Bıçak Sanatı - Forum
Atölye Muhabbeti => Metalurji (ısıl işlem, testler, analizler, çeliğin yapısı vs.) => Konuyu başlatan: sefaçabuk - 27 Aralık 2020, 19:20:50
-
Hamon ile ilgili, gerek özel mesajla, gerek telefon vs kanallarla çok soru geliyor ve her seferinde ayrı ayrı yanıt vermek zor oluyor, bu nedenle hamon ile ilgili genel olarak deneyimlerimin hepsini bu başlık altında toplayayım en azından derli tolu olsun diyerek konuyu açtım.
Hamon uygulaması yapılabilecek doğru sonuç veren çelikler.
- Yalın karbonlu çeliklerin hepsinde, özellikle karbon oranı yüksek çeliklerde ( %0.7-1.50 arası)
- Alaşımlı çeliklerden W1, W2 de özellikle çok belirgin olarak ( eski eğeler veya hazır plakalar)
- Zayıf olsa da 80CrV2 de
Bu çelikler dışında koşulları çok zorlamamak lazım, teorik olarak Hamon çıksada belirgin hale getirebilmek ve görünür kılmak veya işin sonunda tatmin edici bir sonuç almak çok zor.
Çamur hazırlama.
Uygun çelik seçimi yapıldıktan ve kaba olarak tüm form ve yüzey işlemleri bittikten sonra yüzeyde Hamon u çıkarmak için çamur uygulaması yapmak gerekir.
Bu işte kullanılan çamurlar, genellikle sıcaklığa dayanıklı ve sıcaklıkla pişerek seramik özelliği gösteren çamurlardır.
Piyasada satılan ve şöminecilerin kullandığı Şamot ve türevleri bu iş için ideal, yine de genel olarak kil ve türevleri de aynı işi gören çamurlardır. Çamur hazırlarken içerisine farklı katkı maddeler ( kül, kömür tozu vs) koyanlar varsa da kişisel deneyimlerimde bunun bir zorunluluk olduğunu hiç yaşamadım. Daha önce bu malzemeleri çamura ekleyerek yaptığım denemelerle yapmadığım denemeler arasında hiç bir fark görmediğimi de belirtmek isterim.
Çamur, sürülebilir bir kıvamda olmalı, en azından yüzeyden akmayacak kadar katı, istediğiniz şekli verebilecek kadar da sıvı olmalı. Çamur hazırlamak için normal musluk suyu yeterli.
Yüzey hazırlama.
Hamon uygulanacak yüzeyde tüm işlemler kaba olarak bitmeli. Form verilmiş, ağızlar açılmış ve en fazla 80 kum perdahı bitmiş olmalı. Çok deneyimli değilseniz 80 kum dan daha ince zımparalara çıkmamakta yarar var, yüzeydeki pürüzlülük çamurun yüzeye yapışmasını daha da kolaylaştıracaktır. Çamur uygulanacak yüzey kesinlikle yağdan arındırılmış olmalı ve hatta çamur uygulanacak yüzeye elle dahi dokunulmamalıdır, yağlı ve parlak yüzeylerde çamurun tutunması sorunludur. Kesici ağız kalınlığını 1 mm den daha fazla inceltmek kırılma riskini arttırır, ayrıca yüzeyde çentik etkisi oluşturabilecek keskin köşeler veya tırtıklar bırakılmamalıdır.
Çamuru yüzeye uygulama ve kurutma.
