Bıçak Sanatı - Forum
Atölye Muhabbeti => Metalurji (ısıl işlem, testler, analizler, çeliğin yapısı vs.) => Konuyu başlatan: suleyman07 - 18 Temmuz 2019, 23:10:22
-
herkese merhaba ünlü markalarda da olmak üzere piyasa da görüyorum çelik tipi 4116 sıcak dövme die satılıyor 4116 sıcak dövme yapılır mı?
-
Dövülüyor mu? Dövülüyor.
Dövülmeli mi? Çeliğin üreticisi ve üstadlar der ki... Hayır.
Burada da konu konuşulmuş.
https://www.bicaksanati.com/forum/index.php?topic=13611.0
-
Merhabalar. Piyasa da maalesef üreticilerin yüzde 80 i seri ürettikleri bıçakların üzerine dövme çelik yazıyor fakat hepsi de hazır hatta ağızları bile konik şekilde alınıp sadece kabze ve bileme işler yapılıp satılıyor. Burada bir yanılgı var ; sanki dövme olunca daha sağlam oluyor hissi verilmek isteniyor. Halbuki dövme bir üretim şeklidir, su vermeden önce normalizasyon işlemi yapıldığı için ( mutlaka yapılmalı;) ) ha dövmüş sün ha dövmemişsin bir fark olmuyor ama vatandaşı kandırmak için yazıyorlar maalesef ::)
-
...Halbuki dövme bir üretim şeklidir,...
+1000 :2up
Dövme çelik deyince, verilen emek ve işçilik olarak faklı bir sınıfta değerlendirme yapmak lazım. Yoksa yapısal olarak üstünlük kazandığını söylemek yanlış ve yanıltıcı olur.
4116 dövülürmü?
Aslında bütün çelikler, toz metallerde dahil bir şekilde üretim bandında sıcak şekillendirmeden geçer. Yapılabilir mi? yapılır. Ama kendi içinde riskler barındırır.
Tavsiye etmem.
Elimizin altında, dövülebilecek ve 4116'ya ( paslanmazlık dışında. ) fark atabilecek tonla çelik varken bu tip risklere hiç girmem. ;)
-
teşekkür ederim o zaman şu sonuca varabilir miyiz dövmenin çeliğe ilave katkısı yoktur diyebilirmiyiz?ben dövmenin çeliği daha sıklaştırarak öz kütlesinin arttırdığını yoğunlaştırdığını düsünüyordum yanlışmış:)
ancak çelikler paslanmazda olsa üretim sürecinde sıcak şekillendirme yapılıyor bir nevi dövülüyor ama bıçak yapımında dövülmesi uygun değil ? peki kendini ıspatlamış satış kaygısı olmadığını düşündüğüm yerli firmalar neden 4116 ya sıcak dövme yazarlar
bıçağın suan dünyada kullanım alanına baktığımızda %90 gıda mutfak amaçlı kullanıldığını düşündükçe sağlık için illaki paslanmaz çelikler daha öne çıkıyor paslanmaz çeliklerden daha fazla ne elde edebiliriz sorusu öne çıkıyor kanımca
-
Dövmenin çeliğe bir katkısı yoktur.Bunlar geçmişten kulaktan dolma günümüze gelen efsaneleşmiş bilgilerdir.Bugün gelişen metalurji bilimiyle bunları kesin olarak söyleyebiliyoruz.
Dövme ve talaşlı üretim bir şekillendirme metodudur.
Dövme çalışmalarının moleküler yapıyı değiştirmediği forumda çok kez yazıldı, söylendi.
bkz.
Moleküllerim sıkıştı.
Metal atomları fazla elektronlarını paylaştıkları için bağları bu kadar kuvvetlidir. İki atomun çekirdeği elektron paylaştıkları mesafeden daha yakına 30kg örs üzerinde 5kg çekiçle dövmekle gelmez. İçe patlama gibi bir yöntemle ani ve çok çok yüksek basınçla yapılabilir. Örneğin 180kg plastik patlayıcıyı 10-15kg'lık mükemmel bir plutonyum kürenin üzerine yine mükemmel bir küre olarak kaplarsın ve dışından çok noktadan aynı anda ateşleyerek içeri doğru patlatırsın, ancak o zaman plutonyum atomlarını sıkıştırırsın. Ama yapmamak lazım, Hiroşima ve Nagazaki'ye bakınca. Metali atomik ölçekte sıkıştırmak iyi birşey değil. Allah'tan örs ve çekiçle mümkün de değil.
