Bıçak Sanatı - Forum
Atölye Muhabbeti => Bıçakçılık => Konuyu başlatan: Erdal ATASOY - 06 Mayıs 2011, 01:17:09
-
Değerli ustalarım yaptığım profillere kendim ısıl işlem uygulamaya çalışıyorum üç aşağı beş yukarı renk tahminine bakarak gerekli ısıda ısıttığım ck67 ye suda su veriyorum ama çarpılıyor bu sorunu nasıl giderebilirim?
Gerekli sıcaklığa çıkarıp üzerine ağır düz bir levha koyup kendi kendine soğumaya bıraksak acaba ısıl işlem uygulanmış olur mu? yada bu şekilde iken bol su döksek olur mu ::)
Çarpılmasalar sertlik olarak çok güzel oluyor 6lık çiviye vuruyorum kopartıyor ağızda en ufak bi dönme olmuyor küçücük bi lekenin dışında.
Şu anda tek sorunum yamulması o kadar çok yamulmuyor ama gözle görülür ve rahatsız edici >:( bir çarpılma var.. Bu kanuda yardımcı olursanız çok sevineceğim saygılar.
-
Erdal abi forumda okuduklarıma göre Ck 67 nin suda çarpılma riski daha yüksek Emre ustam bana kanola yağını önermişti ve üç aşamalı normalizasyon önermişti.Ck 67 için 850 dereceye kadar ısıtıp havada soğutup 800 ve 750 derece için aynı işlemleri uygulamak lazım. Daha sonra 800-850 civarı ısıtıp yağa suyunu verip hedeflenen sertliğe göre menevişlenmesi gerekiyor.Yani 200 derecede HRC 59-58 civarı, 250 derecede 57-56 civarı sertlik elde edilebilir.
Saygılar...
-
Uğurcan teşekkürler sen hiç denedin mi bu şekilde olumlu sonuç elde ettin mi ? İllada bu aşamalı işlem şart mı bu işin başka bi metodu var mı? sevgiler.
-
ısıl işlem yağı temin edin sorunlar ortadan kalksın suda cok iyi sertleşir fakat riski fazla su ile yağın kaynama ve buharlaşma noktaları bir değil suya soktuğunuz anda oluşan kaynamadan dolyı malzemenin sertleşmesş homojen olmadığından yamulma olması doğaldır suyun içerisine tuz katarsanız ve kademeli olarak su verirseniz yamulma riski düşer. ama yamulursa yaptığınız emekler boşa gider.
en iyiysi ısıl işlem yağı temin etmeniz olacaktır .
forumda taner abi var kendisi yağ temin etmişti geçen ay onunla konuşun yardımcı olur.
-
Uğurcan teşekkürler sen hiç denedin mi bu şekilde olumlu sonuç elde ettin mi ? İllada bu aşamalı işlem şart mı bu işin başka bi metodu var mı? sevgiler.
Daha önce hiç denemedim.Elime 10 kadar bıçak birikti büyük ihtimal 15 tane daha çıkacak hepsini toplayıp ısıl işlem firmasında yaptıracağım.İlk bıçaklar olduğundan riske atmak istemedim ama diğerlerinde deneyeceğim.
Saygılar...
-
bir de namlunun kesici kısmında bıraktığınız ağız kalınlığı da etkili sanıyorum. ck67 için 1 mm den daha ince olmasın diyordu ustalar hatırladığım kadarıyla ::)
-
Isıl işlem yağı temin etsem yinede kademeli su vermek şartmıdır? saygılar
-
Isıl işlem yağı temin etsem yinede kademeli su vermek şartmıdır? saygılar
bukonuda ısıl işlem yağını taner usta ile emre usta kulanıyor bildiğim kadarıyla sefa ustamda kulanıyor onların cevaplaması daha doğru olur ben sahsen kulanmadım birkaç defa su ile ve birkaç defa motor yağı ile su verdim sonuç başarılımı oldu hayır sıcaklığı tuturamadım şimdi pek uğraşmıyorum ısıl işleme gönderiyorum cıllop gibi geliyor bana sadece üzerine sertliğini yazmak düşüyor
kırılma catlama patlama kılcal catlak olmuyor
-
yaptığınız profıle suda soğutma yapacaksanız normalızasyon şart, helekı bela ck67 ,ise :)
ısıl ıslem yağı kullanıyorum , kendı yaptığım yağıda sorunsuz kullanıyorum. problem cıkmıyor. suda çalışacaksanız bol normalızasyon yapmalısınız , gözlemledığım kadarı ıle ısıyı kacırırsanız daha cok çatlama oluyor.