Yüzey yatay olarak tutulmalı ve olanaklı ise bir yere sabitlenmelidir. Çamur yası bir ağaç parçası veya benzer bir malzemeyle istenilen formda yüzeye uygulanmalı ve uygulama sırasında çamur kalınlığının her iki tarafta eşit olmasına dikkat edilmelidir, farklı çamur kalınlıkları hem Hamonun istenildiği şekilde çıkmamasına hem de ısıl işlem sırasında malzemenin çarpılmasına yol açar. 2 mm çamur kalınlı genellikle çamurun bittiği sınırda Hamonun çıkmasını sağlar. Daha kalın uygulamalarda Hamon çizginin daha altında ( ağıza yakın), daha ince uygulamalarda ise Hamon çamur hattının üzerinde ( sırta doğru) çıkar. Tüm yüzeyi çamurla kaplayıp, Hamon hattının altını da kapatmak isteyen arkadaşlar için önerim, hattın altında kaplayacağınız çamur çok sıvı ve çok çok ince bir tabaka halinde olmalıdır. Deneyim kazanıncaya kadar tüm yüzeyi kaplamaktan kaçınmakta yarar var.
Çamur kaplanmış yüzey, bir saat kadar kendi halince kurumaya bırakılırsa iyi olur, olanağı varsa sıcak bir yer daha iyi olur. Sonrasında mutlaka çamuru pişirmek gerekiyor, bunun için, pürmüz veya benzeri bir malzeme kullanılabilir. Bu olanaklı değilse evlerdeki ocaklarda da bu kurutma işlemi yapılabilir. Agresif bir kurutmadan uzak durmakta yarar var, alevi biraz uzak tutarak, kontrollü bir şekilde yavaş yavaş kurutmak daha doğrudur. Dökülecek çamur zaten bu esnada dökülecektir, genellikle kurutma sırasında dökülmeyen çamur sonrasında da dökülmez endişe etmeyin.
Çamur tamamen kuruduktan sonra artık aleve iyice yaklaştırıp daha agresif bir ısıtma uygulamak çamuru pişirir ve yüzeye daha iyi tutunmasını sağlar.
Bu işlem sağlıklı sonuçlandığında artık su verme işlemine hazırsınız.
Su verme sertleştirme.
Su verme işleminde, eğer yeterli deneyiminiz yoksa soğutma ortamı mutlaka yağ seçilmeli ve yağı önceden biraz ısıtılmalıdır ( 40-60 dereceler). Daldırma sırasında bıçağın ağız kısmı aşağıya bakacak şekilde ve ağız yüzeye dik olarak ( veya 30 derece açıyla kuyruk biraz yukarıda olarak) daldırmaya dikkat edilmelidir. Eğer soğutma ortamı olarak su kullanılacaksa suyun sıcaklığı 60-80 dereceler arasına getirilinceye kadar ısıtılmalıdır. Su kullanılacaksa, kararlı bir şekilde suya bir seferde ve hızlı bir şekilde daldırılmalı, kesintili su verilecekse yine sudan çıkarma ve tekrar daldırma da tereddüt yaşanmamalıdır. Yani işlem yavaş yavaş değil, kararlı ve hızlı gerçekleştirilmelidir. Soğutma sonrası çamur yüzeyde olabilir de olmayabilir de buna takılmadan hızlıca yüzeyi temizleyip, %5 lik nitrik asit çözeltisine daldırıp çıkarıp hemen hamon çıkıp çıkmadığına bakılmalıdır.
Yüzeyi temizleme ve Hamonu görünür kılma.
İşin en heyecanlı ve en uzun süren kısmı budur, tüm yüzeyi alt kumlardan başlayarak en az 1500 kum zımparaya kadar kesinlikle çiziksiz ve düzgün bir yüzey elde edinceye kadar perdahlamak zorunludur. Hatta 2000 kuma çıkılırsa veya daha üst kumlara, sonuç daha iyi olacaktır. Perdah sırasında yüzeye su sıkmak daha iyi ve temiz sonuç verir, oksidasyonu biraz da olsa engellemek için kullanılacak suyun içerisine bulaşık deterjanı koymakta yarar var. Özellikle düzgün yapıldığında 220 kumlarda zaten hamon yüzeyde seçilecek şekilde görünür.
Perdah işi bittikten sonra artık asit ve temizleme döngüsüne geçilebilir.