Eskinin çeliklerinde, malzeme dövülerek, katlanarak ve bu defalarca yapılarak içindeki yabancı maddelerin ve boşlukların yok edilmesi amaçlanıyordu. Üstüne, zaten az miktarda üretilebilen çeliği düz lama haline getirip talaşlı çalışmak ekonomik olarak saçmaydı. Az malzemeyle çok iş yapmak için bol malzemeyle başlayıp kesip atmak değil, az malzemeyle başlayıp şekillendirmek gerekliydi.
Döven malzeme heba etmez, gerisi uydurmadır.
Dövme ortamı modern üretim tesislerinin kontrollü ortamından çok uzak olduğundan, çelik de üretim sürecinde ufak farklara büyük tepki veren bir malzeme olduğundan, dövme ürünlerin bırakın daha iyi kalite olmasını, fabrikasyon ürünlerle aynı kalitede olması bile istisnai bir durumdur. Benim gözümde tek artısı, ürünlerin her birinin biricik olmasıdır.
-
bir nevi dövülüyor ama bıçak yapımında dövülmesi uygun değil ?
Ustalarımız dövülmesi en uygun çeliklerin basit karbon çelikleri olduğunu söylüyorlar ve bu çeliklerle çalışıyorlar.
Bence bunun nedeni belkide modern çeliklerin ısıl işlemde hatalara (orantısızlık, dövme sonrası kusurlar vs.)basit alaşımlı karbon çeliklerinden çok daha az toleransı olmasındandır.
Burdan da anlayabiliriz ki bilakis usta olmayan ellerde bu modern çeliklerle yapılan bıçak talaşlı üretimle yapılan bıçaktan muhtemelen daha kötü bir sonuç çıkaracaktır.
sağlık için illaki paslanmaz çelikler daha öne çıkıyor paslanmaz çeliklerden daha fazla ne elde edebiliriz sorusu öne çıkıyor kanımca
Demir balık konularını bi inceleyin derim.Durum değişti gibi sanki :D :D
bkz. https://www.bicaksanati.com/forum/index.php?topic=8140.0
-
tekrar teşekkürler aşağıdaki video ilgimi çekti bu japonlar katana yaparken 3 ay katlaya katlaya dövüyorlarmış dövme metal içeriğini değiştirmesede bağları güçlendiriyor gibi sanki dımışkı gibi
https://www.youtube.com/watch?v=wOOpPWcg6ak
-
tekrar teşekkürler aşağıdaki video ilgimi çekti bu japonlar katana yaparken 3 ay katlaya katlaya dövüyorlarmış dövme metal içeriğini değiştirmesede bağları güçlendiriyor gibi sanki dımışkı gibi
https://www.youtube.com/watch?v=wOOpPWcg6ak
İşe içinde bir o kadar boşluk olan saf demir cevheriyle başladığını düşünürsek bunca dövme işlemi çok normal. Demir içerisine ocakta karbon ihtiva etmesi, bu karbonun malzemeye eşit dağılımı vs. de cabası.
Gerçek bir ustalık..
-
4116 için birşey söylemem yanlış olur ama
sıcak biçimlendirme olan dövme işlemi için .
fark varmi anlamak icin
bilmemiz gereken şey olarak malzemenin içindeki akış yönleridir. bu birçok çelikte vardır imal yöntemlerinden dolayı farklar olabilir.(toz metalurji gibi)
dövmede ise malzeme akış yönünün taşlama olamadan kesintisiz bir şekilde meydana gelmesi özellikle tokluk açısından ve darbe dayanımı açısından fark yaratacakdir ama sertlik açısından normalizasyon yapıldiği için pek fark olmayacaktir tane boyutları olsun pek bir fark olmayacaktır.
bu fark işin asli çokta aham şaham bir fark değil .
yine 4116 için birşey söyleyemiyeceğim fakat genel olarak soğuk dövme işlemi uygulayacaksanız.
