Bıçak Sanatı - Forum
Atölye Muhabbeti => Ahşap ve marangozluk, micarta, G10, reçine, kompozit... => Konuyu başlatan: mehmet_ - 14 Nisan 2021, 22:08:16
-
Bir süredir farklı başlıklar altında ve instagram hesabımda stabilizasyon denemelerimi paylaşmıştım. Forumdaki bilgi dağarcığına katkısı olur ümidiyle bunları tek bir başlık altında toplamak istedim.
Başlık zaten kendisi de söylüyor. Maldaner Kimya'nın ithal ettiği esasen döküm metal emprenye işleminde kullanılan IM3000 adlı reçineyi kullandım. Reçine kg fiyatı 15 euro +KDV idi yanlış hatırlamıyorsam. Minimum 5 kg satılıyordu ben aldığımda, sonradan minimum satış miktarını 10 kg yapmışlar. 2-3 kg bu işi hobi amacıyla yapan birine yeter de artar bile. Belki 2-3 kişi biraraya gelip alınabilir.
Reçine KT64 adı ile bilinen bir katalizörle karışıtırılıp kullanılıyor. Yaklaşık %0.3-0.4 kadar. Reçineyi aldığınızda katalizör yanında geliyor. İsterseniz karıştırıp gönderilmesini de sağlayabilirsiniz. Ama katalizör karıştırılmış reçine 25 C derecenin altında saklanmalı imiş. Bu halde raf ömrü 6 ay olarak belirtiliyor. Ben karışık almıştım henüz bir sorun yaşamadım.
Reçine ile stabilizasyon işlemi bittikten sonra ahşabı aluminyum folyo ile sararak 90 C de kürlendirmek gerekiyor. Normalde metal için 15 dakika gibi bir süre yeterli olmasına rağmen ahşapta 2-3 hatta 4 saat kadar beklemek gerekebiliyor. Reçinenin özellikle ısındığında yoğun bir kimyasal kokusu var. Evdeki fırında yapmanızı önermem. Havadar bir yerde ara ara fırını açıp buharı uzaklaştırarak yaptım ben.
Reçinenin içinde özel bir floresan boya var. Mor ışık altında parlıyor. Bu özellik metaldeki gözenekler doldu mu kontrolü sağlıyor. İşlem görmüş ahşapta da ışımayı görebilirsiniz.
Gelelim ahşap işine. Sert ahşaplarda başarılı olamadım. Bu işi yapanlardan öğrendiğim kadarı ile zaten sert ahşapta, yağlı ahşapta olmuyormuş. Ahşabın kof ama desenli kısımlarını kullanmak hem reçine emdirilmesi hem de estetik açıdan önemli.
Ahşabı su yönüne dik kesip dilimlemek, reçinenin daha kolay içine işlemesini sağlıyor. İşlem sonunda malzeme dayanıklılığı arttığı için bu şekilde kesim yapmak sorun yaratmıyor.
Ahşabın nemden tamamen arındırılması lazım. En garanti yöntem 48 saat kadar ahşabı 105 C'de fırınlamak. Arada aç-kapa yaparak buharı uzaklaştırmakta fayda var. Ahşap tamamen kuruduğunda hemen kullanmayacaksanız hava almayacak şekilde bir poşete sarın.
Özel bir tank ya da kap almanıza gerek yok. En azından ben almadım. Uzunca bir cam kavanoz da bu işi görür. Et kalınlığı hafif fazla, kalınca bir plastik kapağı olan kavanoz bulabilirseniz ne ala. Kavanoz patlar diye korkmayın. O vakum basıncına ulaşamazsınız. Mutlak vakum basıncı -1 bar. Zaten bu da teorik bir değer. Yeryüzünde bu değere ulaşılamıyor bildiğim kadarıyla. Dolayısıyla patlama çatlama olmuyor. Sızdırmazlık işine çok takılmayın. Vakumu sızdırmaz hale getirmek, pozitif basınçtan çok daha zahmetsiz. Ben kapağı kapadıktan sonra kavanozla birleşme yerine iki tur koli bandı dönüyorum. Vakumla iyice yerine oturuyor zaten.