Yüzey yağdan iyice arındırılmalı ve saf asetonla veya alkolle silinmelidir. Burada dikkat edilmesi gereken nokta, kadınların oje temizlemekte kullandıkları ve genellikle parfümlü vs asetonlardan uzak durmakta yarar var çünkü, bunlarda az miktarda yağ var ve siz temizleyeyim derken yüzeyi yağlamış olursunuz ve emekleriniz boşa gider.
Saf suyla hazırlanmış %5 lik nitrik asit işlemde iyi sonuç veriyor. Birinci döngüde malzemeyi asite daldırıp 5 sn kadar bekletip çıkararak yüzeye cam sil sıkın veya önceden hazırladığınız karbonatlı suya daldırıp asiti nötralize edin. İşlem sonrası yüzeyi suyun altında 1500-2000 kum zımparayla normal perdah yapın, hamonu artık görünür hale getirdiniz demektir. Aynı işlemi tekrar tekrar yapın ve hamon iyice belirginleşsin. Yeteri kadar belirginlik oluştuktan sonra. Son bir kez daha asite daldırarak hızlıca çıkarın ( saniyeler içinde) ve bu kez aluminyum oksit toz kullanarakparmak ucuyla veya bir deri parçasının tersiyle yüzeyi aluminyum oksitle ovuşturun, arada bir tozu çamur kıvamında parmağınızla ovun. Tozu mümkünse 1 mikron, değilse artık hangisi bulunabiliyorsa onu kullanın. Toz bulunamadığı yerde diş parlatma pastaları da iş görüyor. Hatta 3000-5000 kum bileme taşlarında oluşturduğunuz çamurlar da iyi iş görür.
Son bir detay manolya ağacı kömürü. Bu kömür ağacın özelliğinden ötürü çok iyi yüzey parlatır. Kömürü bir havanda döverek un haline getirin, kesinlikle un haline gelsin ve parça olarak kullanmayın. Toz haline getirilmiş kömürü bir ipek bez parçasına koyarak top haline getirip bağlayın ve bir kağıdın üzerinde bu topu elinize veya bir tahtaya çarparak tozutun ve bu tozu kağıt üzerinde biriktirin. Bu tozu da hafifçe suyla çamur haline getirerek kullanabilirsiniz. Direk döverek kesinlikle kullanmayın.
Kömürü, manolya ağacı parçalarını ağzı kapalı bir teneke kabın içine koyarak, ağzını kapatıp üzerine de bir iki delik delip, bir küçük tüpün üzerine koyarak yakıp yapabilirsiniz. Kabı iyice ısıtın, deliklerden duman çıkmaya başlayacaktır, bir süre daha bekleyip tüpü kapatın ve ağzını açmadan bir kaç saat bekleyin, kömürünüz hazır. Ağaç parçaları ne kadar küçük olursa sonuç o kadar iyi olur.
Kaçırdığım bir şey yok sanırım, yine de varsa sorarsınız ekleriz.
-
sicak dovme, ve sekillendirme yapan arkadaşlar icin mükemmel bir kaynak emeğinize, gözünüzün nuruna, elinize sağlık hocam cok teşekkür ederim
-
Ersin, sıcak dövme gerekmiyor, talaşlı üretimle de olur farketmez.
-
hocam.ben isil islemini kendim yapamadigim.icin..gerekli yerim ve firinim yok bu yuzden soyledim. Ancak isil islem v.b. işleri yapan ustalar icin super bir kaynak. ayrica ben D2 ile calisgim icin galiba bu tarz celiklerde hamon olmuyor hocam.
-
Sefa hocam elinize sağlık, ilaç gibi geldi. İster istemez tsm tecrübe etmemiş olunca birçoğumuzun belli aşamalarda soru işaretleri oluşuyor, bu yazı soru işareti bırakmayacaktır kanaatimce. Şahsen özelden veya başka bir kanaldan mesaj atıp rahatsız etmek istemedim, bu başlığa rastlamak ziyadesiyle sevindirdi.:):):)
-
Teşekkür ederim sefa usta bilgi için kaç gündür bu bilgiyi aramıyor değildim
-
Çok ama çok teşekkür ederim bir çok kez sorduğum bir soru idi aydınlatıcı ve tecrübeye dayalı emeklerinizi, bilgilerinizi bize aktardiğiniz için çok minnettarım.
