Bıçak Sanatı - Forum

Atölye Muhabbeti => Özel Yapım Araçlar => Şerit, Disk Zımpara Makinesi ve Ekipmanları => Konuyu başlatan: Ekin Karagöz - 10 Nisan 2017, 18:57:46

Başlık: Mil çubukları,rulman yatakları ve kasnakların mile takılması
Gönderen: Ekin Karagöz - 10 Nisan 2017, 18:57:46
Merhabalar , bu konu kademeli kasnak sistemini anlatmak üzere olacak.(kasnakların mile takılması , mil çubuğunun özellikleri vb.) Ben de kademeli kasnaklarla 3 kademe ayarlı bir zımpara makinesi yapmaktaydım , konu hakkında tecrübeli olduğu için Eylem ustadan yardım istedim , diğer üyelerin de yararlanması için benden yeni bir başlık açmamı rica etti. Konu üzerine sorularımı buraya yazayım:
1.Kasnaklar mil çubuğuna nasıl takılır?
2.Tahrik tekerini döndürecek mil çubuğu ve rulman yatakları ne tür olmalıdır? (sanırsam rulman yataklarının birçok çeşiti var)
3.İki kasnağı birbirine bağlayan kayış uzunluğu önemli midir?
4.İçi dolu kasnakları mile takılır hale getirmek için ne işlemler yapılmalıdır?
Konu hakkında soruların dışında bilgi vermek isteyenler de yazarsa daha iyi olur , ki konu 4 soruyla sınırlandırılmasın.
Başlık: Ynt: Mil çubukları,rulman yatakları ve kasnakların mile takılması
Gönderen: deserteagle - 10 Nisan 2017, 21:48:55
...
1.Kasnaklar mil çubuğuna nasıl takılır?
...

Benim bildiğim kadarını söyleyeyim. Konu ile ilgili ustalarımız en iyisini bilirler:
Tahrik kasnağı, mile uygun çapta tornalanmış olmalı. İdeal çözüm olarak ikisine de kama oyuğu açılması ve bu kama sayesinde milin kamayı güvenle çevirmesi sağlanması. Ayrıca kasnağın gezinmemesi için setskur vidası kullanmalı. Bu vidanın karşısında da küçük bir oyuk açılması, vidanın işini daha güvenle yapmasını sağlar.
Piyasada kama olarak kullanılacak boylarda dikdörtgen çubuklar da satılıyor.

Başlık: Ynt: Mil çubukları,rulman yatakları ve kasnakların mile takılması
Gönderen: deserteagle - 10 Nisan 2017, 21:57:42
2.Tahrik tekerini döndürecek mil çubuğu ve rulman yatakları ne tür olmalıdır? (sanırsam rulman yataklarının birçok çeşiti var)

Yatakları ne yöndeki zemine bağlayacağına göre seçeceğin farklı yatak tipleri var.

* Yatağı, mile paralel bir yüzeye vidalamak için UCP yatak kullanabilirsin. (https://www.google.com.tr/search?q=rulman+yatak+UCP&source=lnms&tbm=isch)
* Yatağı, mile dik bir yüzeye vidalamak için UCF yatak kullanabilirsin. (https://www.google.com.tr/search?q=rulman+yatak+UCF&source=lnms&tbm=isch)



3.İki kasnağı birbirine bağlayan kayış uzunluğu önemli midir?

Gerginliğin doğru olması bir faktör. Onun dışında çok detaylı yorum yapmayayım, işin daha çok içinde olan ustalar daha iyi yardımcı olurlar


4.İçi dolu kasnakları mile takılır hale getirmek için ne işlemler yapılmalıdır?