Motor kısmı önemli. Buzdolabı kompresörü ile bu iş olmaz. Olmuyor. Olur diyenlere aldanıp boşa para harcamayın. Ama elinizde atıl durumda vardır ona bir şey diyemem. 10 gün beklerim diyorsanız olabilir. Düzgün bir vakum pompası şart. Ben bit pazarından çıkma bir hava kompresör motoru aldım. Sonuçta girişten vakum da yapıyor. Kaliteli ama pahalı bir vakum pompası kadar olmasa da işimi haydi haydi görüyor. Üstelik epoksi döküm için hava basma işleminde de kullanıyorum.
Kolayca ezilmeyecek bir hortum ile bağlantıyı yaptınız mı tamamdır. Vakum manometresine bile gerek yok bence. İşlemin başında aşırı miktardaki kabarcıkları görüyor ve işlemin devamında da azalsa da devam eden kabarcıkları görüyorsanız sorun yok. İşlem ne kadar sürüyor? Kavak uru için 3 gün boyunca ara ara motoru kapatarak net 20 saat sürdü mesela.
Bazı ahşaplarda 48 saat vakum gerektiğini duydum.
Renklendirme için elinizde ne varsa onu kullanmak ucuz bir yöntem olduğundan epoksi pigmenti kullanmıştım. Sonuç benim açımdan tatmin edici. Hafif alacalı bulacalı tesadüfi bir görüntü daha çok hoşuma gidiyor.
Malzemeyi başta ve işlem sonunda tartınca ortalama 100 gram ve üzeri bir fark başarı göstergesi. Zaten klasik stabilize ustaları gibi su dolu bir kovaya attığınızda dibe çöküyor.
Neler gerekli?
Ahşap. Bu uğraşıya değecek ahşap.
Bu ahşabı kesmek için şerit testere
Fırın
Vakum pompası
Vakum tankı (ya da basit bir kavanoz)
Kolayce ezilmeyecek bir hortum ve belki 2 kelepçe
Gerisi sabır. Biras heves, biraz da gürültü çıkarabilecek bir ortam. Zira kompresör motoru nispeten sessiz olmasına rağmen, kafamın içinde hala pot-pot bir ses.
Bu da vardığım netice. Gün ışığında çekmiştim bir heyecan, ışık biraz nahoş olmuş. İdare edin :)
https://www.instagram.com/p/CNmhv6aj2Ou/
-
Mehmet hocam eline sağlık güzel bir deneyim , ardamış dedikleri süngerimsi ağaçlarda daha iyi olur eminim hatta mantar panolardaki tıpalardaki mantarları stabilize edenleri bile görmüştüm .
-
Aynen. Hatta mısır koçanı ve ham suntayı bile yapan oluyor.
-
Eline emeğine sağlık.
Sevmesem de bir köşesinden bulaşacağım herhalde. :)
-
Motor kısmı önemli. Buzdolabı kompresörü ile bu iş olmaz. Olmuyor. Olur diyenlere aldanıp boşa para harcamayın. Ama elinizde atıl durumda vardır ona bir şey diyemem. 10 gün beklerim diyorsanız olabilir. Düzgün bir vakum pompası şart. Ben bit pazarından çıkma bir hava kompresör motoru aldım. Sonuçta girişten vakum da yapıyor. Kaliteli ama pahalı bir vakum pompası kadar olmasa da işimi haydi haydi görüyor. Üstelik epoksi döküm için hava basma işleminde de kullanıyorum.
Bu işe yatırım yaptığına göre , bir ek .
Buzdolabı kompresörü de hava kompresörü de pistonlu pompadır.
Değil çıkma yenisi de olsa vakum işine pek uygun değil.
Vakum pompaları paletli tip pompalardır ve amatör işlerde gereken minimum vakumu sağlar.
Böyle bir pompa kulansa idin sürelerin en az 1/4 daha kısa olurdu.
Tek kademe vakum pompaları 800-1000 civarı çift kademeler 1000-1200 civarı.
Ufaklarını buzdolapcılar sistemi vakumlamakta kullanırlar .
Çift kademeler 0.2 Paskal değerine kadar inebilir , bu neredeyse tam vakumdur.
Gerisi difüzyon pompaları gibi oyuncakların işidir ki senin işinde gerek yok.
Ek :
Hava sistemlerinde kullanılan hortumlar vakuma uygundur ezilmez.