Emek verip bu yazıyı hazırladığınız için lütfen hakkınızı helal edin çok değerli bilgiler...
-
Ellerine sağlık hocam, bu kıymetli bilgileri bizlerle paylaştığınız için çok teşekkür ederiz.
-
Sefa ustam elinize sağlık, sağolun varolun. Bir şey sormak istiyorum, yağda su vereceğimiz zaman da kesici ağız kalınlığı 1 mm mi olmalı, 0.5 mm yapmanın bir sakıncası olur mu ?
-
Teşekküre gerek yok arkadaşlar, burada bulunsun, gereksinimi olana yararı olur en azından ;)
-
Sefa ustam elinize sağlık, sağolun varolun. Bir şey sormak istiyorum, yağda su vereceğimiz zaman da kesici ağız kalınlığı 1 mm mi olmalı, 0.5 mm yapmanın bir sakıncası olur mu ?
Muhammet, yağda da su verseniz ağzı yine de 1 mm bırakın diyeyim, risk olmasın.
-
Hocam çok sağolun.
Tarifler gördüm ama hep parça parçaydı.
Bir arada faydalı olmuş. :2up
Benim "yeterince uğraşma" üzerine bir sorum olacak.
Genel olarak uğraştık ve hamon ortaya çıktı ama ashi falan yok. Biraz daha uğraşırsak
çıkma ihtimali var mı?
Özelde de DTE 2021 etkinliği için yaptığım bıçaktaki hamon bu aşamadan sonra üzerinde yeterince uğraşırsam
ashi benzeri gölgelerin de çıkma ihtimali var mı? Ya da yoksa yoktur mu?
-
Sefa ustam elinize sağlık, sağolun varolun. Bir şey sormak istiyorum, yağda su vereceğimiz zaman da kesici ağız kalınlığı 1 mm mi olmalı, 0.5 mm yapmanın bir sakıncası olur mu ?
Muhammet, yağda da su verseniz ağzı yine de 1 mm bırakın diyeyim, risk olmasın.
Anladım ustam, teşekkürler.
-
Sefa hocam elinize sağlık. Benimde bir sorum var müsadenizle. Meneviş yaparken bir değişiklik yapmak gerekir mi?
-
Hocam çok sağolun.
Tarifler gördüm ama hep parça parçaydı.
Bir arada faydalı olmuş. :2up
Benim "yeterince uğraşma" üzerine bir sorum olacak.
Genel olarak uğraştık ve hamon ortaya çıktı ama ashi falan yok. Biraz daha uğraşırsak
çıkma ihtimali var mı?
Özelde de DTE 2021 etkinliği için yaptığım bıçaktaki hamon bu aşamadan sonra üzerinde yeterince uğraşırsam
ashi benzeri gölgelerin de çıkma ihtimali var mı? Ya da yoksa yoktur mu?
Hocam, ben de derli toplu bir yerde olsun düşüncesiyle toparladım zaten ;)
Senin bıçağa şimdi tekrar baktım, bence o bıçağın ortasında ve uç kısmına yakın karışık şeyler var, uğraşırsan mutlaka çıkacaktır, öyle veya böyle o yüzeyle uğraşırsan hem orta kısımda hem de hattın diğer kısımlarında detaylar mutlaka görünecektir ve kesinlikle şu an olduğundan üç kat fazla ;) uğraşmayacağını düşünmüyorum bile ;) ^-^
-
Sefa hocam elinize sağlık. Benimde bir sorum var müsadenizle. Meneviş yaparken bir değişiklik yapmak gerekir mi?
Mustafa, menevişte bir değişiklik yok, normal olarak nasıl yapılması gerekiyorsa yine aynı şekilde yapıyorsun.