Kasnak, tornaya takılacak, milin çapında delik delinecek.
Sonra kama yeri açılacak. Mantıken broşla kama yeri açılabiliyor ama bunu piyasada nasıl yapıyorlar bilmiyorum.
Başlık: Ynt: Mil çubukları,rulman yatakları ve kasnakların mile takılması
Gönderen: deserteagle - 10 Nisan 2017, 22:03:23
Milin çapını sormayı atlamışsın. Ben olsam motorun mil çapından daha ince bir mil kullanmazdım. Ben 20 mm kullanmıştım. Daha üstünü kullanan ustalar vardı.
Başlık: Ynt: Mil çubukları,rulman yatakları ve kasnakların mile takılması
Gönderen: deserteagle - 10 Nisan 2017, 22:20:14
Bu linkte bir çok hesaplama var. Örneğin kayış tipi ve kasnak çapına göre azami güç nedir listelenmiş.

http://www.roymech.co.uk/Useful_Tables/Drive/Vee_belts.html (http://www.roymech.co.uk/Useful_Tables/Drive/Vee_belts.html)


Bu konuda da mil çapıyla ilgili, kasnağa kama oluğu açmayla yada bunun yerine yapılabileceklerle ilgili güzel tavsiyeler var:

https://www.bicaksanati.com/forum/index.php?topic=157 (https://www.bicaksanati.com/forum/index.php?topic=157)
Başlık: Ynt: Mil çubukları,rulman yatakları ve kasnakların mile takılması
Gönderen: deserteagle - 10 Nisan 2017, 22:35:51
Bu linkteki anlatımlar güzelmiş:
http://www.hamitarslan.com/standart-makine-elemanlari.html (http://www.hamitarslan.com/standart-makine-elemanlari.html)


Bu linkte kamalı birleştirmeler ile ilgili güzel, ayrıntılı bilgi var:
http://makinaegitimi.com/tr/makine-elemanlari/kamalar-kamali-birlestirmeler.html (http://makinaegitimi.com/tr/makine-elemanlari/kamalar-kamali-birlestirmeler.html)
Başlık: Ynt: Mil çubukları,rulman yatakları ve kasnakların mile takılması
Gönderen: Ekin Karagöz - 10 Nisan 2017, 23:43:52
...
1.Kasnaklar mil çubuğuna nasıl takılır?
...

Benim bildiğim kadarını söyleyeyim. Konu ile ilgili ustalarımız en iyisini bilirler:
Tahrik kasnağı, mile uygun çapta tornalanmış olmalı. İdeal çözüm olarak ikisine de kama oyuğu açılması ve bu kama sayesinde milin kamayı güvenle çevirmesi sağlanması. Ayrıca kasnağın gezinmemesi için setskur vidası kullanmalı. Bu vidanın karşısında da küçük bir oyuk açılması, vidanın işini daha güvenle yapmasını sağlar.
Piyasada kama olarak kullanılacak boylarda dikdörtgen çubuklar da satılıyor.
Örneğin benim 2.4 cm çapında mile sahip bir motorum var ; https://postimg.org/image/yx0kmhxex/ ve fotoğrafta görüldüğü kendiliğinden kamalı , bu mile bağlanacak kasnağa setskur vidası nasıl , neresine çekilir? Çünkü bu fotoğrafta ; https://postimg.org/image/8d7zkcwvd/ yabancı bir videodan aldığım fotoğrafta tahrik tekerinde setskur vidası kullanılmış , dediğiniz gibi mildeki kama kanalına denk geliyor. Bir de bu videoda ; https://www.youtube.com/watch?v=yT0s703j_dY 3:45-3:50 arasında gördüğüm kadarıyla kasnakta 2 adet setskur vidası kullanmış , bir faydası var herhalde.
Milin çapını sormayı atlamışsın. Ben olsam motorun mil çapından daha ince bir mil kullanmazdım. Ben 20 mm kullanmıştım. Daha üstünü kullanan ustalar vardı.
Buradan da birkaç sorum var , benim bu linkteki(http://www.hirdavatmarketim.com/Paslanmaz-Krom-Mil-Cubuk-24-mm,PR-47462.html) gibi bir mil çubuğu aldığımı varsayar isek (motordan çıkan mil 24 mm çapında) , bu mile kama kanalı freze tezgahı ile mi açılır? Ayrıca tahrik tekerini taşıyan mil çubuğu ne kadar uzun olmalı , 2 rulman yatağı kullandığımızı varsayarak bu yataklar arasındaki uzunluk kaç cm olmalıdır? Çünkü verdiğim linkteki site mili talep edilen uzunlukta kesip satabiliyor.
Başlık: Ynt: Mil çubukları,rulman yatakları ve kasnakların mile takılması
Gönderen: deserteagle - 11 Nisan 2017, 00:33:45
Fotoğraftakileri yorumlayayım:

1. Kasnak, mil çapında delinmiş.
2. Kasnağa setskur için delik delinip kılavuz çekilmiş.
3. Mile (parmak freze ile olur, kanal frezeyle olur) kanal açılmış.
4. Setskur vidası kanalın içine girecek kadar sıkılmış, böylece kama kullanmak ve kasnak içine kanal açmak ihtiyacı ortadan kalkmış.
5. ilk setskurun karşı tarafı da sorduğun ikinci delik olsa gerek. Zaten ilk deliği delmeye devam edince bu deliği açma işi aradan çıkarılıverir. deliği boydan boya açmak kılavuz çekme işini de kolaylaştırır.
6. ikinci setskurun karşısına da matkapla ufak bir oyuk açılırsa kasnağın çıkması da engellenir.

Adamlar benim gözüme külfetli gelen kasnak içine kanal açma işine pratik çözüm bulmuşlar. Ayrıca o mile kimse ne yapacağını zaten biliyorken boylu boyunce öyle kanal açmaye uğraşmayacaktır. O nedenle o milin hazır olarak kanal açılmış halde satıldığını düşünüyorum.

Başlık: Ynt: Mil çubukları,rulman yatakları ve kasnakların mile takılması
Gönderen: deserteagle - 11 Nisan 2017, 00:51:21
...
Milin çapını sormayı atlamışsın. Ben olsam motorun mil çapından daha ince bir mil kullanmazdım. Ben 20 mm kullanmıştım. Daha üstünü kullanan ustalar vardı.
Buradan da birkaç sorum var , benim bu linkteki(http://www.hirdavatmarketim.com/Paslanmaz-Krom-Mil-Cubuk-24-mm,PR-47462.html) gibi bir mil çubuğu aldığımı varsayar isek (motordan çıkan mil 24 mm çapında) , bu mile kama kanalı freze tezgahı ile mi açılır? Ayrıca tahrik tekerini taşıyan mil çubuğu ne kadar uzun olmalı , 2 rulman yatağı kullandığımızı varsayarak bu yataklar arasındaki uzunluk kaç cm olmalıdır? Çünkü verdiğim linkteki site mili talep edilen uzunlukta kesip satabiliyor.

(Bu, motorun mil çapına bakma olayını bu gün akıl ettiğimi söyleyeyim. Yani çok bilmişlik etmiş olmayayım, illa bu işler ciddi hesaplarla yapılır ama biraz kopya çekmekten de zarar gelmez diye mantık yürüttüm.)

Kanalı istersen parmak freze ile istersen kanal frezeyle açtırabilirsin. Ancak eğer bu fotoğraf ve videodaki çözüm için zaten kanala ihtiyacın yok. Delik delebilmek işini görecek ve o zaman başına kanal açma işini çıkarmana da gerek olmayacak. İki-üç önceki mesajımda forumdan bir konu linki vermiştim. Sefa usta bana delik delmeli bir çözümü anlatıyordu. Bunu uygulayabilirsin.