profılın ağzı kesınlıkle 1mm fazla olmalı suda. bende çok çektım bu ck 67 den ama şimdi rahatça çalışıyorum.
bıraz kırılan yamulan profıller arttıkça o on fırın ekmekten bırkaçını yemıs oluyoruz :2up yanı bıraz tecrube hepsı bu.
sorunsuz bır ısıl ışlem ıstıyorsanız ısıl ışlem yağını tavsıye ederım.
-
Taner ustam teşekkür ederim kendi yaptığınız ısıl işlem yağını bende yapabilirmiyim acaba formülünü verebilirmisiniz ?
Saygılar ustam
-
maalesef formülünü veremem prodüsür gereği. versem bıle katıkları bulamazsınız ;) sız ısıl ıslem yağı almaya karar verırsenız sıze yardımcı olurum..
-
Isıl işlem yağı ne kadar kullanılıyor ve ne kadar süre kullanılabiliyor.
-
Isıl işlem yağı ne kadar kullanılıyor ve ne kadar süre kullanılabiliyor.
yağın özellığının bozulması sızın kullanımınızla orantılıdır.
-
Hava ve ışık almazsa, kullanımdan sonra kapatılırsa, ısıl işlem sırasında genelde tüm bıçağı daldırıp yağın alev almasını engellerseniz uzun süre dayanır yağ. 1 yıldır hala 10 litre ve 5 litrelik iki soğutma tüpümdeki yağları kullanıyorum, 10 bıçak kadar sonra azıcık yağ takviyesi istiyor sadece...
-
http://catalog.lesjoforsab.com/pdf/en/chapters/208-209_EN.pdf
adresinde ck67 için 800-820 dereceye ısıtıp yağda su verin ve 30 dakika 400 derecede menevişleyin diyor.
Daha önceki mesajlarda da "200 derecede HRC 59-58 civarı, 250 derecede 57-56 civarı sertlik elde edilebilir." diye belirtilmiş.
Burada uygulanması gereken süre aynı mıdır? Düşük derecede meneviş işlemi nasıl oluyorda daha yüksek sertliğe yol açabiliyor?
Bir de menevişleme işlemi kademeli olarak yani bıçak yavaş yavaş ısıtılarak mı yapılmalıdır, yoksa önceden ısıtılan fırına doğrudan mı konmalıdır?
Teşekkürler...
-
Zucchero, bahsettiğiniz kaynakta CK67'yi yay halinde esnek yapmak için gereken meneviş derecesi verilmiş. Bıçak malzemesi olarak ise bundan daha yüksek sertlikler daha uygundur, kılıç gibi bir çalışmada bu tip bir yay menevişi olabilir belki ama bıçakta genelde 55-56 HRC ve üzeri hedeflenir. Meneviş ısısı ve süresi logaritmik oranlıdır. Isı yükseldikce yüksek oranda, süre uzadıkça ısıya göre çok az oranda sertlik düşer bunun yerine dayanım artar.
Yani 150 derecede meneviş yapılan çelik mesela 59 HRC olmuşsa, aynı süre 200 derece menevişte atıyorum: 57 HRC olabilir, ancak 150 derecede 200 derece meneviş süresinin iki katı tutulsa dahi sertlik yine 59 civarında kalacaktır. Örneğin 1 saatlik 200 derece menevişin neredeyse aynı etkisini 150 derece menevişi ile almaya çalışsak bıçağı 4-5 saat 150 derecede tutmamız gerekirdi. Tamamen yaklaşık değerlerdir söylediklerim, sadece fikir versin diye.