-
Sefa hocam elinize sağlık. Benimde bir sorum var müsadenizle. Meneviş yaparken bir değişiklik yapmak gerekir mi?
Mustafa, menevişte bir değişiklik yok, normal olarak nasıl yapılması gerekiyorsa yine aynı şekilde yapıyorsun.
Teşekkürler hocam
-
.................... uğraşmayacağını düşünmüyorum bile ;) ^-^
Beni çözmüşsünüz. :D :D :D
Sağolun Hocam. :)
-
Çok teşekkürler Sefa hocam detaylı kabaca herkesin anlayacağı bir paylaşım olmuş emeklerinize sağlık :)
-
Hocam emeklerinize, bilginize, kaleminize sağlık. Çok teşekkürler.
-
bu paylaşımdan sonra bir hamonlu bıçak şart oldu, doğruca eğe aramaya ;D
-
İnstagram hesabıma reklam amaçlı düşen bir hesaptaki hamonlu bıçaklar dikkatimi çekti.
Şimdiye kadar gördüğüm, kesici ağız tarafı koyu renk tonunda, sırt taraf daha açık bir renk tonunda oluyor.
Bu nasıl bir hamondur?
-
Hamon değil de, kademeli karartma olabilir mi acaba ?
Ojeyle parça parça kapatma yaparak asit vb daldırmayla benzer şeylerin yapıldığını izlemiştim.
-
İnstagram hesabıma reklam amaçlı düşen bir hesaptaki hamonlu bıçaklar dikkatimi çekti.
Şimdiye kadar gördüğüm, kesici ağız tarafı koyu renk tonunda, sırt taraf daha açık bir renk tonunda oluyor.
Bu nasıl bir hamondur?
Hocam w2’de çıkıyor bu kontrast. Memlekette bunu bulmak zor.
Belki hayırsever bir çelik tüccarı getirir diye bekliyoruz.
W2, 15n20 vs.
-
İlk hamon denememde bilmediğim bir markanın eğesi yüzünden başarısız olmuştum, bu sefer de sürdüğüm şamotun izinden farklı bir görüntü çıktı. Sırttaki şamot düşmüş olabilir diye düşünüyorum, kabzaya gömeceğim kısım sertleşip gerginleşmesin diye sürdüğüm kısımda izin bu şekilde çıkmasına sebep olmuş olabilir diye düşündüm. Sizin yorumlarınız önemli, özellikle Sefa Ustam ne der merak ediyorum.
-
Sırt çamuru ince kalmış olabilir, öyle ki, çamur kalınlığı sertleşmeyi geçiktirememiş gibi. Döküldüğünü sanmıyorum ama bir tabaka halinde döküldüyse ona birşey diyemem, olabilir de.
Balçak tarafının sertleştiğini sanmıyorum, görüntü öyle gibi. eğer sertleşmediyse bir kaç olasılık var, ya o kısım yeterince tavlanmadı, ya yeterince soğutma sıvısına dalmadı veya ( ki yüksek olasılık) balçak ve kuyruk kısmına uyguladığın çamur o kadar kalındı ki, o bölgedeki soğumayı yavaşlattı ve sonuçta o kısım sertleşemedi. Ben olsam kuyruğu o kadar çamurla sıvamaz, namlunun bitip kuyruğun başladığı yerin yarım santim ilerisinde sonlandırırdım, sonuç çok daha iyi olurdu. Ben olsam sapı takmaz kesinlikle yeniden denerdim. Kolay gelsin.
( konu devam ederse yanıt yazamayabilirim, çünkü üç beş gün il dışında olacağım ;) )
-
Hocam bir de suda soğutulunca kil çizgisinin üstünde(yada altında), yağda soğutulunca kil çizgisinin altında(yada üstünde) hamon hattı oluşuyor demiştiniz. Hangisi doğru tam hatırlamıyorum ama, bu durumda sebep olabilir mi? Çünkü hamon kil çizgisinin bariz altında oluşmuş.