birçok çelikte soğuk dövme sonucu yüzey sertleşmesı oluşan çelikte işlemin tekrarina gore +65hrc ye kadar rahatlıkla çıkma şansı var çeliğin cinsine göre.
ancak buda toklukta ciddi bir düşüşe sebep olacaktır.
ancak 4116 için bir kaç yabancì forumda okuduğuma göre düşük sıcaklıkta dovülebiliyor sanırım ancak bunu zorlugu ise ciddi ciddi yüksek ağırlıklı bir balyoz gibi birşeyle dövmek gerekmesi
diğer birşey düşük sıcakliktan dolayi soguk dövmeye benzer bir sekilde toklukta düşüşten dolayı çatlama ve normalizasyon işleminin şart olması gibi bir sonuca vardım.
yani dövenler var ama ciddi ciddi heyecan aramaya gerek varmi .
bence yok
faydasi ve uğraşinı sorarsanız az biraz tokluk ve agız dayanımında artış olabilir .çok fazla birşey düşünmeyin bu artışi . 4116 da ortalama 54 hrc olan sertliğin örengin 56 ya çikmasi olarak değil
54 hrc de %1 tokluk artışi gibi algılamak daha doğru olur
uğraşi ise anladığim kadari ile neredeyse soğuk dövme sınırında çalıştığınızdan 1 saatte yapilacak işi belki 3 günde yapmak olabilir
hatam olabilir
dövmenin sonuçlarına örnek vermek istedim
tren rayları imal sonrası sertligi ile kullanım sonrası yuzey sertliklerindeki farkı bilen arkadaşlarimiz vardir burada .
sıcak imalat ile üretilir ısıl işlem uygulaniŕ
ancak yıllarca yuzeyinde bir bakima doven tonlarca agırlıklı vagonlarin tekerlekleri sonucu 5 hrc civarinda belki daha fazla sertlik kazanırlar.
soğuk dövme ye bir bakıma etkisi bakımından örnek olabilir ancak doğrudan dövme gibi düşünmeyin çünkü şekil değişimi yok burada
sıcak dövmeye ise motorlarin biyel kolları olsun .
neden sıcak dovme kullanilir cnc ile daha ucuza üretilebilir çok sayıda
amaç malzemedeki akış yonu butunluğunun sağlanması sonucu tokluk ve motordaki darbelere karşi dayanıkliliği artirmak olarak gösterilebilir.
-
birçok çelikte soğuk dövme sonucu yüzey sertleşmesı oluşan çelikte işlemin tekrarina gore +65hrc ye kadar rahatlıkla çıkma şansı var çeliğin cinsine göre.
ancak buda toklukta ciddi bir düşüşe sebep olacaktır.
.
.
.
faydasi ve uğraşinı sorarsanız az biraz tokluk ve agız dayanımında artış olabilir .çok fazla birşey düşünmeyin bu artışi . 4116 da ortalama 54 hrc olan sertliğin örengin 56 ya çikmasi olarak değil
54 hrc de %1 tokluk artışi gibi algılamak daha doğru olur
Yani hangisi doğru? Soğuk dövme sonucu tokluk artar mı azalır mı?
ancak 4116 için bir kaç yabancì forumda okuduğuma göre düşük sıcaklıkta dovülebiliyor sanırım ancak bunu zorlugu ise ciddi ciddi yüksek ağırlıklı bir balyoz gibi birşeyle dövmek gerekmesi
diğer birşey düşük sıcakliktan dolayi soguk dövmeye benzer bir sekilde toklukta düşüşten dolayı çatlama ve normalizasyon işleminin şart olması gibi bir sonuca vardım.
4116 için dövülebilir kanısına vardınız ve normalizasyon yapılması gerekiyor diye bir çıkarım yaptınız, doğru mu?
sıcak dövmeye ise motorlarin biyel kolları olsun .
neden sıcak dovme kullanilir cnc ile daha ucuza üretilebilir çok sayıda
amaç malzemedeki akış yonu butunluğunun sağlanması sonucu tokluk ve motordaki darbelere karşi dayanıkliliği artirmak olarak gösterilebilir.