Bu durumda mesela 1 saatte 200 derecede elde ettiğimiz etkiyi 500 derece teorik olarak bir iki dakikada elde etmemiz ve bir farkının olmaması gerekir. Pratikte hemen hemen aynı olsa da performansta ve dayanımda düşüşler olacaktır bu hızlı girişimde, bunun nedeni çelik kristallerinin öyle ışık hızında filan dönüşüm geçirememesidir. Zamana ihtiyacı vardır homojen bir şekilde dönüşümün, bu yüzden olabildiğince düşük ısılı menevişin olabildiğince uzun yapılması yeğdir pratikte.
Meneviş birkaç adımda yapılır, orta karbonlu çeliklerde (CK67 gibi) tek meneviş yeterli olur, çünkü kalıntı östenit normalde pek olmaz, tabii dengesiz aşırı ısıtmalar ya da haddinden hızlı soğutma filan olmazsa. Normalde yağda su verilmiş bir CK67 çalışmayı 180-200 derece civarında bir saat tuttuğunuzda oldukça yeterli performansa sahip bir bıçağınız olacaktır. Bu tür düşük ısı menevşlerinde ön ısıtmaya gerek olmaz, asıl amaç sertleştirmeden hemen sonra olabildiğince çabuk menevişe başlamaktır, burada ciddi bir termal şok filan olup da yamulma çarpılma olmaz, çelik için bu ısılar bizim için ılık bahar esintisi gibi bişey :)
Yüksek karbonlu ve/veya yüksek alaşımlı çeliklerde 2 hatta 3 kez tekrarlanan menevişler yapılır. Bunun nedeni sertleştirmede oluşan gerilim ilk menevişte azaltılırken bu arada meneviş sırasında kalıntı östenit de taze martensit kristallerine dönüşmeye başlar. İlk meneviş sonunda, oda ısısına düştüğünde güzel menevişlenmiş bıçağımızın içinde aynı zamanda ilk menevişte bu yeni oluşan eski kalıntı östenit - yeni ve kırılgan martensit kristalleri bulunmaktadır. Bunu ciddiye almayıp tek ve uzun bir menevişle yırtabileceğimi sanıp da balçak perçini çakarken elimde iki parça olan bir D2 bıçağımın anısını tazeliyorum :'(
-
emre ustan teşekürler burda yükesek alaşımlı çeliklerin tek meneviş kurbanı bende oluyorum neden kırıldığını anlayamamıştır kendi kendime garip yorumlar bile cıkardım bende 1 tane n695 malzemenin sap kısmını param parça etmiştim ;D
saygılar
-
İzlediğim kadarıyla bıçakların yapımında değilde sertleştirmede sorunların daha çok olması.
Meneviş yapılmadan sertleştirme yapılmış malzemelerin kullanılamayacağıdır.
Sertleştirme işlemlerinin yapılırken kataloğlardaki su verme tav sıcaklığı ve meneviş sıcaklığına uyulursa hatanın daha az olacağı görülür.
Birde bıçak yapanların bıçakların olabildiğinden daha sert olmasını istiyolar.
Aslında ağızının sert olması yeterlidir, sırt bölümü biraz daha az sert, sap bölümünde perçin veya diğer işlemler olacağından daha da yumuşak olmalı.
Sertleştirme tav sıcaklığına temiz ortamda yavaş olarak çıkarılmalı, meneviş de yavaş olarak yapılmalı.
Meneviş düşük sıcaklıkta gerginliklerinin giderilmesidir.
-
Emre hocam çok teşekkür ediyorum. Bu haftasonu eğer ev ahalisi tarafından rahat bırakılırsam propan ocak + deneme amaçlı ufak bir kaşık bıçağı (kıvrımlı olandan) yapmayı düşünüyorum. Bilgiler için tekrar teşekkürler...
Murat ,
"Sertleştirme tav sıcaklığına temiz ortamda yavaş olarak çıkarılmalı" derken neyi kastediyorsun?
-
Sayın zucchero:
Isıl enerji kaynağı ile doğrudan etkilenmeyen ortam.
Yani kapalı bir ortamda tavlama işlemi olması.
Burada daha yavaş olarak tavlanıp ısının her yerde aynı olması için işlem yavaş yapılmalı ama istenilen tava geldikten sonra çok beklememeli.
Uzun süre ve yüksek sıcaklıkta olursa yüzeyde karbon yanması yani karbonsuzlanma başlar, ince olduğundan daha çok etkilenir.