-
Hocam bir de suda soğutulunca kil çizgisinin üstünde(yada altında), yağda soğutulunca kil çizgisinin altında(yada üstünde) hamon hattı oluşuyor demiştiniz. Hangisi doğru tam hatırlamıyorum ama, bu durumda sebep olabilir mi? Çünkü hamon kil çizgisinin bariz altında oluşmuş.
Aynı tip çelikte ve aynı çamur kalınlığında, eğer soğutma yağda yapılıyorsa hat sınırın biraz altında, suda su veriliyorsa çizgide veya çizginin biraz üzerinde gerçekleşir.
-
Denk geldiğim bir videoyu sizlerle paylaşayım. Altyazıları açarsanız daha anlaşılır oluyor. Derecelerden bahsederken Fahrenhayt kullandıkları için hangi derecede ne yaptıklarını çok anlayamadım fakat özünde dikkat ettikleri şey su verme derecesinin biraz üzerinden başlayarak normalizasyon döngüsü yapmak hamonu oluşturmak için çok faydalıymış. Hatta konuk olarak gelen Tre Hill talaş kaldırma ile yaptığı bıçaklarda hamonu daha kolay yakaladığını söylüyor. Bu yüzden stres faktörü kalmadığına emin olana kadar normalizasyon yapıyormuş. Diğer bir önemli nokta kesintili su verme. Yağda bile kesintili su vermenin öneminden bahsediyor.
Video linki: https://www.youtube.com/watch?v=Iio8hWNArig
-
Sefa hocam, devamsız bir öğrencin olarak , her ne kadar başlıktaki açıklama şahane olsa dahi benim gibi daha düz mantıklı adamlar için bir sorum olacak; sulu yorgun bir eğe ve tamamen talaş kaldırmalı bir işçilik yapılacaksa, çamurlama işine kadar nasıl bir yol izlenmelidir. Faraza sferoidal _ birinci taşlama_ normalizasyon , ( ne bileyim 3 defa mesela) , çamur gibi . Gerilim giderme ve yahut normalizasyon nasıl kullanılmalı?
P.s. Orkun hocam o çamuru biz kullandık bişey anlamadık , içinde texas çamuru ve nehir suyu var yazıyor iş pek çamurda diil de çelikte sanki, daha da bir sorunuz olursa o çamur bende var
-
Sefa hocam, devamsız bir öğrencin olarak , her ne kadar başlıktaki açıklama şahane olsa dahi benim gibi daha düz mantıklı adamlar için bir sorum olacak; sulu yorgun bir eğe ve tamamen talaş kaldırmalı bir işçilik yapılacaksa, çamurlama işine kadar nasıl bir yol izlenmelidir. Faraza sferoidal _ birinci taşlama_ normalizasyon , ( ne bileyim 3 defa mesela) , çamur gibi . Gerilim giderme ve yahut normalizasyon nasıl kullanılmalı?
P.s. Orkun hocam o çamuru biz kullandık bişey anlamadık , içinde texas çamuru ve nehir suyu var yazıyor iş pek çamurda diil de çelikte sanki, daha da bir sorunuz olursa o çamur bende var
Devamsızlık hepimizin sorunu ;) her şey yolundaysa önemli değil. burak, dümdüz bir mantıkla ve kısaca söylemek gerekirse; eğenin çatlağı vs yoksa yorgunluğu önemli değil, sonuç olarak yumuşatma tavlaması yapılacak ve sertliği giderilecek. O halde sırasıyla işlem basamakları, ( tavlama yöntemleriyle ilgili kafaya takılan sorular için "tavlama çeşitleri" başlığı..)