Sanırım bu da sizin kişisel bir çıkarımınız, değil mi? Çünkü bahsettiğiniz parçalarda ve diğer tüm motor parçalarında CNC (en azından otomasyonla kontrol edilen bir tezgah...) kullanılıyor. Otomotiv sektörü hiçbirşeyi ziyan etmez ve hiçbir riski daha sorunsuz üretim şansı varken almaz. Eğer siz kendiniz bizzat bunu gördüyseniz, bunun sebebi malzemeden fire vermemek için olabilir ama tokluk ve motordaki darbelere karşi dayanıkliliği artirmak olduğunu kişisel çıkarımınız olarak belirtseniz daha iyi olur. Çünkü bu bir ıspat değil çıkarımdır.
tren rayları imal sonrası sertligi ile kullanım sonrası yuzey sertliklerindeki farkı bilen arkadaşlarimiz vardir burada .
sıcak imalat ile üretilir ısıl işlem uygulaniŕ
ancak yıllarca yuzeyinde bir bakima doven tonlarca agırlıklı vagonlarin tekerlekleri sonucu 5 hrc civarinda belki daha fazla sertlik kazanırlar.
soğuk dövme ye bir bakıma etkisi bakımından örnek olabilir ancak doğrudan dövme gibi düşünmeyin çünkü şekil değişimi yok burada
Buna yakın çıkarımlar örsler ve çekiçler için de yapılıyor. Soğukken üzerinde dövme yapılıyor, o yüzden yüzeyi sert yazanları gördüm ama burada şunu göz önünde bulundurmakta fayda var. Tren rayı olsun, örs yada balyoz olsun, bu çelikler bizim bıçakta kullandığımız çelikler mi? Yani örs yapımı için seçilen çeliğin alaşımında bulunan Mangan'ın etkisi soğuk dövmeden daha mı az? Daha amiyane tabirle, koca kamyonlar ve iş makineleri tonlarca yükü çekebiliyor dolayısıyla dizel motorlar daha güçlüdür? ??? Du doğru bir çıkarım mı?
Sonuç olarak şunu söylemek istiyorum, malesef insanlar bilgiye de diğer herşey gibi kolay yoldan ulaşmaya çalışıyor. Birşey arayacaksa önce sosyal medyaya bakıyor mesela. Orada bulamaz ve hala enerjisi varsa internette araştırıyor. Google'nin 1. sayfa sonuçlarında da bulamaz ve hala aramaya devam ediyorsa gerçekten istekli biridir. Sadece bıçak fotoğrafları izlemek istiyorsanız Instagram daha zengin bir mecra, kabul ediyorum. Wiki gibi kaynaklardan sonra .edu yada .gov uzantılı kaynaklar kadar güvenilir bilgi forumlardan bulunabilir gibi bir algı var. Hele de TR dilinde bir arama yaparsanız bu forum arama sonuçlarında ilk sayfada çıkıyor. O yüzden burada yazılanlar, bilgi arayan kişinin ilk bakacağı yerlerden biri. Bir tahmin yada çıkarım yaparken bunu belirtmekte fayda olduğunu düşünüyorum.
-
kusura bakmayin bölük ve konudan konuya atlayarak yazmışım. benim hatam ve kusuruma bakmayın
ilk alintı için ilk yerde bahsettigim soğuk dövme için.
2.paragrafta basettiğim sıcak dövme için bahsettiğim şey.
2. alıntıda ise bu tarz çelikler yada sıcak dövülen bütün çelikler icin kullanıma ve istenilen malzeme özelliğine gore normalizasyon uygulanabilir .
bıçak gibi az çok uygulanma yerinr göre 600~700 derecede dövülmesi nerdeyse soğuk dövme gibi çalışacaktır . ve bu yüzden yüzeyde düzenleme gerekecektir.
tabi paslanmazlık gibi şeyler için pek bilgim yok makaleleride okumadım şahsen.
kişisel çıkarım değil olan birşey değil sıcak dövmenin faydası tabikide olacaktır .
evet cnc tezgahı kullanıyorlar ama oncesimde parça çoğunlukla dövme kullanılarak yada sıcak pressleme ile şekillendirildek sonra ince işçilik ve kalıptan dolayi kalan parçaları temizlemek için kullanıliyor biyel kollari için söylüyorum.
