Bıçak Sanatı - Forum
Atölye Muhabbeti => Fotograf Tekniği => Konuyu başlatan: deserteagle - 25 Kasım 2011, 11:10:48
-
Giriş:
Bu aralar fotoğrafçılığa hafiften sardırmaya başladım. Ebay'de objektif takip etmekten bıçak sanatına bile pek giremedim. Neyse bu arada hafiften konu hakkında mürekkep yalamaya da başladım. Bu gazla konu açayım.
Alan derinliğinin ne olduğu hakkında bir fikrim yoktu. Kafamdaki soru işareti de Hüseyin'in yazdığı satırlarla başladı.
Alan derinliği
Kendimce tanım yapmak haddim değil ama copy paste yapmaya uğraşmayıp kendi dilim döndüğünce yazayım: Alan derinliği, makinanızı odakladığınız mesafeden ileri ve geri doğru net olarak gözleyeceğiniz alanın miktarıdır. (mış.)
Alan derinliğini anlamanın yolunun bunu fotoğraflarda görmek olduğunu düşünüyorum. Tarif etmeyi beceremeyince fazla zorlamamak gerek.
Hemen toparladığım bir iki örnek.
(http://www.bicaksanati.com/forum/bicakcilik/spiral-kullanimi/?action=dlattach;attach=12714;image)
Bkz.: Spiral Kullanımı - enemymortar (http://www.bicaksanati.com/forum/bicakcilik/spiral-kullanimi/msg43439/#msg43439)
(http://www.eylemcengiz.com/ambar/birgi/odemis_golcuk_01.jpg)
Bkz.: birkaç fotograf (http://www.bicaksanati.com/forum/fotograf-teknigi/birkac-fotograf/)
Bu fotoğraflardaki net alanların belli bir mesafeyi aşmadığını görebilirsiniz.
iki fotoğraf çekip üst üste koydum. İkisini de aynı makinayla, aynı noktaya odaklayarak, sadece farklı diyafram açıklığıyla çektim.
(http://www.bicaksanati.com/forum/fotograf-teknigi/alan-derinligi/?action=dlattach;attach=12746;image)
Mavinin komşusu olan şişelerin hangilerinin net olduğuna bakarak alan derinliğini yorumlayabilirsiniz.
-
Alan derinliğini iyi anlatan bir foto, eline sağlık Eylem. Alan derinliğini kontrol etmek için, dijital makinelerde ASA/ISO ayarı ile oldukça güzel bir şekilde kontrol edilebilir. Bazı durumlarda alan derinliğini artırmak için diyaframı iyice kısmak istemenize rağmen ortamda yeterli ışık olmayabiliyor, bu durumda Asa değerini iyice yükseltip bir miktar keskinlikten feragat ederek geniş bölgede netlik sağlanabilir kapalı diyaframla. Bunun diğer yolu da ışık gücünü artırmak, eğer stüdyo çekim yapılıyorsa ışığın olabildiğince güçlü olması çekimlerde büyük rahatlık sağlar...
Dijital olmayan makinelerde bu iş biraz daha çetrefillidir, diyafram ile birlikte enstantane üzerinden çalışılır, Asa değerini ise fiziksel olarak farklı Asa değerinde film şeridi takarak kontrol edilir. Örneğin 100 Asa film ile 1/30 enstantane ile 5.6 diyafram açıklığı çekilen bir ortamda 400 Asa film ile 1/30 enstantane ile atıyorum, 16 diyafram açıklığı kullanılabilir, bu de çok geniş bir alan derinliği demek.
Bu alan derinliğini anlamanın çok güzel bir yolu var. Sonuçta gözlerimiz de bir kamera işlevi görüyor. Eylem'in yaptığı gibi bir düzenleme yapılıp loş ışıkta ortadaki boya kutusuna bakıldığında tüm kutuları net göremediğinizi farkedeceksiniz. Çünkü loş ışıkta gözlerimizin diyaframı açılır ve alan derinliği düşer. Ortamı iyice ışıklandırdığınızda gözlerinizin diyaframı otomatik olarak kapanır ve alan derinliği genişler, aynı uzaklıktan ve aynı boya kutusuna baktığınızda diğer kutuları da net gördüğünüzü farkedeceksiniz. Konu hakkında bilgisi olmayan insanların bu deneye oldukça şaşırdıklarını biliyorum, bir deneyiniz evde...
-
Ne yalan söyleyeyim, alan derinliği konusunda haddinden fazla cahilim. Öğrenemediğim konulardan bir tanesi. O kadar yazı çalışma okuma ve gözlemleme rağmen öğrenemedim.O nedenle beni aşar...