1. Yumuşatma tavlaması
2. Yüzeyle yapılacak tüm işlemlerin bitirilmesi( taşlama, eğeleme, çizme, delme, sürtme, perdah vs. vs.)
3. En az iki kez normalizasyon ( mümkünse 3 veya 5.. ne kadar çok normalizasyon, o kadar ince tane ve o kadar detay hamon)
4. Yüzeyi çamurlama ( çamur detayı bu başlıkta var) çamurda sihirli bir formül yok, her türlü çamurla olur net bilgi.
5. Su verme işlemi ( detayları bu başlıkta var)
6. Yüzey perdahı, son perdah ve ardından asit - parlatma döngüsü
İşlemler kısaca böyle, kafaya takılan bir soru varsa devam ederiz.
-
Türkiye’de adam gibi bir hamon için eski bir eğeden başka bir seçenek olmadığını düşünürsek, w1 w2 özelinde , diyelim ki hamon istediğimiz gibi olmadı ( çok ağza yakın oldu , uzak oldu vb, ) . Ağızda hala bir kalınlığımız da var, bu durumda nasıl bir tavlamadan sonra tekrar çamura hazır bir hale gelebiliriz? Sadece normalizasyon yeterli midir?3 defa mı ? Yoksa baştan sferoidal yapmalı mıyız?
Bir de diyelim ki sori çok oldu , düzeltmek için dövme sıcaklığına çıkmak zorunda kaldık , bu durumda bıçağı biraz daha düzledikten sonra da sadece normalizasyon yeterli midir?
-
Ötektoid üstü çeliklerde ( ki W1w2 yi öyle kabul edelim ) sulama sıcaklığına çıkıp yok kedi kumuna gömelim , yok küle gömelim , fırını kapalı bırakalım vb , çok istenen sonucu vermiyor anladığım kadarıyla . Kritik altı , hiperötektoid için tabloda 730 C gibi gözüküyor, ben 750 c de 10 dak bekletip koşullar uygun olduğunca yavaş soğutmaya çalışıyorum , yumuşatma tavlaması için doğru mu yapıyorum.?
-
Türkiye’de adam gibi bir hamon için eski bir eğeden başka bir seçenek olmadığını düşünürsek, w1 w2 özelinde , diyelim ki hamon istediğimiz gibi olmadı ( çok ağza yakın oldu , uzak oldu vb, ) . Ağızda hala bir kalınlığımız da var, bu durumda nasıl bir tavlamadan sonra tekrar çamura hazır bir hale gelebiliriz? Sadece normalizasyon yeterli midir?3 defa mı ? Yoksa baştan sferoidal yapmalı mıyız?
Bir de diyelim ki sori çok oldu , düzeltmek için dövme sıcaklığına çıkmak zorunda kaldık , bu durumda bıçağı biraz daha düzledikten sonra da sadece normalizasyon yeterli midir?
Türkiye de maalesef en iyi seçenek eğeler. Hamon, hedeflenen şekilde çıkmadıysa hiç bir işleme gerek yok ( yumuşatma tavlaması, normalizasyon vs.) yüzey tekrar çamurlanıp işlem yeniden yapılabilir. Form bozulduysa ve yeniden işlem yapılacaksa, tüm düzeltme vs işlemlerden sonra en az iki normalizasyon yapmakta yarar var.
-
Ötektoid üstü çeliklerde ( ki W1w2 yi öyle kabul edelim ) sulama sıcaklığına çıkıp yok kedi kumuna gömelim , yok küle gömelim , fırını kapalı bırakalım vb , çok istenen sonucu vermiyor anladığım kadarıyla . Kritik altı , hiperötektoid için tabloda 730 C gibi gözüküyor, ben 750 c de 10 dak bekletip koşullar uygun olduğunca yavaş soğutmaya çalışıyorum , yumuşatma tavlaması için doğru mu yapıyorum.?
haklısın, zaten her ikisi de ötektoid üstü çelik. pratik uygulamada ben 780-800 e kadar çıkarıyorum, alaşım yoğunluğu ve çeşitliliği olduğu için 730-750 biraz yetersiz geliyor, ardından elde olan olanaklar doğrultusunda mümkün olduğunca yavaş soğuma