tren rayındam yada benzer parçalardan bıçak yapan balta yapan kesici alet yapan insanlar var.
yüzey sertleştirme işlemi yapılan soğuk dövmede özellikle mangan etkisinden daha fazla bir sertleşme elde ediliyor demedim .
ancak soğuk dövülmemiş aynı çelikle karşılaştırirsanız aşıriya kaçabilecek düzeyde yüzey sertleşmesi ile karşı karşıya kalabilir demek istedim .
ve sadece okuduğum o bahsettigıniz google 1. sayfa ve 2. sayfa sonuçlarına göz gezdirdim 4116 için bir iki yabancı arkadaşın buna giriştiğini gordum ve onlara söylenen önerileri okudum bildiklerimle aktarmaya çalıştım .
tekrar söylüyorum 4116 için en başta söylediğim ve mesajimda bir iki yerde bahsettiğim gibi .
4116 için bilgim yok .
4116 için birkaç yabancı forumda okuduklarıma goŕe diyerek 4116 icin çıkarımda bulundum.
genel olarak bahsettigim diğer herşey sıcak dövme ve soğuk dövmenin malzemeye etkisi ve yarar ve faydaları üzerineydi .4116 ya özel birşey değil .
farkına vardırmaya çalıştiğım şey . sadece dövme işleminin bir farkı olduğü ve bunu yok yerine saymamamız gerektiği idi. .
ister biyel kolu olsun ister bıcak olsun
-
telefondan yazdığım için genellikle düzenleme yapamıyorum. ve yazarken küçük ekran olsun hemde acele yazma huyum olsun yanlışlarım olabiliyor.
hatam var olabilir sürekli bunu söylüyorum ben hiçbir zaman %100 doğru biliyorum demiyorum . kendi bildiklerimi aktarıyorum.
Yani hangisi doğru? Soğuk dövme sonucu tokluk artar mı azalır mı?
1. alıntı için
Soguk Dövme için tokluk azalır. çünkü malzemenin yüzeyinde sertleşme olur hatta daha fazla dövülürse genel olaraka sertleşme olacağından (buna strain hardening denir gibi hatılrıyorum türkçesini bilmiyorum. şu anda çevirmeye üşendim.)
söylediğiniz 2. kısımda bahsetmeye çalıştığım şey sıcak dövme içindi ki (benim hatam belirtmemişim.)
4116 için dövülebilir kanısına vardınız ve normalizasyon yapılması gerekiyor diye bir çıkarım yaptınız, doğru mu?
2. alıntıda ise bu tarz çelikler ((4116) gibi yada Genel geçer karbon çelikleri gibi bütün çelikler icin kullanıma ve istenilen malzeme özelliğine gore dövme işlemi sonraası normalizasyon uygulanabilir . Sıcak yada Soğuk Dövme olarak belirtmiyorum ben 4116 için Cold Working Tercih Ederim(edecek olsam). dövecek olsam tabi yıllarımı alır böyle bir bbıçak yapmak :)
4116 için çıkarımda bulunduğum ve yabancı forumlardaa araştırdığım yerlere göre
bıçak gibi az çok uygulanma yerine göre 600~700 derecede dövülmesi söylenmiş. bu nerdeyse soğuk dövme gibi çalışacaktır . ve bu yüzden yüzeyde tane düzenlemesi gerekecektir. (dövüldüğünde paslanmazlıkta kaybolma yada karbür oluşumunu engelleyen durumların oluşup oluşmayacağını kestiremiyorum. pek bilgim yok makaleleride okumadım şahsen. (rekristalizasyon sıcaklığı altındaa dövüldüğü için malzeme kaybı ne düzeyde olur kestiremiyorum.)
Sanırım bu da sizin kişisel bir çıkarımınız, değil mi? Çünkü bahsettiğiniz parçalarda ve diğer tüm motor parçalarında CNC (en azından otomasyonla kontrol edilen bir tezgah...) kullanılıyor. Otomotiv sektörü hiçbirşeyi ziyan etmez ve hiçbir riski daha sorunsuz üretim şansı varken almaz. Eğer siz kendiniz bizzat bunu gördüyseniz, bunun sebebi malzemeden fire vermemek için olabilir ama tokluk ve motordaki darbelere karşi dayanıkliliği artirmak olduğunu kişisel çıkarımınız olarak belirtseniz daha iyi olur. Çünkü bu bir ıspat değil çıkarımdır.
ispat isterseniz birçok ispatı vardır.