Mili internetten almaya uğraşmana gerek yok. İstanbul'da teknik hırdavat ürünleri satan yerlerden mili direkman gidip kestirebilirsin. Örneğin İMES'te bronz metal'de krom kaplı miller (bkz. (http://www.bronzmetal.com.tr/02_06.asp)) parça halinde de vardı. İdeal ürün bu mudur yine diğer ustalara sormak gerek tabii ki ama çapının doğru oluşu, bulunma kolaylığı, krom kaplı olması gibi nedenlerden dolayı bu milleri tercih etmiştim ve halen kullanmaya devam ediyorum.

Başlık: Ynt: Mil çubukları,rulman yatakları ve kasnakların mile takılması
Gönderen: sefaçabuk - 11 Nisan 2017, 01:40:00
Uygun çaplı taşlanmış mil ise alınıp kullanılabilir, üstelik tam çaptadır ve torna işlemi de gerekmez.
Başlık: Ynt: Mil çubukları,rulman yatakları ve kasnakların mile takılması
Gönderen: gokhand - 11 Nisan 2017, 04:50:06
Tahrik tekeri kasnaklar gibi çok yüksek devirde dönen malzemeler için mutlaka Balans kontrolü işlemi yapılmalı Ankara'da adresi veriyorum http://www.metasbalans.com . Bilgisayarlı bir makine ye bağlayıp çok küçük bir miktarda malzemeyi matkap ile gram olarak çıkarma esasıyla çalışıyor.  Ayrıca yaptırdığınız Tekerler ve Miller salgı komparatörü ile mutlaka kontrol edilmeli.  Toleransi iyi hesaplanıp uygulanmış tornalanmış malzemede setskur vidaya ihtiyaç olmayabilir zaten Tatlı Sert biçimde takozla çakılarak oturtulmalı toleransı o kadar olmalı bu vidaya sabitlemek için gerçekten ihtiyaç duyulan bir boşluk varsa makine zaten çok ileri derecede salgı ve balans problemi yaşayacak demektir
Ayrica ben sizin yerinizde olsam bu tur malzemelere mutlaka Silindir taşlama yaptiririm. Hatta tekerler makinaya monte seklinde tezgaha alinabiliyorsa o sekilde mukemmel olur. Ben ondeki iki tekeri monte seklinde taslattim Salgi orani mm cinsinden %1 . Bu rakam bence yuvarlak bir malzeme icin efsane. Bi torna mukemmel olsa dahi aynasinda %3 bulunabilir . Tabi yalpa tekeri veya radius bulunan tahrik tekeri taslanamaz. Yada ben onu bilmiyorum
Silindir taşlama şöyle bir şey
https://youtu.be/h9KgvqeQM-Q.
Başlık: Ynt: Mil çubukları,rulman yatakları ve kasnakların mile takılması
Gönderen: Ekin Karagöz - 30 Nisan 2017, 19:42:24
Bir tornacı ile anlaşıp kademeli kasnakları hazırlattım , mile kama oyuğunu açtırdım. Durum şöyle:
(https://i.hizliresim.com/LyzQgG.jpg)
(https://i.hizliresim.com/r3kE8N.jpg)
(https://i.hizliresim.com/1LWNDp.jpg)
(https://i.hizliresim.com/O067ZP.jpg)
Ancak tahrik tekeri elle çeildiğinde milden çıkabiliyor. Kasnaklar ise birkaç tokmak darbesiyle. Acaba bunları mile sabitlemek için bir şey yapmam lazım mı? Setksur vidası veya mildeki deliğe vida sokup tekeri sıkıştırmak gibi.
Başlık: Ynt: Mil çubukları,rulman yatakları ve kasnakların mile takılması
Gönderen: Erdem Kırca - 30 Nisan 2017, 22:57:40
Kesinlikle ikisinide setskur ile sabitleyin başınıza iş açar. Keşke tahrik tekerine fatura açtırsaydınız daha kolay olurdu aman dikkat edin.Sonradan gördüm milin ortasındaki delik punta deliğimi dişli delikmi dişli ise pullu civata takabilirsiniz tabi loctite sürün.
