıyla daha fazla. Ki zaten bu kablolar da gördüğün gibi dışarı uzanan kablolar değil çünkü monofaze motorlar gün içinde yönünün değişebilmesi için tasarlanmamaktadırlar.
Eylem Usta çok haklı,
en azından resimde görülen o şalter monofaze motorun yönünü değiştiremez.
Monofaze motorun yönünü değiştirmek teoride mümkün olsa da, aynı anda bir kaç kablonun birden bağlantı yerini değiştirecek bir şalter lazım. İşin kötüsü bu kablolar kondansatöre bağlı olan kablolar. Kondansatörlerdeki yük birikimi nedeniyle çok sık şekilde motor yönü değiştirmenin monofaze motorda ne kadar sağlıklı olacağı da başka bir soru işareti.
-
Mücahit beyin dediği gibi uzaktan yardım edilmesi zor bi konu, muhtemelen gösterdiğiniz elektrikçiler için de karmaşık bi durum. ;)
monofaze motorların yön değiştirmesi için; ana sargının veya yardımcı sargının uçlarının değiştirilmesi yeterli.
Monofaze motorlarda sık sık yön değiştirmekle, sık sık aynı yönde çalıştırıp durdurmak arasında makinanın sağlığı bakımından bir fark yoktur. tek dikkat edilecek husus, yön değiştirmeden evvel motorun tamamen durmuş olmasıdır.
Elinizdeki şalterle bu işi yapamazsınız. Aynı şalterin trifaze olanı ile olur.(0-1-2 trifaze pako şalter 16amper) . Biraz uyduruk oldu ama, sadece bahsettiğim pako şalter kullanılarak nasıl yapılacağını gösteren bi de şema çizdim.
şemada ana sargının uçları değiştirilerek devir yönü değişiyor. aynı şekilde yardımcı sargının uçlarını değiştirseniz de olur.
selamlar...
-
Kutup değiştirici pako şalter ile mümkündür motorun yönünü değiştirmek. Ama genede Elektrikçi diyorum yada varsa bu işlerden anlayan ona devret bu işi derim. Saygılar...
-
Yanıtlar için teşekkür ederim ama derdime çare bulamadım hala. Elektrikçi tabiiki en iyi çözüm. Bulursanız 8)
Sanırım konuyu biraz daha açmam lazım.
Atölye gibi kullandığım yerde ev elektriği yani tek faz elektrik var.
Kullandığım motor 1,5 KW Gamak Monofaze Yardımcı Sargılı.
Pako Şalterde bir hata yok gözüküyor. Opaşpako ürün katoloğunda aldığım şalterin monofaze yardımcı sargılı motor için devir yönü değiştirici ürün grubunda görülüyor.
Firma şalterin bağlantı şemasını vermiş (ekte resmini koyuyorum). Ancak resimdekinde 12 uç çıkıyor bende 10 adet klemens bağlantı yeri var. Birde Gamak Motor katoloğunda motordan çıkan uçların ayrıntılı tarifi yapılmadığından kendim bağlamaya cesaret edemedim konu hakkında bilgisi olanlardan yardım istedim.
Motor dönüş yönünü zaten ben değiştirebiliyorum (Ana sargı uçlarını değiştirerek.) burda sorun yok. Öğrenmek istediğim şalterle kumanda etmek.
Syg.
-
Elle yaptığınız değişikliği şaltere yaptırabildiğinizde problem çözülüyor zaten. Ancak bunu yapmak için bu hatları dışarı, şaltere/devreye ulaştırmak gerek. Tasarımın uygun olmamasından bahsederkenki kastım da buydu. Normalde iki telin girdiği motorun klemensinin içinde çözülen yön ayarını dışarı çıkarmanız gerek. Eğer mesele Teoman'ın çizimi gibi 3 anahtarla çözülen bir mesele ise bulunan uygun boy bir anahtar işi görecektir. Belki sizinki de yeterli geliyordur.