-
büyüteçde bir nevze işe yarıyor
ben hala büyüteçden fotoğraf çekmeyi beceremedim,gözüme dayayınca büyütüyor ama foto makinasıyla resmi kayıt altına alamıyorum ne yaptıysam olmadı
-
Merhaba,
Diyaframı kıstığınız ya da açtığınız oranda alan derinliğini yakalarsınız...(f).Kısık diyafram tamamen arka planın net olmasını sağlarken(Büyük sayılar:8-11-13), açık diyafram(küçük sayılar,f:2,8-4-5,6...) arka planın flu olmasını sağlayabilir. Burada çeşitli faktörler devreye girer. Arka planın boş olması açık diyaframda başarıyı getirir...Çektiğiniz objenin(Bıçak) arkası 3-4 metre boş olursa başarılı bir bulanıklık yakalayabilirsiniz...Hiç bir şey yapamıyorsanız, amatörseniz; Fotoğraf makinanızı "makro" (Çiçek işareti olan kısım::)) ya getirir objeye yaklaşırsanız,manuel olarak çok ince ayarla yine başarılı (Arka plan flu) fotoğraflar elde edebilirsiniz...Objenin(Bıçağınızın) 1 metre arkasına siyah parlamayan kumaş, karton , tişört koyarsanız çok daha etkili fon elde edebilirsiniz...Çeliğin parlamasını engellemek için ışığı parlak bir fondan, ya da şemsiyeden yansıtarak kullanırsanız, başarıyı yakalamanız daha kolay olur. Yansımayı engelleyen filtreler de mevcuttur ancak fotoğrafçılık ekipmanları olup maliyetleri biraz yüksektir...Özeti budur.
Selam ile.
-
Alan derinliği tarif olarak "asıl odak yapılan noktanın ne kadar önünün ve ardının da net olacağı. Bu bölgelerde netliği(odaklamayı) sağlayan mercekler olmaktan çıkar, daha doğrusu mercekler merkeze yakın yerlerde odaklar dış kenara yakalştıkça odak kaçar diyebiliriz. Buna karşılık diyafram (gözümüzün irisi kibi açılıp kapanan ve objektifte merceklerin arka tarafında yer alan parça) kapanarak film düzlemine merceklerin iyi odaklamadığı ışınların düşmesini engeller. Zaten teorik olarak bu diafram açıklığını tek nokta(pixel) büyüklüğünde yapabilsek merceksiz de tam heryeri net fotograf çekebiliriz. Ancak bu açıklık küçüldükçe, doğal olarak geçen ışık da azaldığı için çok uzun süre makineyi ve sahneyi sabit tutmak gerekir.
alan derinliğini azaltarak sadece çekilen objeyi ne önde ve arkadakileri çok bulanık çekmek (bokeh) etkileyici fotograf çekme yollarınan biri (yani alan derinliğini olabildiğince yok etmek. Ancak bunun için aydınlık tabir edilen f değeri düşük objektif ve tam açık diyafram gerekir genellikle bunu yapabilme miktarı lens fşyatını da arttırır. Bakınız dünyanın en aydınlık lensi Noctilux f 0.95 (hayalimin lensi) ancak zoom yok manuel focus ve 16.000$ gibi bir fiyat var. f1.6 ve altı genelde yakın planda istnen etkiyi yaratır.
Umarım yarı bilimsel anlatımım ve improvize tariflerimle gerçeği çok saptırmadan anlatabildim.
-
Sabit odak ve MF iyidir. Tabi bıçağı hazır almak yerine eğeyle yapmayı göze almak kadar iyi. 8)
Leica Noctilux dışında da F0.95 de var. Voigtlaender'in MFT formatı için iki tane F0.95'i var. Biri 17,5 mm diğeri ise 25 mm için. 25 mm olanı "sadece" 949€ diyor sitesi. :) Yazarken şeytan dürtüyor ama yüroyu teğleğye çevirince insanın arzusu fıss diye sönüyor. Unutmadan bunlar da hem sabit odaklı hem de MF.
-
şimdide foto konusunda . bu çaylağın sıkıntısına gelelım ;) çekmek ıstedığım fotoda odaklandığım objenın arka planının flu gözukmesını ıstersem makınanın değerlerı nasıl olmalı. kusura bakmayın makıneyı yenı aldım kurcaladım kurcaladım ama bır turlu başaramıyorum :(
-
Eylem üstat haklı olabilirsın ancak benim derdim 35-50mm civarlarında birşeydi. geniş açı işini bir türlü beceremedim. Bilgi için sağol.
Taner Bey, makiniz ne bilmiyorum ancak manuel ayar kabul ediyorsa "f" değerini aşağı çekerek sonuç alınır. Eğer modlar varsa (ör. A,S,P,M gibi) "A" yani aperture priority diyaframı size ayarlatır gerisini kendi ayarlar, seçtiğiniz değere göre. Eğer bu kontrol yoksa iso değerini aşağı çekmek belki. Bir de birçok yeni küçük makinada özel modlar mevcut (gece, havai fişek, spor, gün batımı vb) bunlardan işinize yarayan olabilir. Zira yaptıkkları manuelde yapılması gerekeni ön ayarlı yapmak, makinenin size iso, f, poz süresi seçtirmiyo olması bunları yapamadığı anlamına gelmez zaten yapamasa foto çekemez. Bu modlarla (portre modu varsa mesela) sonuç almak mümkün olabilir. Ha bir de makro çekim ayarı anlamlı.... model söylerseniz daha net olmak mümkün.