Başlık: Ynt: Mil çubukları,rulman yatakları ve kasnakların mile takılması
Gönderen: Ekin Karagöz - 01 Mayıs 2017, 14:42:59
Kesinlikle ikisinide setskur ile sabitleyin başınıza iş açar. Keşke tahrik tekerine fatura açtırsaydınız daha kolay olurdu aman dikkat edin.Sonradan gördüm milin ortasındaki delik punta deliğimi dişli delikmi dişli ise pullu civata takabilirsiniz tabi loctite sürün.
Ustam delik dişli delik , setskur vidası kullanmadan pul ve civata (ve loctite) ile sıkıştırsam olmaz mı?
Başlık: Ynt: Mil çubukları,rulman yatakları ve kasnakların mile takılması
Gönderen: Erdem Kırca - 01 Mayıs 2017, 15:10:44
Olur benimki öyle en azından  :)
Başlık: Ynt: Mil çubukları,rulman yatakları ve kasnakların mile takılması
Gönderen: gokhand - 01 Mayıs 2017, 16:05:59
Setskur  vida ile elle cikabilecek gevşeklikte bir tekeri sikarsaniz sıktıginiz yone dogru mili yuvaya yaslarsiniz. Bu yasladiginiz oranda salgi problemi yaratir. Milin ucundaki delik icin konik bir aparat yapip oyle sikmaniz lazimki ayni ölçüde olsun.  daha farklı bir Prosedür bilen tavsiyesini her zaman açigimz Benim bildiğim bu
Başlık: Ynt: Mil çubukları,rulman yatakları ve kasnakların mile takılması
Gönderen: vözvölö - 01 Mayıs 2017, 22:59:23
Setskur  vida ile elle cikabilecek gevşeklikte bir tekeri sikarsaniz sıktıginiz yone dogru mili yuvaya yaslarsiniz. Bu yasladiginiz oranda salgi problemi yaratir. Milin ucundaki delik icin konik bir aparat yapip oyle sikmaniz lazimki ayni ölçüde olsun.  daha farklı bir Prosedür bilen tavsiyesini her zaman açigimz Benim bildiğim bu
iki yada üç setiskur kullanarak çözüm sağlanabilir. Eğer boşluk fazlaysa kola tenekesi mükemmel bir boşluk doldurucu. Aklınızda bulunsun.
Başlık: Ynt: Mil çubukları,rulman yatakları ve kasnakların mile takılması
Gönderen: Ekin Karagöz - 27 Haziran 2017, 02:50:45
Bant zımpara projem bitti sayılır. Fakat rulman yataklarında bulunan setskur vidası ile ilgili bir sorum var.
(https://i.hizliresim.com/Mvp101.jpg)
Bu fotoğrafta görülen vidaları doğru yolla nasıl sıkarım? Sadece alyan ile sıkıp bırakmak yeterli midir? Çünkü sıkıp makineyi çalıştırdığımda mil yatakların içinde kayıyor.
Başlık: Ynt: Mil çubukları,rulman yatakları ve kasnakların mile takılması
Gönderen: deserteagle - 27 Haziran 2017, 10:50:12
Milde, setskur karşısında bir oyuk olsa mesele kalmaz.
Başlık: Ynt: Mil çubukları,rulman yatakları ve kasnakların mile takılması
Gönderen: Ekin Karagöz - 28 Haziran 2017, 00:59:12
Milde, setskur karşısında bir oyuk olsa mesele kalmaz.
Eylem ustam bahsettiğiniz oyuğun derinliği ne kadar olmalı , vida içine girmeli mi? Bugün 4 mm matkap ucuyla kendim bütün setskur gelicek yerlere 1 mm kadar bir derinlikte oyuk açtım ancak 1 setksur dönerken ses çıkarıyor , bir sorun var sanırsam. Yarın bir göz atacağım.