3. altıntı için
kişisel çıkarım değil olan birşey değil sıcak dövmenin faydası tabikide olacaktır . malzeme akış yönlerini yeniden düzenleyip malzemenin geometrisine uygun hala getirmek tabikide. toklukta ve darbe dayanımında (geometriye ve kuvvet yönlerine göre fayda sağlayacaktır) bu bıçak dövmedede geçerli.
bıçak için özellikle plaka ile çalışan arkadaşlar için
şunu özellikle söylemek isterim kimse çeliğin heryerinde homojenlik var akış yönü yoktur diyemez çünkü imalat yöntemleri genellikle hot rolled olarak ortaya çıkar. eritilen çelikte bu yüzden soğuma rolların üzerinde daha hızlı oluşacağından yüzeyde sıkışırken malzeme akış yönleri meydana gelir.
biyel kolu gibi dövülerek meydana gelen malzemeler içinde bu geçerlidir.(ders notlarımda ise biyel kolu için bir resim vardı ama şu anda bulamadım.)
(http://www.dropforging.net/image/f1.png)
örnek bir resim olsun maalzeme belki aliminyum ama aynı şey çelik içinde geçerlidir. bu dayanım makro structure düzeyinde malzeme akışında yön farkı oluşması matris yapısının kuvvet yönüne düzgün bir şekilde yerleşmesi tabikide tokluk ta artışa sebep olacaktır.
tabi birçok çelik çeşidinin ortayaa çıkması ve fiyatların uygunluğu yada pahalılığı imalat yöntemlerini değiştirebilir. (fayda/zarar/para ve zorluk bu uygulamayı direk talaşlı imalata yada dövme imalatına değiştirebilir.) şu firma dövme kulllanıyor diye hepsi dövme kullanacak değil.
evet otomobil sektöründe otomasyon cnc tezgahı kullanıyorlar ama oncesimde parça çoğunlukla dövme kullanılarak yada sıcak pressleme ile şekillendirildikten sonra ince işçilik ve kalıptan dolayi kenarlarda kalan parçaları temizlemek için kullanıliyor .(biyel kolları için genel olarak bunu söylüyorum. özel olarak direk bloktan biyel kolu üreten firma olabilir)
Buna yakın çıkarımlar örsler ve çekiçler için de yapılıyor. Soğukken üzerinde dövme yapılıyor, o yüzden yüzeyi sert yazanları gördüm ama burada şunu göz önünde bulundurmakta fayda var. Tren rayı olsun, örs yada balyoz olsun, bu çelikler bizim bıçakta kullandığımız çelikler mi? Yani örs yapımı için seçilen çeliğin alaşımında bulunan Mangan'ın etkisi soğuk dövmeden daha mı az? Daha amiyane tabirle, koca kamyonlar ve iş makineleri tonlarca yükü çekebiliyor dolayısıyla dizel motorlar daha güçlüdür? ??? Du doğru bir çıkarım mı?
Sonuç olarak şunu söylemek istiyorum, malesef insanlar bilgiye de diğer herşey gibi kolay yoldan ulaşmaya çalışıyor. Birşey arayacaksa önce sosyal medyaya bakıyor mesela. Orada bulamaz ve hala enerjisi varsa internette araştırıyor. Google'nin 1. sayfa sonuçlarında da bulamaz ve hala aramaya devam ediyorsa gerçekten istekli biridir. Sadece bıçak fotoğrafları izlemek istiyorsanız Instagram daha zengin bir mecra, kabul ediyorum. Wiki gibi kaynaklardan sonra .edu yada .gov uzantılı kaynaklar kadar güvenilir bilgi forumlardan bulunabilir gibi bir algı var. Hele de TR dilinde bir arama yaparsanız bu forum arama sonuçlarında ilk sayfada çıkıyor. O yüzden burada yazılanlar, bilgi arayan kişinin ilk bakacağı yerlerden biri. Bir tahmin yada çıkarım yaparken bunu belirtmekte fayda olduğunu düşünüyorum.