-
Nickimi değiştirdim. Sanırım böyle daha iyi.
Konuya hakim olmadığımdan tam olarak kastınızı anlamadım. Basitçe CK67 ısıl işlemine ilişkin kafamdakini anlatayım. Siz de hatalarımı söylerseniz ona göre düzeltme şansım olabilir.
1 adet gaz betonun ortasını 10-15 cm çapında oyarak arka taraftan 3 cm kadar bir delik açacağım.
Şalumayı daire biçimde bir ısı yayması için oyduğum daireye teğet olacak şekilde bir deliğe oturtacağım. Alev doğrudan bıçağa değmeyecek ve mümkünse ilk önce bıçağın sırtını ısıtacak.
Tabana 2 ince şerit halinde gaz beton koyarak bıçağın havada kalmasını sağlayacağım. (Bunun yerine tel de olabilir mi diye de düşünüyorum.
Şalumayı yakarak bıçağı yerleştireceğim.
Mıktanıs ile kontrol ettiğimde tutmadığı dereceye geldiğinde ilk önce çekiçle hafif kavis vereceğim. Tekrar ısıttığımda ise geniş ağızlı bir kaptaki 45-50 derecede ısıtılmış kanola yağına ağız kısmı önce sırt kısmı ise en son girecek şekilde(yatay olarak) 1-2 saniye yağda kalacak şekilde 3-4 kez daldırıp çıkarmayı. En sonunda da tamamıyla yağın içerisine bırakmayı planlıyorum.
Bütün bu işlemler balkonda yaklaşık 10-15 derecelerde yapılacak.
Ufak bir zımpara yapacağım.
Bu işlem sonrasında Emre Hocamın tavsiyesi üzerine bildiğimiz fırın ocağında 1 saat kadar 200 derece civarında menevişleyeceğim. Sonra fırının kapağını açmadan soğumasını bekleyeceğim. (Açıkçası bu son söylediğimden pek emin değilim)
Şimdiden teşekkürler...
-
Nickimi değiştirdim. Sanırım böyle daha iyi.
Konuya hakim olmadığımdan tam olarak kastınızı anlamadım. Basitçe CK67 ısıl işlemine ilişkin kafamdakini anlatayım. Siz de hatalarımı söylerseniz ona göre düzeltme şansım olabilir.
1 adet gaz betonun ortasını 10-15 cm çapında oyarak arka taraftan 3 cm kadar bir delik açacağım.
Şalumayı daire biçimde bir ısı yayması için oyduğum daireye teğet olacak şekilde bir deliğe oturtacağım. Alev doğrudan bıçağa değmeyecek ve mümkünse ilk önce bıçağın sırtını ısıtacak.
Tabana 2 ince şerit halinde gaz beton koyarak bıçağın havada kalmasını sağlayacağım. (Bunun yerine tel de olabilir mi diye de düşünüyorum.
Şalumayı yakarak bıçağı yerleştireceğim.
Mıktanıs ile kontrol ettiğimde tutmadığı dereceye geldiğinde ilk önce çekiçle hafif kavis vereceğim. Tekrar ısıttığımda ise geniş ağızlı bir kaptaki 45-50 derecede ısıtılmış kanola yağına ağız kısmı önce sırt kısmı ise en son girecek şekilde(yatay olarak) 1-2 saniye yağda kalacak şekilde 3-4 kez daldırıp çıkarmayı. En sonunda da tamamıyla yağın içerisine bırakmayı planlıyorum.
Bütün bu işlemler balkonda yaklaşık 10-15 derecelerde yapılacak.
Ufak bir zımpara yapacağım.
Bu işlem sonrasında Emre Hocamın tavsiyesi üzerine bildiğimiz fırın ocağında 1 saat kadar 200 derece civarında menevişleyeceğim. Sonra fırının kapağını açmadan soğumasını bekleyeceğim. (Açıkçası bu son söylediğimden pek emin değilim)
Şimdiden teşekkürler...
Mıktanıs ile kontrol ettiğimde tutmadığı dereceye geldiğinde
Galiba bu ısıda en az 5 dakika beklemek gerekiyordu.