Eveeet, hasta olup yatmanın böyle bir faydası varmış, yaz babam yaz...
-
Eylem hocam,
Rollei lensler manuel olarak çok iyidir. Bende 50mm si mevcut. 85mm sini ise arıyorum. Camlar carl zeiss tir... 200tl gibi bir fiyata alırsınız, binlerce dolarlık lenslerle kafa kafaya gider. Kalite yüksektir. Çektiğiniz fotoğrafta tripod ve kablolu tetikleyici kullanırsanız sonuç çok iyi olacaktır...
Taner bey,
Lensinizin özellikleri önemli, compact makine ise sayın "BAM" ın dediklerini uygularsanız iyi sonuç alırsınız.
Not: Fotoğraf demek ışık demektir. Her halukarda ışık iyi olmazsa fotoğraf başarısız olur. Dolayısıyla makro da da çok önemlidir...
-
AAAA hakikaten adım çıkmıyor orada, tamam "BAM" kaç yıllık nickde burada olmuyor tabi, kusura bakmayın. Nasıl çıkar o acaba.
-
Murat bey,
özür dilerim, şu an adınızı görebildim. Selamlar.
-
:D Hocam hiç problem değil. Eylem Beye soru attıktan sonra ben de şu an gördüm, siz nerede görebildinizki diye bakarken. Neyse belliki olması gereken yerde değil, çözeceğim...
-
Eylem üstat haklı olabilirsın ancak benim derdim 35-50mm civarlarında birşeydi. geniş açı işini bir türlü beceremedim. Bilgi için sağol.
Benim makinede kırpma faktörü 2x olduğundan 20-25 mm normal açı. Hatta 58 mm ile portre çekmek için odanın biraz geniş olması gerekiyor. Üç metre mesafeye gidince bir kişiyi vesikalık bir kadrajla çekmek mümkün oluyor. O nedenle dar açı için objektif işini daha ucuza getiriyorum. Örneğin 135'lik F2.8 objektif bende 270 mm ediyor. ;D
-
:D Hocam hiç problem değil. Eylem Beye soru attıktan sonra ben de şu an gördüm, siz nerede görebildinizki diye bakarken. Neyse belliki olması gereken yerde değil, çözeceğim...
İsminizi ben ekledim ;)
-
Neyse en azından kendi adımı göremeyecek durumda değilmişim. Sevindirici. Ve sağolun.
-
makınem kompakt , canon 230 hs manuel ayarlara izin veriyor . dedıklerınızı uygulayacağım. ;)
-
Yanlış hatırlamıyorsam Canon HS ibaresini HighSpeed olarak objektif için kullanıyordu. Bu da aydınlık yani görece açık diyafram f değeri (ki 3.1) düşük mercek demek. Zaten genel amaçlı kullanım için şahane makine. Ancak aklınızda bulunsun istediğiniz efekt için nesnenize olabildiğince yaklaşın ya da fonu uzakta (geride tutun). Zira 3.1 14x zoomlu bir kompakt için müthiş ama sizin istediğiniz iş için en uygun değer değil. Fazla yaklaşınca geniş açıda mercek distorsiyonu artar siz sahneyi ve nesneyi bildiğiniz için kaçırabilirsiniz. İmajı baş aşağı çevirip bakmak kaçırdığınız gariplikleri görmekte fayda gösterebilen hızlı bir metod. Bir deee son olarak yaklaşmak yerine zoomlayayım makine yapıyor nasılsa demeyin, odak uzaklığı ile beraber f değeri mutlaka artar. sizin makinede en genişte min 3.1 en zoomda min 5.9 kiii bokeh biraz zor ama tabi genel netlik daha iyi. Ya biri ya öbürü yada postda gaussian blur :p
-
dediklerinizi bu pazar gunu uygulamaya çalıştım ,çok guzel sonuçlar aldım teşekkür ederim ;)
-
dediklerinizi bu pazar gunu uygulamaya çalıştım ,çok guzel sonuçlar aldım teşekkür ederim ;)
Eğer bu denilenlerder bazıları da bendense, gerçekten mutlu oldum. Sanırım aranıza katıldığımdan beri ilk kez faydam oldu böylece.
-
bir bilgi de ben ekleyeyim;
alan derinliğini etkileyen üç faktör vardır
odak uzaklığı
diyafram açıklığı
nesneye olan mesafe
bunlardan;
odak uzaklığı artarsa alan derinliği (net alan) azalır,
diyafram açılırsa (rakam olarak küçülürse) alan derinliği (net alan) azalır,
çekilecek nesneye olan mesafe azalırsa (yakınlaşılırsa) alan derinliği (net alan) azalır.
arka planı (fonu) uçurmak ve sığ alan derinliği (flu fotoğraflar) elde etmek için de tam tersini yapmak gerekir.
iyi günler