tren rayından yada benzer parçalardan bıçak yapan balta yapan kesici alet yapan insanlar var.
yüzey sertleştirme işlemi yapılan soğuk dövmede özellikle mangan etkisinden daha fazla bir sertleşme elde ediliyor demedim . yani şunu çıkarmayın 1040 çeliği ile 1095 çeliğini aynı ısıl işlem uygulayıp 1040 ı soğuk döverek aynı performansı yakalarız demiyorum. iki tane 1095 in birini soğuk döverek daha fazla yüzey sertliği elde edebiliriz bunun etkisinden bahsediyordum hangi çelik olursa olsun yüzeyde strain hardening meydana gelebilir.
burda şunu çıkarmaya çalıştım neredeyse soğuk dövme (600-700 derece) sınırında gerçekleşebilecek bir 4116 dövme girişiminde yüzey sertleşmesi az yada çok olacaktır. (tabi ısıl işlem öncesi tane düzenlemesi gerektiğinden normalizasyon sonrası bu etki azalacaktır. hatta kaybolacaktır.)
ayrıca yine okuduğum kadarı dövme sonrası yüzeyde talaşlı temizleme ve pasifizasyon gibi bir terim (asitle yıkama olarak anladım) gerektiği söyleniyor. yani dövüldüğünde meydana genel malzeme kaybı dediğimiz yüzeydeki tabakayı temizliyorlarmış ki paslanmazlık özelliği kalsın diye
ve sadece okuduğum o bahsettigıniz google 1. sayfa ve 2. sayfa sonuçlarına göz gezdirdim 4116 için bir iki yabancı arkadaşın buna giriştiğini gordum ve onlara söylenen önerileri okudum ve bildiklerimle beraber aktarmaya çalıştım .
tekrar söylüyorum 4116 için en başta söylediğim ve mesajimda bir iki yerde bahsettiğim gibi .
4116 için bilgim yok Sıcak dövülebilirmi dövülemezmi malzeme ziyan olurmu pek bilgim yok
(bildiğim şey paslanmazlarda sıcak işlemin hertürlüsünde yüzeyde malzeme kaybı meydana gelecektir ve bu kayıp dahada derinlere inip tüm malzemede kendini gösterebilir. malzeme homojen olmaya bilir bir kısım paslanır bir kısım paslanmaz kalabilir. bu tamamen kişinin tecrübesine becerisine ve malzemenin cinsine bağlı)
4116 için birkaç yabancı forumda okuduklarıma göre diyerek 4116 icin çıkarımda bulundum.
genel olarak bahsettigim diğer herşey sıcak dövme ve soğuk dövmenin malzemeye etkisi ve yarar ve faydaları üzerineydi .4116 ya özel birşey değil .
yani yapılabilirse bahsetttiğin sıcak yada soğuk dövme işlemlerinden doalayı oluşabilecek bütün fayda ve zararlar 4116 için 5160 içinde geçerli
farkına vardırmaya çalıştiğım şey . sadece dövme işleminin bir farkı olduğu( sadece imalat yöntemi olmadığı ) ve dövme işleminin etkilerini yok saymamamız gerektiği idi. .
ister biyel kolu olsun ister bıcak olsun.
Güç = F*x/t yani kuvvet *yol/zaman tanım olarak kuvvet ile gücü karıştırmayalım. kamyonlara daha fazla kuvvet ile daha ağır yükleri taşıyabilir.
burada mangan kuvveti etkileyen bir faktör ancak çeliğin üzerinde soğuk dövme(yol diyebiliriz.) denilen faktörü uygularsak daha güçlü bir çelik elde EDEBİLİRİZ
ve teşekkürler ederim sanırım bundan sonra bilgisayardan yorum yapmaya çalışacağım
Ve Forumdan özür dileyerek 2. defa benzer mesajı yazmamdan dolayı bunu not olarak ekliyorum. (aceleciliğim ve sürekli düşünüp şurayıda şöyle yazsaydım olurdu diyerek konuyu çok saptırıyorum. bu yüzen yazılarım uzun ve kopuk oluyor. sürekli düzenleme ihtiyacımda bundan kaynaklanıyor.)