Birde yanılmıyorsam önce kesici ağzın gireceği şekilde dik bir daldırma gerekir, yağdan dışarı hiç çıkarmadan bir kaç defa yağın içerisinde kaçan balığı zıpkanlar gibi yapmamız gerekiyor. Bunun amacı yanılmıyorsam sıcak yüzeyle temas eden kısmen yoğun bir sıvı olan yağın lokal olarak ısınmasından dolayı daha soğuk olan kısımlarda su verme işlemini tamamlamak.
Meneviş olayını ben şu şekilde denedim.
5 lt lik yağ tenekesinin ağzını açıyor ve içine alçı dolduruyorum. Bıçağa su verme işlemine başlamadan bu tenekenin altına yaktığım ateş ile alçıyı ısıtıyorum. Menevişe sıra geldiğinde bıçağı tenekenin ortasına yerleştirip tenekenin altını yakmaya devam ediyorum. Bir saat sonra da çıkarıyorum.
Yaptığım ne kadar doğru bir işlemdir, ısı kaç dereceyi bulmuştur bilmiyorum. Ama ben yaptığım bıçaktan memnunum...
-
Mknatısla tutmadığı nokta Curie kritik noktasıdır, 740-50 civarına denk gelir, bu ısı hem dövmek hem de ısıl işlem için düşük bir ısı, bundan az daha yüksek bir tonda yapınız işlemleri, 800-840 derece civarını hedefliyoruz.
Bu arada işlem listesinde neden normalizasyon yok ::)
Listemize çekiçle vurduğunuz kısmın sonrasına normalizasyon çevrimini ekleyiniz, yoksa bükülme, yamulma, çatlama ihtimali çok yükselir. (bıçağın önece manyetik noktadan iki ton üstünde bir ısıda, sonra bir ton üstünde sonra manyetik noktada havada soğutulması)
Hüseyin yöntemin oldukça işe yarar gibi sanırım, tabii ısıyı tam olarak bilememen bir handikap oluşturuyor. Evde, mutfakta fırın yok muydu? ;D
-
Hüseyin yöntemin oldukça işe yarar gibi sanırım, tabii ısıyı tam olarak bilememen bir handikap oluşturuyor. Evde, mutfakta fırın yok muydu?
Emre usta hanımın pasta yaptığı fırına benim bıçak koymam en az 2 yıl bıçak işlerinden mahrumiyet cezasına çarptırılmam demek:)
Ben bu işleri açık alanda dağda kırda yapmak zorunda kaldığım için. Tenekenin içinde ki bıçağa etki eden ısı tahminim 150-200 dereceyi bulur. Eeh neticede altında yanan meşe...
-
Bilgiler için çok teşekkürler... Peki çekiç ile şekil verilmese dahi normalizasyon işlemi gerekli midir?
Cumartesi günü ilk denemeden sizi haberdar edeceğim.
-
Gözüme takılanlar:
Bana göre:
Bıçağı sertleştirme ortamına ( sıvısına ) sokarken suyu kesiyormuş gibi 45 derece eğimle sokulur.
Yine yağ içinde kesiyormuş gibi hareket ettirilir, yana hareket ettirilince bıçak yamulur. hatta yağa daldırırken çok özenmeli bıçağı yana az olsa eğmemelidir.
Çeliğin mağnetik özelliğini kaybetme sıcaklığı yaklaşık 768 derecedir.
Mağnetik özellikten yaralanılıp dikiş iğnesi ve benzer parçalara su vermede yararlanılır.
Mağnetik özellik yerine hangi sıcaklıkta renginin ne olduğunu deneme yoluyla bulmaya çalışılmalı.
Örnek: koyu vişne rengini ve al kırmızı rengi tanınmalı.
Yine menevişleme tav renklerini tanınmalı.
Burada en çok kullanılacak renklerin koyu sarı, menekşe, koyu mavi olduğunu bilinmeli.
-
Teşekkürler Murat Hocam... Benim ilk denemem kıvrık bir kaşık oyma bıçağı olacağı için bunu şimdilik deneyemeyeceğim ancak bıçak uygulamamda verdiğiniz bilgileri muhakkak dikkate alacağım.
-
(http://members.optusnet.com.au/terrybrown/Media/Casting/Assab1.jpg)
Sanırım light red'e ulaşmaya ramak kala şekil vermem, ardından da yine aynı ısıda, cherry ve ardından da light cherry ile normalizasyon işlemi yapmam ardından da light red'e ramak kala ısıda su vermem gerekiyor.