-
Elinize sağlık, bilgilerinizi paylaştığınız için de ayrıca teşekkür ederim :)
-
Bugün ufak bir test yaptım. Hava kompresör motoru ve buzdolabı kompresörünün emiş güçlerini ölçtüm. Buzdolabı kompresörüne biraz haksızlık etmişim :)
Hava kompresörü ile - 600 mmHg değerini gördüm, buzdolabı kompresörü ise - 640 mmHg değerine inmeyi başardı. Mutlak negatif basınç - 760 mmHg. Bu değere ne kadar yakın o kadar iyi. Dolayısıyla buzdolabı kompresörü güç anlamında bir tık önde.
Ama hacim olarak hala hava kompresörü açık farkla önde. Kabaca biri dakikada 10 litre hava çekiyorsa diğeri 50 litre çekiyor gibi düşünebiliriz daha net anlaşılması açısından.
Bu işleri çoğumuz elimizdeki imkanları kullanarak yapıyoruz. Yoksa 500 liraya da var çift kademe vakum pompası.
Ama fayda/maliyet oranı ve bu işe sebat edip etmeme gibi değişkenler unutulmamalı.
Ben hava kompresörünü 250 tl'ye aldım. Hem hava basarım hem de vakum yaparım diye düşündüm. Riske attığım para daha makul geldi. Buzdolabı kompresörünü ise geçen yıl 50 TL'ye almıştım.
Neydi o bir söz vardı :)
Devir ekonomi devri!
-
:)
-
Paylaşım için teşekkürler.
Kısaca olayı özetlemişsiniz, teşekkür ederim.
Tam buzdolabı motoruna haksızlık etmişsiniz
diyecektim, düzeltmişsiniz.
Buz dolabı motoru oluyor, malzemeyi sıvının
içinde bir iki gün bekletmek ve ara ara vakum
yapmak yeterli. Toplamda bir kaç saat motor
vakum yapsa yeter. Profesyonel zehirli emprenye
Yapmıyoruz sonuçta.
Malzemenin raf ömrüne dikkat edin. Aldığınızda
katalizör katmadan saklamalısınız. Bazen işler
ertelenebiliyor. Hele ki ağaç mevzuysa.
-
Reçinenin derinlere inmesi şart. Yoksa işlerken iç kısımlarda ham ahşapla karşılaşabilirsiniz. Kabarcık tamamen bitmeli. Olmaz diye bir kaide yok elbet ama bu işin ustaları bu yolu izliyor.
Bu reçine uzun süre dayanıyormuş. Yeter ki ortam sıcaklığı 35 dereceye ulaşmasın. Benim atölye yaz kış kutup demosu gibi olduğundan dert etmedim. Zaten böyle giderse 2-3 haftaya biter elimdeki reçine :)
Reçine alternatiflerini de yazayım derli toplu bir kaynak olsun
Cactus juice
Loctite resinol 90r
Stickfast resin
Locke LK90C
Vacuseal wood resin
SOS-726
Jatapol WR90N
Pentacryl
Pleksiglass-aseton karışımı
Paraloid b72-aseton veya alkol karışımı (%20)
-
Buzdolabi motoruna baya baya haksizlik yapilmis :) asagidaki videoda bir hoca acik hava basincini gostermek amaciyla yaptigi bi duzenegin videosu var. Buzdolabi motorunun yaptigi vakumdan anlasildigi uzere, kucuk bir fanusun ( tahminime gore 3-5 dm3 arasi) acik hava basincinin %90 ini 50 sn gibi kisa bir zamanda vakumlayabiliyor.
Baska bi videoda; eski buzdolabi motorlarinin pompasindaki asinmadan kaynakli tam verimle basinc ya da vakum yapilamayabilecegi belirtilmisti. Buzdolabi motorunu almadan evvel kucuk bir test yaparak motorun ise yarar ya da yaramaz oldugunu anlamak icin, parmagimizi basinc borusuna bastirmak suretiyle 1 dk kadar beklememiz gerektigi, basincin 5 bara kadar cikmasi durumunda parmagimizi boru agzinda daha fazla tutamayacagimizdan bahsetmis. Buzdolabi motoru almayi dusunen varsa bunu da aktarmis olayim.
https://youtu.be/AJLLcn0UfaI
https://youtu.be/V8pYhyezYEE
-
Vallahi heyecanla takip.ediyorum
-
https://www.youtube.com/watch?v=OGn-G2HSxqc