ve son olarak bu kadar yazıdan sonra
Soruyu Soran Arkadaşa Basitçe bir Cevap vermek gerekirse Sıcak dövülmemesi gerekir :)
malzeme kaybı ve paslanmazlık gibi problemlerle uğraşmamak için . - eksi
ısıl işlemi 2 defa tekrarlamak ki biri anealing 4116 için vakumlu sulamada birde anneal işlemi maliyeti oldukça artıracaktır.. -eksi
soğuk dövmesi ise oldukça zor olduğundan oyumu dövülemez gibi açıklamada bulunmak daha basit olurdu. -eksi
ancak bu açıklama yeterli ve doğru olmazdı çünkü Warm Working yapılabbilir gibi düşünüp bazı insanlar deneyip başarılı olduklarını söylemişler.(doğru yada yanlış demek bana düşmez çok yüksek metalurji bilgim yok.)
Yani mesajlarımda bir yerde belirttiğim heyecan aramaya bence gerek yok bence O:-)
Tabi deneyip bizide aydınlatmak isterseniz. tercih sizin eğer yaparsanız sonuçları bende beklerim :) yada gidip ocağı yakıp elimdeki 4mm 4116 nın bir parçasına girişmek te var içimden geçen :)
-
Soyturk usta senin gibi sicak dovme yapan birinin bunu soyledigi icin cok teşekkür ederim zira vatandaşa bunu anlatmamiz cok zor olur, gerçek bir zanatkar sin
Merhabalar. Piyasa da maalesef üreticilerin yüzde 80 i seri ürettikleri bıçakların üzerine dövme çelik yazıyor fakat hepsi de hazır hatta ağızları bile konik şekilde alınıp sadece kabze ve bileme işler yapılıp satılıyor. Burada bir yanılgı var ; sanki dövme olunca daha sağlam oluyor hissi verilmek isteniyor. Halbuki dövme bir üretim şeklidir, su vermeden önce normalizasyon işlemi yapıldığı için ( mutlaka yapılmalı;) ) ha dövmüş sün ha dövmemişsin bir fark olmuyor ama vatandaşı kandırmak için yazıyorlar maalesef ::)
-
Soyturk usta senin gibi sicak dovme yapan birinin bunu soyledigi icin cok teşekkür ederim zira vatandaşa bunu anlatmamiz cok zor olur, gerçek bir zanatkar sin
Merhabalar. Piyasa da maalesef üreticilerin yüzde 80 i seri ürettikleri bıçakların üzerine dövme çelik yazıyor fakat hepsi de hazır hatta ağızları bile konik şekilde alınıp sadece kabze ve bileme işler yapılıp satılıyor. Burada bir yanılgı var ; sanki dövme olunca daha sağlam oluyor hissi verilmek isteniyor. Halbuki dövme bir üretim şeklidir, su vermeden önce normalizasyon işlemi yapıldığı için ( mutlaka yapılmalı;) ) ha dövmüş sün ha dövmemişsin bir fark olmuyor ama vatandaşı kandırmak için yazıyorlar maalesef ::)
Eğriye eğri, doğruya doğru demek her İNSANın boynunun borcudur bence...
-
Konuya bi cevap daha yazayim opinel 4116 yi celigi dovmus dovme celik.bicak olarak 100€ gibi bir fiyata satmaya baslamis demekki bu 4116 da var bi keramet hem paslanmaz hem dövülür gibi
https://www.opinel.com/en/kitchen/collection-les-forges-1890
-
Konuya bi cevap daha yazayim opinel 4116 yi celigi dovmus dovme celik.bicak olarak 100€ gibi bir fiyata satmaya baslamis demekki bu 4116 da var bi keramet hem paslanmaz hem dövülür gibi
https://www.opinel.com/en/kitchen/collection-les-forges-1890
Çelik üretilirken evet dövülüyor, bu normal. Çeliği alıp bıçak formuna sokup şekillendirilirken mi dövüyormuş Opinel? Bu önemli.
https://www.youtube.com/watch?v=W3gLLjZJDGI