Kesin kırılacak ama denemekten birşey çıkmaz... ::)
-
Sayın Bora:
Her çeliğin sertleştirme tav sıcaklığı dolasıyla rengini çeliğin tanıtım kataloğuna bakmak en iyisidir.
Yayınladığınız tav renkleri kataloğu her Metal işleri ve ısıl işlemler atelyesinde bulunması gereken tablodur.
Sizin seçtiğiniz sertleştirme tav rengi çok olmuş.
Açık kiraz rengi ile daha aşağıdaki kiraz rengi daha uygundur, yoksa emeğinize yazık olur.
-
Renkler yanıltıcıdır, elinizde bıçaktan kalan artık çelik parçası varsa onda önce denemeler yapınız. Dövme işlemi normalde bu çelikte 900 civarında yapılır.
Dövme işlemi olmasa da normalizasyon öneririm.
Murat Hocam, 768 düşük karbonlu çeliklerde-demirde geçerli curie noktası, acaba daha yüksek ötektoid'e yakın bu çelikte biraz daha düşük müdür? Ben öyle duymuştum gerçi, ama sabit de olabilir, Sonuçta manyetik nokta tam olarak istediğimiz nokta değil biraz üstü su verme ısısı...
-
Emre ve Murat Hocam,
Bilgiler için teşekkürler...
Ufak bir parça CK67 ve biraz emeğimi feda edeceğim...
Kırılırsa da öğrendiklerim yanıma kar kalır.
-
Haftasonu rahat bırakılmadığımdan sadece ocağın deliğini açabildim ve kabaca profili çıkarabildim.
Elimdeki çelik 5 mm CK67 olunca malzemeyi kaşık bıçağı ile heba etmemek adına Boker Gnome tarzı ufak bir bıçak yapayım dedim. Yeni aldığım demir testeresi , Toolux, çok çok kötü çıktığından profil işlemi bile yarım kaldı. Doğru düzgün pürmüz de bulamadım. Kem alatla kemalat olmaz düsturu bir kez daha doğru çıktı. Taşlama eşiğini eşit tutmak adına ahşaptan ufak bir destek yaptım. Ayrıca zımpara ile biley için de bunu kullanmayı düşünüyorum. Kısacası 1. haftasonu bir arpa boyu yol alamadım. :(
(http://s12.postimage.org/brf52w78d/P1070913.jpg)
(http://s12.postimage.org/n51oe3hr1/P1070916.jpg)
(http://s12.postimage.org/gfv4y2wf1/P1070918.jpg)
(http://s12.postimage.org/gtwgxogil/P1070920.jpg)
(http://s12.postimage.org/uddb3duhp/P1070922.jpg)
(http://s12.postimage.org/dfeahjl3x/P1070927.jpg)
(http://s12.postimage.org/v46195wv1/P1070925.jpg)
-
Değerli ustalarım yaptığım profillere kendim ısıl işlem uygulamaya çalışıyorum üç aşağı beş yukarı renk tahminine bakarak gerekli ısıda ısıttığım ck67 ye suda su veriyorum ama çarpılıyor bu sorunu nasıl giderebilirim?
Gerekli sıcaklığa çıkarıp üzerine ağır düz bir levha koyup kendi kendine soğumaya bıraksak acaba ısıl işlem uygulanmış olur mu? yada bu şekilde iken bol su döksek olur mu ::)
Çarpılmasalar sertlik olarak çok güzel oluyor 6lık çiviye vuruyorum kopartıyor ağızda en ufak bi dönme olmuyor küçücük bi lekenin dışında.
Şu anda tek sorunum yamulması o kadar çok yamulmuyor ama gözle görülür ve rahatsız edici >:( bir çarpılma var.. Bu kanuda yardımcı olursanız çok sevineceğim saygılar.
iyi günler beyfendi
biz halmak savunma sanayi ck-67 yi biz kullanıyoruz o kadarda sert bir çelik değil ama ülkeden ilkeye çelik farkı var brezilya malı daha sert ve kırılgan oluyor biz özel su kullanıyoruz